Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door moniek
#37670
Vandaag met een van mijn honden (Jimmy, de blenheim cavalier) naar de dierenarts gemoeten. Hij had echt een mega bult bij zijn kont en kon niet poepen (wilde dat wel steeds). Hij had dus weer een anaalklierabces (voor de 3e keer al). Volgens de dierenarts (die inwendig onderzocht en probeerde het abces te onlasten) ditmaal zo groot als een mandarijn. :o
Helaas moest het mes erin (oh, wat kan zo'n hondje gillen hè). Ongelofelijk de hoeveelheid pus en viezigheid die eruit kwam lopen. Hij heeft dus een injectie antibiotica gehad en gelijk een kuurtje voor een week erachteraan :-\
Mocht het weer terugkomen dat moet ik gaan overwegen om hem aan de anaalklieren te laten opereren. Volgens de dierenarts is daar tegenwoordig een nieuwe methode voor (een soort van indrogen, als ik het goed begrepen heb) en is daarmee geen risico van incontinentie. Heeft iemand hier wel eens van gehoord en / of ervaring mee?

alvast bedankt voor een reactie, groetjes van Moniek
Door avalon
#37693
Moniek ff ot. Wat heb jij een geweldig huis, mooie hond ;D die waakhond en knap kind :P.

Wat betreft je vraag, dat is moeilijk ik heb alleen nog maar meegemaakt dat ze bij sommige honden verwijderd worden (de anaalklieren).
Laatst gewijzigd door avalon op zo 04 jan 2004, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door moniek
#37699
Hahaha Renate, dank je wel.
Voor die hond zoek ik nog een goed tehuis ;) ;D en dat kind is van de melkboer hoor (met zijn eigen vrouw dan uiteraard) ;D :P
Door Lizzy
#37974
Ik zie deze nu pas!

Ik denk dat ik zelf eerst homeopathische middelen zou proberen (via een hom. dierenarts) alvorens ik haar liet opereren....

Ik ken deze methode zelf niet en heb er nog niet veel over vernomen....

Groetjes, Lizzy
Door Femke
#37984
Sunday zijn anaalklieren zijn eruit gehaald toen hij gecastreerd werd, hij had er altijd veel last van (vaak ontstoken, toen nog op brok trouwens) en de DA raadde aan om ze eruit te laten halen tegelijk met de castratie. Volgens hem hadden ze verder geen nut en Sunday had er meer last dan gemak van (echt soms dan gilde hij het uit van de pijn)

Laatst hoorde ik dat tegenwoordeig de klieren er zonder medische indicatie niet meer uit gehaald mogen worden (om dezelfde reden waarom niet meer gecoupeerd mag worden)
Door Diegel
#37994
Moniek, wat voer je je hond eigenlijk? Ik kan me wel herinneren dat problemen met anaalklieren kunnen voorkomen worden door veel te varieren in de voeding. Door ze sommige dagen meer 'botrijke' voeding te geven (zoals kippenekken, vleugels, karkassen..) wordt hun poep die dag veel harder en door het 'drukken' zouden ze zo natuurlijk en regelmatig zelf hun anaalkliertjes leegmaken. De dag erna geef je dan wat meer 'zachte voeding' zaols groentemix-orgaanvlees enz..
Dit zou ook de reden zijn waarom brokkenhonden meer last van hun anaalklieren hebben, omdat de poep altijd de zelfde vastheid heeft... maar waarschijnlijk geldt dat ook voor versvlees, als je altijd hetzelfde geeft...
Shit, wat een onderwerp ::) ;D
Door moniek
#38006
Diegel, ik voer mijn honden carnibest (dit sinds een maand of 4). Ze krijgen dat iedere dag, ik wissel wel af tussen de smaken CB onderling. Heel soms krijgen ze een schijf Rodi of Duck als ik even zonder CB zit, maar dat komt niet vaak voor. De hond waar ik het nu over heb had ook al vaker last van de anaalklieren ook toen ik nog brok voerde. Zijn ontlasting is eigenlijk altijd mooi stevig en constant.
Ik vraag me af of problemen met de anaalklieren echt met de voeding te maken hebben. Mijn cavalierteefje heeft altijd hele harde ontlasting en toch moet ik haar anaalklieren iedere 3 maanden uit laten knijpen omdat ze vol zitten (gelukkig dan nog niet ontstoken).

En Lizzy, ik wist geeneens dat er iets homeopatisch bestond joh voor de anaalklieren. Denk je dat ik de hond dan eerst moet laten beoordelen door een homeopatisch DA of kan ik het gewoon kopen en ermee beginnen.

groetjes van moniek
Door fennie
#38015
hoi Moniek, mijn hond heeft vanaf dat hij pup was, hij is nu 11 geweest, last van zijn anaalklieren gehad. Altijd onstoken, tig keren per jaar met hem naar de da en het werd alleen maar erger. Doorgespoeld en binnen een paar weken weer last. Toen las ik iets over Homeopatie, Hij heeft een paar maanden druppels en korrels gehad en in die periode ben ik ook weer overgestapt op versvlees (bibi). Toen ik met de homeo. begon waren zijn anaalklieren erg ontstoken, binnen een week werd dat langzaam aan al minder. Dit is nu 2 jaar geleden, hij heeft sindsdien geen last meer van zijn anaalklieren.

groetjes fennie
Door moniek
#38207
Hoi Fennie of Lizzy (of iemand anders). Weten jullie ook hoe dat homeopatische middel heet? Ik heb al enkele site's afgezocht maar kan helaas niet specifiek iets vinden dat zou helpen bij problemen aan de anaalklieren.
Door Lizzy
#38209
Hoi Moniek, dat hangt er dus een beetje van af (van de sitatuatie). Ik denk dat in jouw geval aan Hepar Sulfuris, maar omdat je ook verschillende potenties moet geven vind ik dat je hiervoor beter een homeopatisch werkend dierenarts kan contacten.
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 07 jan 2004, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door