Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#349023
Zit met de handen in het haar, weet even niet meer wat ik nu moet. Vorige week had Max weer diarree, dus naar de da geweest, drankje meegekregen en dan moets het weer goed komen. Vrijdagavond het laatste van het drankje gegeven, zaterdagochtend mooie vaste ontlasting. Omdat Max net was begonnen met de Duck heb ik het de eerste paar dagen overgoten met gekookt water, maar had hier op bp gehoord dat je dat zo snel mogelijk moet afbouwen, dus dat heb ik gedaan, zaterdagochtend nog een paar druppels er overheen, en zaterdagavond voor het eerst zonder water gegeven. (heb het vlees een half uurtje op kamertemp laten komen zodat het niet te koud is). Zondagochtend, weer diarree!! Omdat ik Max eigenlijk niet weer een dag geen eten wil geven (vanwege de medicijnen) heb ik Max maar gewoon z'n vlees gegeven, met een beste plons gekookt water water erover, het was bijna pap, en ik heb er probiotica doorgedaan. Dit heb ik gisteravond weer zo gedaan. Vanmorgen heeft hij voor de verandering helemaal niet gepoept, laat ik er maar van uit gaan dat dit een goed teken is en dat de diarree over is. Nu weet ik eigenlijk niet meer zo goed wat ik nu moet. Elke keer als ik stop met kokend water over z'n eten heen te gieten, raakt hij aan de diarree, maar als ik het nu maar gewoon blijf overgieten, gaan er dan niet teveel belangrijke voedingsstoffen verloren? Het valt me namelijk op dat Max de laatste dagen steeds honger heeft en wel 10x per dag naar z'n bak loopt om te kijken of er wat in zit(iets wat voor Max vrij bijzonder is). Ik geef hem al iets meer als de ADH, en hij krijgt elke dag nog wat karnemelk of wat magere kwark. Waar kan het nou aan liggen. Wat moet ik nou doen. Weet het ff niet meer hoor ::) ??? :-\
Laatst gewijzigd door amber13 op ma 11 jul 2005, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#349027
Ik denk dat Max zo'n honger heeft omdat zijn voer tot pap gemaakt is.... Deze brij wordt heel snel 'doorgespoeld'.

Heeft hij het ooit wel goed gedaan op verse voeding?
Door amber13
#349036
Zolang ik het blijf overgieten gaat het goed, maar als ik daarmee stop, is het mis. Dat was met de Smuldier zo, en nu met de Duck dus weer net zo. Wat kan ik dan proberen? Met brokken at hij altijd slecht maar had bijna nooit diarree, maar ik wil dus eigenlijk NIET weer terug naar brokken nadat ik nu weet wat voor rommel het is, en ik vind het heerlijk om Max weer te zien smullen tijdens het eten. Kan ik z'n vlees anders aanvullen met vitaminen om hem zo genoeg te laten binnenkrijgen, of weet je wat anders?
Door Lizzy
#349052
OK, het ziet er dus naar uit dat Max moeite heeft met rauwe voeding. En je gaat voor Max dus echt te snel. Een enkele keer zie je dit gebeuren. Soms duurt het heel lang om dit goed te krijgen en moet je echt razendveel geduld hebben. En soms krijg je dit nooit meer goed.... (in al die jaren dat ik me nu met rauwe voeding bezig houd ken ik 3 honden die niet tegen rauwe voeding kunnen).

Aangezien hij van die pap (met water overgoten) honger krijgt, raad ik je aan te proberen om zijn voeding 'au bain marie' te koken. Je kunt er een klein beetje water aan toe voegen om het smeuig te maken. En natuurlijk gaan veel goede voedingsstoffen op deze manier verloren. Maar in gekookte-derrie-brokken zitten ook geen natuurlijke voedingsstoffen dus wat dat betreft kun je best een tijdje het versvlees verhitten. Vul de vitamines desnoods aan met chorella! Dit geeft je hond vitamines en mineralen, vetzuren, etc. en het geeft daarom energie EN het reinigt het lichaam. Chlorella niet mee verhitten. En blijf probiotica geven.

Als hij nu stabiel is voor een week of 2, geef dan 3/4 gekookt en 1/4 rauw. Blijf dit een week geven. En blijf chorella en probiotica toevoegen. Geef dan de helft gekookt en de helft rauw. Als dit goed gaat, blijf dit zo een week geven (en blijf alsmaar probiotica en chlorella toevoegen). Als dat goed gaat geef je 3/4 rauw en 1/4 gekookt. En dat geef je weer een week. En als dat goed gaat, dan probeer je de hele boel pas rauw te geven.

Misschien is het ook geen verkeerd idee om in deze bovenstaande periode ook al enzymen te gaan geven! (ik zou alleen even niet weten welke, maar misschien dat Tannetje hier kan assisteren!).

Gaat dit (bovenstaande) dan weer mis (je hebt in jouw geval echt geduld nodig), dan kun je een paar dingen doen:

*Weer een ander merk versvlees proberen, bijv. de eend en rijst van Carnibest.
*Zelf gaan samenstellen en op deze manier proberen uit te vinden bij welke voedingsmiddelen het mis gaat (en of het uberhaubt bij bepaalde voedingsmiddelen mis gaat want dat is nog maar de vraag, misschien heeft hij gewoon moeite met rauw).
*Zelf gaan samenstellen op basis van gekookte voeding. Ik heb nog talloze recepten voor je.
Door pollekind
#349273
Je kunt ook het aantal plakken dat je wilt gaan voeren even in een zakje of bakje stoppen en dan dat zakje of bakje eventjes een minuutje of wat in warm water leggen,zodat het vlees wat lauwig word.Ik geef overigens altijd over de KVV een scheutje heet water uit de kraan(niet gekookt)en roer het dan om.Doe ik dit een keer niet dan kijken ze me vreemd aan.En ik hoor wel vaker dat honden honger hebben van KVV,maar dan zou je gerust een plak extra kunnen geven.Ik heb hier een Husky die eet 500 gram aan KVV+3 bruine boterhammen(voor 't lekkere)en is niet te dik.Dus een beetje op gevoel voeren.
Door Lizzy
#349289
pollekind schreef: Je kunt ook het aantal plakken dat je wilt gaan voeren even in een zakje of bakje stoppen en dan dat zakje of bakje eventjes een minuutje of wat in warm water leggen,zodat het vlees wat lauwig word.Ik geef overigens altijd over de KVV een scheutje heet water uit de kraan(niet gekookt)en roer het dan om.Doe ik dit een keer niet dan kijken ze me vreemd aan.En ik hoor wel vaker dat honden honger hebben van KVV,maar dan zou je gerust een plak extra kunnen geven.Ik heb hier een Husky die eet 500 gram aan KVV+3 bruine boterhammen(voor 't lekkere)en is niet te dik.Dus een beetje op gevoel voeren.
Maar van rauw vlees gaat de hond momenteel nog aan de diarree. Vandaar dat het vlees voorlopig even gekookt moet worden.

Overigens lijkt me brood aan Max geven geen goed idee. Ik zou dan gaan voor meer voer.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 11 jul 2005, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jinxy
#349298
Lijkt een goed plan, dat van Lizzy. Overigens is het enige waar Jinx niet constant honger van heeft vlees of Kvv. Brok constant..

Heeft de hond ook diaree van ander Barf voedsel?
Of ander soort Kvv, de mijne deed het ook niet zo fantastisch op duck...
Door amber13
#349727
Zoals jij zei Lizzy, ik heb ook het idee dat Max op een of andere manier wat minder goed tegen vers kan. Nu ga ik het proberen zoals jij het zei, au bain marie verwarmen. Moet ik het eten dan gewoon in gekookt water zetten (de bak met eten bedoel ik) of moet ik het op het gasstel verwarmen, wat is beter? En die chlorella, kan ik dat gewoon bij de Tuinen ofzo kopen?
Dus als ik z'n voer nu aanvul met chlorella, dan krijgt hij dus alle vitaminen die Max nodig heeft? Ik geeft hem nu trouwens gewoon een plak Duck extra voor de honger, dat kan hij wel hebben, zo dik is hij niet. Die Duck pancreas is misschien ook wel een idee, ik heb alleen net weer 16 pakken Duck gekocht, dus die moeten eigenlijk eerst even op :(.

En Jinxy, wat betreft de merken maakt het voor Max weinig uit, bij Smuldier was er hetzelfde probleem, geen water erover? dan diarree :-\

'Max z'n ontlasting is nu trouwens wel weer goed, gelukkig!
Door Lizzy
#349733
amber13 schreef: Zoals jij zei Lizzy, ik heb ook het idee dat Max op een of andere manier wat minder goed tegen vers kan. Nu ga ik het proberen zoals jij het zei, au bain marie verwarmen. Moet ik het eten dan gewoon in gekookt water zetten (de bak met eten bedoel ik) of moet ik het op het gasstel verwarmen, wat is beter?
Kan allebei. Ik vind het altijd gemakkelijk om een roestvrijstalen-voerbak in een pan gekookt water te zetten.... Maar als jij het liever anders verwarmt/kookt: is allebei OK! Ik zou het zelf alleen niet in de magnetron zetten. Dan verwarmt het wat ongelijkmatig.
En die chlorella, kan ik dat gewoon bij de Tuinen ofzo kopen?
Chlorella kun je bij vrijwel iedere drogist kopen. Van het merk BLOEM. Je kunt het ook via Internet bestellen, dat is goedkoper:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=11528
Dus als ik z'n voer nu aanvul met chlorella, dan krijgt hij dus alle vitaminen die Max nodig heeft?
Nou nee, niet helemaal. De moeilijkheid is dat je nooit weet welke vitamines je allemaal kapot maakt bij verhitting... En je maakt niet alleen vitamines kapot, ook enzymen. Dat is nooit helemaal aan te vullen. Maar, met chlorella kom je een heel end. En het is ook niet de bedoeling dat je hem zo blijft voeren! Dus voor tijdelijk is dit een prima oplossing. Chlorella werkt ook darm-reinigend en immuunsysteem versterkend. Ook beide goed voor Max.
Ik geeft hem nu trouwens gewoon een plak Duck extra voor de honger, dat kan hij wel hebben, zo dik is hij niet.
Dat is een prima idee.
Die Duck pancreas is misschien ook wel een idee, ik heb alleen net weer 16 pakken Duck gekocht, dus die moeten eigenlijk eerst even op :(.
Nou ja, houdt de Duck Pancreas anders in je achterhoofd.
'Max z'n ontlasting is nu trouwens wel weer goed, gelukkig!
Gelukkig.
Door amber13
#350224
Is het eigenlijk nog een idee om Max z'n voer wat aan te vullen met enzymen? En waar koop ik die? En hoeveel moet ik Max daar van geven?
Laatst gewijzigd door amber13 op wo 13 jul 2005, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door