Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bianca1
#375470
Nou, ik ben zover :)
Odin gaat aan de zelfgemaakte maaltijd, na wat beginsels met nekken en gemalen kippenpoot ga ik het maar eens wat serieuzer aanpakken, maar voorlopig alleen het weekend want ik kan slechts op bescheiden schaal aan geschikte materialen komen.

Voor het gewicht ben ik uitgegaan van laagst aanbevolen pup-hoeveelheid, hij is nu ruim 10 maanden en groeit nog een beetje en het is een actief baasje. Dus 400 gram voor 8 kilo Odin ;D
Dat wordt dan per dag
200 gr vleesbot (kipkarkas, kippenek, -vleugel of karbo)
150 gr spiervlees (rundergehakt, -riblap)
50 gr groentemix en/of yoghurt.

Ik ben dus vrij beperkt in de vleesbotten (kip) en het vlees (rund) Binnenkort heb ik waarschijnlijk wel 'toegang' tot geit en schaap, maar dat heeft nog een behoorlijke prijs. Voorlopig blijft het i.i.g. bij weekendmenu.

Oja er zit verder geen orgaanvlees bij omdat hij ddwk al energique eet. Vis ben ik even mee gestopt want daat gaat ie altijd van kotsen....
Lijkt het wat?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#375552
Ja hoor, ziet er prima uit :D. Alleen de hoeveelheid lijkt me errug veel :o (maar daar zal Odin geen bezwaar tegen hebben denk ik ;)) Geef je ook zoveel energique?
Door Bianca1
#375557
hmm toch wel veel? Hij krijgt max 3 schijfjes energique (=300gr) das dus 3,75 pct. Ben voor deze berekening uitgegaan van 5 pct. Zal ik dat dan maar omlaagbrengen ;)
Door Doedels
#375561
[quote="bianca1"]
hmm toch wel veel? Hij krijgt max 3 schijfjes energique (=300gr) das dus 3,75 pct. Ben voor deze berekening uitgegaan van 5 pct. Zal ik dat dan maar omlaagbrengen ;)
[/quote]Gewoon kijken hoe Odin het er op doet. Als hij dikker wordt dan geef je minder. Wordt hij dunner dan geef je meer. Hij zit toch al op een leeftijd waarop dingen gaan veranderen. Op een dag wordt je wakker en dan blijkt je puppy volwassen te zijn. Ik ben dan altijd trots en verdrietig tegelijk ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#375564
[quote="bianca1"]
hmm toch wel veel? Hij krijgt max 3 schijfjes energique (=300gr) das dus 3,75 pct. Ben voor deze berekening uitgegaan van 5 pct. Zal ik dat dan maar omlaagbrengen ;)
[/quote]

Ik zou gewoon het gewicht dat je normaal aan energique geeft gebruiken voor een zelfsamengestelde maaltijd. Maar goed dat hoeft niet persé hoor, als ie te dik wordt weet je waar het van komt ;).
Ik vergeleek de hoeveelheid met wat ik mijn volwassen hond van 35 kilo geef (500 gr.) en daarom leek het mij wat veel.
Door Borke
#375826
[quote="Nitus"]
Ik vergeleek de hoeveelheid met wat ik mijn volwassen hond van 35 kilo geef (500 gr.) en daarom leek het mij wat veel.
[/quote]
Ik geef Borke van 18 maanden en 22 kg ook 500 gram per dag en het is een behoorlijk actieve hond zonder een grammetje vet.
Ik geef hem dezelfde hoeveelheid BIBI als zelf samengesteld.
Toen hij jonger was heb ik hem een tijd 600 gram per dag gegeven (toen woog hij bijna 20 kg).

Dus ik denk dat je erg veel geeft.
Door Bianca1
#376107
Oke ik heb de hoeveelheid omlaaggebracht naar 300 gram (150 vleesbot, 100 spiervlees, 50 groente)
Ik heb zojuist als een echte slager karkassen op maat gescheurd en gebroken (popje met kippevel op zn rug) om in te vriezen.
Zijn karkassen een goede opvolger voor nekken? Dat gaat inmiddels goed (ik vind het nog steeds een beetje spannend)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door