Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door richard
#35889
Ik geef onze honden (2 dalmatiers, voor wie het nog niet duidelijk was) 2x per dag eten. 's-ochtends en rond 18.00 uur. Tussendoor krijgen ze een halve boterham met pindakaas, hetgeen voor hun echt een tractatie is. Na hun laatste wandeling, 's-avonds laat, krijgen ze vaak nog iets. Regelmatig heeft een van onze meiden echter last dat ze een beetje gal spuugt. Ook heeft ze neiging om dan wat gras weg te vreten.
Ik zelf denk dat dit door een te lege maag ontstaat. Is dit zo of is er een andere verklaring voor?

richard
Door Lizzy
#35915
Nope. Mijn ervaring is ook dat het door een lege maag komt. Maar, omdat het bij de ene hond wel gebeurd en de andere hond niet, weet ik ook zeker dat het iets te maken heeft met de aanmaak van maagzuur. De ene hond is bijv. nogal met eten bezig en de andere niet. Kijk, hier in huis gebeurd het volgende:

Whoofer kan:

1)Klokkijken

en is

2)Voer-hitsig

Dus, normaal gesproken wordt zij om 08:00 uur uitgelaten en krijgt zij om 09:00 uur eten. In het weekend krijgt zij pas om 10:00 uur eten omdat wij uitslapen. Om 09:00 uur (Pavlov) begint zij al maagzuur aan te maken omdat zij zit te wachten op eten. Nou wil ze dat tot 10:00 uur nog wel redden (dan is er al heel veel maagzuur omhoog gekomen) maar als het 10:10 uur wordt.... dan is zij misselijk. Puur van de grote hoeveelheden maagzuur die zij aanmaakt omdat zij voer verwacht. Dit proces is gewoon niet te stoppen.

Op tijd eten geven is hier de enige remedie, samen met homeopathische middelen. Bij onze Whoofer wrekt Bryonia D6 goed (past bij patienten die 's morgens gal braakt, de echte "ochtendbraker").

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 30 dec 2003, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#36212
Sander schreef: Je zou misschien de honden kunnen leren om op variabele tijden te eten.
Hoi Sander, ik denk inderdaad dat dat een goede oplossing zou zijn! Ik ga dat alleen niet meer doen... Whoofertje is nu 10.5 jaar oud en ik ga die "strijd" niet meer met haar aan. Ik probeer haar zo goed mogelijk op tijd eten te geven. Dan maar niet uitslapen.

Maar ik denk dat het inderdaad beter is om honden vanaf pup wisselende tijden aan te leren!
Door Sander
#36214
Lizzy schreef: ... Whoofertje is nu 10.5 jaar oud en ik ga die "strijd" niet meer met haar aan...
Als je het goed aanpakt en het eetpatroon geleidelijk veranderd hoeft het volgens mij helemaal niet zo'n "strijd" te zijn. Heeft Eliasen hier niet iets zinnigs over geschreven?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door