Wel, de titel zegt het al...
Ik heb het niet over reguliere zorg voor huis, tuin en keukendingetje. Ik heb het over het serieuze werk: levensbedreigend en lijden. Als ik het zo intik, weet ik het voor mezelf wel: geen seconde. Maarja... je moet altijd naar een dierenarts rijden. Of er met één trouwen.
Pfffff.... bij ons in Den Helder wordt er stomweg doorverwezen naar een spoedkliniek in Amsterdam: volgens de routeplanner 1 uur en 1 minuut rijden. De praktijk is weerbarstiger, ga gerust uit van vijf kwartier. Ik vind het zo niet kunnen.
De vier dierenartspraktijken in onze stad hebben twee jaar geleden met drie tegen een besloten geen spoeddiensten meer te draaien omdat één dierenarts door ziekte zijn kliniek moest stoppen. Alle vier openen rond 9 uur en sluiten om 5 uur. Dus bij spoed week iedereen hier uit naar de omliggende regio's (Wieringen en Schagen) op 20 tot 30 minuten rijden. Vind ik persoonlijk ook al te lang...
Maar... vanwege de drukte die deze praktijken nu extra hebben, sluiten zij sinds een aantal maanden nu ook hun deuren om uiterlijk 23.00 uur en zijn dus 's nachts dicht. In deze regio's is bij dierenartsen ook irritatie ontstaan over het niet opvangen van spoedgevallen door de eigen dierenartsen in Den Helder. Zij verwijzen nu 's nachts door naar de spoedkliniek in Amsterdam dan wel in mindere mate (twee nachten en om de twee weken een weekenddienst) naar een kliniek in Heerhugowaard, zo'n drie kwartier rijden.
Alleen het idee al...
Een jonge Benner Sennenhond van 8 maanden is in de nacht van 5 op 6 december op weg naar Amsterdam overleden en de geluiden en de paniek van de hond (hij is gestikt, shock) tijdens het vervoer zijn gruwelijk geweest voor de eigenaresse en de bestuurder... De hond is uiteindelijk vlak voor de spoedkliniek overleden... Echt, zo vreselijk... Ik wil er gewoon niet te lang over nadenken... Maar zo zijn er al meerdere dieren geweest die overleden zijn omdat de noodzakelijke zorg te lang duurde dan wel levenskwaliteit moesten inleveren zoals vorig weekend een poes die blind is geworden omdat tijdig handelen te lang duurde. En nu ook met al dat klote vuurwerk... De laatste ronde loop ik niet meer en mijn honden zijn niet bang maar het knalt hier al weer de nodige weken gewoon in de avonduren.
Hier in Den Helder zitten twee Anicurapraktijken en twee zelfstandigen. Eén van de twee zelfstandigen wilde doorgaan met de spoeddiensten ("het hoort bij het vak"). Al een oudere dierenarts met een al wat ouder team wat al decennia samenwerkt; hij woont aangrenzend aan de praktijk. De andere zelfstandige mag de naam dierenarts niet dragen, sorry hoor, maar in het verleden toen in Den Helder nog wel spoeddiensten werden gedraaid drie keer gebeld en helaas altijd deze dierenarts getroffen: één keer na een ongeval met een open wond op de kop van 5 cm, één keer met een teelbaltorsie en één keer met een maagafsluiting. Leken mij spoedgevallen... Drie keer wilde ze mij niet helpen en kon ik toen al een half uur rijden. Bij de maagafsluiting ben ik woest geworden en heb gedreigd met melding bij de KNMvD. Toen pas mocht ik komen, nou, dan kom je prettig binnen met je doodzieke dier. In november is er een hond voor haar kliniek aangereden en wilde ze ook niet helpen terwijl meerdere mensen bij haar aanbelde. Hond is aan zijn verwondingen op straat bezweken.
Het zit mij enorm hoog. Mijn honden zijn jong en gezond en toch... Ik vind dit zo moeilijk om te accepteren... Heb nu twee dierenartsen gevonden op drie kwartier rijden, omgeving Hoorn en in Friesland net over de dijk. Sta nu ingeschreven in meerdere praktijken in de regio waarbij ik in elk geval 'dekking' heb van 8.00 tot 23.00 uur, ook op zaterdag en zondag. Die praktijk zit op 30 minuten rijden.
Wat is voor jullie de maximale aanrijdtijd in geval van spoed? Ik vond tien minuten, gewoon in de stad en ook 15 minuten naar het dorp van één van de zelfstandigen acceptabel. Iemand nog tips? Overleg met de plaatselijke dierenartsen, de gemeente en de KNMvD hebben (nog) niets uitgehaald. De Dierenambulance die ook met regelmaat rondrijdt met gewonde dieren en nergens terecht kan, is een petitie gestart. Momenteel is in de regionale pers ook aandacht voor en het heeft ook Hart van Nederland gehaald. En ja, ik ken alle redenen ondertussen waarom maar waarom alle vier open om 9.00 en dicht om 17.00 uur. Spreidt dat dan in elk geval...