Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door FB
#423794
Sinds een paar dagen is mijn hond, een mechelse herder van 2,5 jaar, overgeschakeld op barf.
Dwz zes van de acht dagen barft hij, de overige twee geef ik hem nog steeds korrels.(Farmfood)
Ik neem met hem nl deel aan mondioring wedstrijden, je bent dan regelmatig een paar dagen weg, en dan zie ik mij nog niet met mijn tupperwarepotjes zeulen...
Ook op het vlak van verteerbaarheid vind ik het wat voorspelbaarder.

En dit heeft hij deze eerste week gekregen :
(de hoeveelheden zijn misschien wat ruim, maar hij is nogal mager, en mag een beetje extra hebben)

Dag 1 :
300 g kippenkarkassen
250 g kippenvlees
250 g vuile pens
200 g groentenmix (veel sla, paprika, beetje tomaat, look, broccoli, wortelen, zoete aardappelen, beetje erg gare zilvervliesrijst, beetje pinda's)
1 ei

Dag 2 :
300 g kippenkarkassen
250 g kippenvlees
250 g vuile pens
200 g groentenmix
5 tabletjes biergist

Dag 3 :
300 g korrels

Dag 4 :

300 g lamsbotten
250 g rundskopvlees
250 g pens
200 g groentenmix
1 ei

Dag 5:
300 g lamsbotten
250 g rundskopvlees
250 g pens
200 g groentenmix
beetje yoghurt

Dag 6 :
300 g kippenbotten
250 g rundskopvlees
250 g pens
200 g groentenmix
5 tabletjes biergist

Dag 7 :
300 g kippenbotten
250 g rundskopvlees
200 g rundslever
200 g groentenmix
olijfolie

Dag 8 :
250 g lamsribben
250 g rundskopvlees
250 g haring
200 g groentenmix
beetje bio plattekaas

Dag 9 :
300 g korrels

Bedoeling is natuurlijk af te wisselen met een aantal andere ingrediënten (kippen- of schapenlever bvb., )

Ik heb geprobeerd rekening te houden met wat Geert De Bolster schrijft, ( die het volgens mij dan weer van Ian Billinghurst heeft), en ik hoop dus dat dat goed zit op vlak van percentages.

Ik geef op een schema van negen dagen eten, zodat, als die dag mij uitkomt qua activiteit voor de hond, ik van één van de korreldagen een vastendag kan maken.

Ik vraag mij af of, als ik iedere week deze hoeveelheid vis geef (dat zal veelal haring en zalmkoppen zijn, maar soms ook, zoals deze week, een paar koppen van griet), ik dan nog levertraan moet bijgeven?
Door Lizzy
#423892
Heb je zelf ook de percentages berekend van hoeveel vleesbot, vlees, orgaanvlees en groente je geeft? (want dan hoef ik dat niet na te rekenen ;D).

Je schrijft dat je nog vleessoorten af wilt gaan wisselen. Ik denk dat je er verstandig aan doet om te kijken of je nog wat vleessoorten van andere dieren kunt toevoegen aan je menu. Ik denk dan aan eend of konijn of geit ofzo. Want rund, kip en lam is wat weinig.

Qua groentemix zou ik wat minder sla geven. Probeer ook wat andere bladgroentes zoals andijvie, waterkers, peterselie, paksoi, etc. in plaats van sla, want sla heeft niet zo heel veel voedingswaarde. Tomaat en paprika: dat zijn groentes uit de nachtschade familie en sommige honden zijn daar overgevoelig voor. Iets om in je achterhoofd te houden. Met look, bedoel je daar knoflook mee? Gare zilvervliesrijst en pinda's horen in mijn ogen niet in een hondenmenu thuis....

Biergist zou ik zelf niet geven. Biergist bevat dan wel wat vitamine B's, maar het is ook afval uit de bierindustrie en jij betaald geld voor hun afval! Pure belazerij! En daarnaast kunnen honden biergist vaak helemaal niet goed verdragen. Als je al vitamine B zou willen geven (en waarom zou je dat willen), dan kun je beter voor een vitamine B complex middel kiezen zonder gist.

Je hond is volwassen he? Komt je hond in de zomer veel buiten? Als hij veel buiten komt, dan bouwt hij in de zomer voldoende vitamine D op door de zon om daar de winter mee door te komen, zeker als je hem ook vette vis voert. Ik zelf zou geen levertraanolie geven. En als je persee levertraanolie wil geven, dan zou ik dat niet vaker als 2 keer per week doen en dan 1 theelepeltje. Ook zou ik dit zeker niet in de zomer geven.
Door FB
#423927
Bedankt voor de reactie.
"Heb je zelf ook de percentages berekend van hoeveel vleesbot, vlees, orgaanvlees en groente je geeft? (want dan hoef ik dat niet na te rekenen )."

De percentages zijn voor botten 30 %, vlees 30 %, orgaan 25%(een beetje hoog mischien?) en groente 20% (maar daar zit ook die rijst bij)
Het overige heb ik niet in percenten berekend.

"Tomaat en paprika: dat zijn groentes uit de nachtschade familie en sommige honden zijn daar overgevoelig voor."

Tomaat wilde ik de volgende keer sowieso afschaffen, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat paprika heel veel vitamine C bevatte?
Wat bedoel je eigenlijk met "overgevoelig"? Wat kan een reactie zijn?

Met look bedoel ik inderdaad knoflook, maar er zit daar echt heel weinig van in.
Het zou goed zijn tegen parasieten?

"Komt je hond in de zomer veel buiten? "
Ik wandel iedere dag (het jaar rond) ongeveer een uur met mijn hond, daarnaast ga ik ook nog regelmatig trainen, dus aan buitenlucht eigenlijk geen gebrek...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door