Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#362465
Linga heeft af en toe de hik. Hebben pups dit af en toe of normaal gesproken niet?
Door Debora
#362467
Er stond me iets van bij dat het normaal is inderdaad maar ik heb ff gegoogled en vond dit artikel:

Hikkende pup
De hik is het gevolg van iets: de groei! Het schijnt zo te zijn (ook met kinderen) althans het wordt zo aangenomen, dat door de snelle groei van het benige deel van het lichaam de andere structuren dit niet helemaal kunnen bijhouden, waardoor er onder andere rek en trek op bepaalde zenuwen komt. De zenuw van het middenrif bijvoorbeeld loopt een zeer lange weg helemaal door de borstkas (aan de rugzijde) naar het middenrif toe. Deze zenuw staat dus bij een snelgroeiende (hoogte en lengte) hond bloot aan rek: prikkeling is het gevolg en hierdoor ontstaat de hik. Verder kunnen jonge dieren erg schrokken: ook weer prikkeling van deze zenuw via de erlangs lopende slokdarm en prikkeling van de maag tegen het middenrif, althans de randen ervan.


bron: http://www.xs4all.nl/~tg00041/Ninapage/art_hikpup.html
Door Breezer
#362471
Ik heb idd ook gehoord dat ze dan groeien. Breezer had dit als pup ook vaak. En nu soms nog steeds. Ik laat hem dan altijd ff schrikken en dat helpt.
Gebruikersavatar
Door Binno
#362472
Ik herinner me dat ze hier als pup ook regelmatig de hik hadden. ;)
Door Erna
#362474
Heel normaal Liz. Alle pups hebben dat en het gaat vanzelf weer weg. Volwassen honden hebben zelden de hik. In het puppyboek staat er ook iets over geloof ik.
Door Lizzy
#362477
OK, bedankt :D!

Niet dat ik me echt zorgen maakte want vaag stond me bij dat Brutus ook hikte. Ik zal het puppy-boek direct overnieuw gaan lezen Erna ;D! (ik heb het wel gelezen, maar blijkbaar te lang geleden om me het nog te kunnen herinneren).
Door Erna
#362479
Lizzy schreef: OK, bedankt :D!

Niet dat ik me echt zorgen maakte want vaag stond me bij dat Brutus ook hikte. Ik zal het puppy-boek direct overnieuw gaan lezen Erna ;D! (ik heb het wel gelezen, maar blijkbaar te lang geleden om me het nog te kunnen herinneren).
Hihih Ik weet ook niet meer wat er allemaal in staat hoor. Erg eigenlijk. Ik zal het ook weer eens door gaan nemen. Het moet sowieso weer helemaal aan de tijd aangepast worden maar daar heb ik nu weer een heel jaar voor. Het wordt uitgebreider en beter.
Door Ster
#362490
Boef had ook vaak de hik. Hield snel op wanneer hij in slaap viel.
Door margreet
#362739
Nou zoals je leest hebben er meer last van ;) Bram dus ook regelmatig ;D
Door meisje uit haarlem
#362770
Ik kan me wel herinneren dat de honden van mijn vader dat ook regelmatig hadden als pup. Ik weet niet of het een goed advies is maar onze da zei destijds dat je ze dan een druivensuikersnoepje moest geven. En dat werkte wel.... ::) Werk bij mensen trouwens ook ;D
Lieve heeft ook al een paar keer even kort de hik gehad maar ging vanzelf weer over.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door