Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3441216
:wavetowel2: whalp!! Hoe weet ik nou eigenlijk of Mila naar een trimmer moet? Of ze een plukvacht, jaja: ik heb gegoogeld ;D , of een stripvacht heeft. Of gewoon ::) borstelen voldoende is? (borstelen is ze niet gewend, geloof ik ;D )

De afgelopen 20 jaar heb ik alleen kortharige honden gehad, tijdens de rui een borstel erover, klaar. Miel heeft langer haar en wel meer ook. Moet ik naar een trimmer en het vragen, of merk ik vanzelf wanneer ze ontploft? :P
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3441219
Bij een plukvacht gaan na gemiddeld 6 maanden de dekharen (de "bovenvacht") los zitten en kunnen ze er in kleine bundeltjes uit geplukt worden, waarna alleen de ondervacht overblijft. Dit is het geval bij ruwharige honden (terriers bijvoorbeeld).

Bij een stripvacht is het type vacht van de hond precies hetzelfde als een plukvacht, alleen wordt dan steeds maar een deel van de vacht geplukt, waardoor de hond eigenlijk altijd nog dekharen overhoudt. Ze zien er dan minder "kaal" uit na het plukken. Je moet dan wel vaker naar de trimmer om het netjes te houden.

Je hond kan ook een langharige vacht hebben die niet geplukt kan worden. In dat geval kun je het zo laten, of het laten knippen als je dat zou willen.

Als je echt niet weet wat voor vacht ze heeft kun je naar een trimmer gaan om het te vragen (wel met de hond erbij dan natuurlijk :biggrin2: )

Feauteaus ter illustratie toevallig? ::) :P
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3441222
viewtopic.php?f=17&t=139522
Feauteaus :biggrin2:
20220226_170017.jpg
20220226_170017.jpg (3.41 MiB) 792 keer bekeken
20220301_110841.jpg
20220301_110841.jpg (680.78 KiB) 792 keer bekeken
20220301_162847.jpg
20220301_162847.jpg (1.45 MiB) 792 keer bekeken
En nog meer feauteaus, maar ik weet niet of die helpen qua vachtbeoordeling ;D

Er komen wel haren los, maar ik kan ze er niet in bundeltjes uitplukken en Miel is nu een maand of 8. Ik gok dan op een gewoon langharige vacht, ik moet hard gaan oefenen op een borstelbeurt. Borstels zijn géén speelgoed Miel ::) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3441223
Kim_S schreef: wo 02 mar 2022, 19:30
Als je echt niet weet wat voor vacht ze heeft kun je naar een trimmer gaan om het te vragen (wel met de hond erbij dan natuurlijk :biggrin2: )
;D dat vermoedde ik al, ikzelf val in de categorie " :o omg, knipbeurt"
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3441224
Inge en Bono schreef: wo 02 mar 2022, 20:04 viewtopic.php?f=17&t=139522
En nog meer feauteaus, maar ik weet niet of die helpen qua vachtbeoordeling ;D
Ik kan het op deze feauteaus niet zo goed zien. Heb je nog meer? Dan kan ik misschien zelfs advies geven (ik verwacht het niet, maar ja... zwaar verliefd op Mila...). ::)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3441225
Ronald schreef: wo 02 mar 2022, 20:12 Ik kan het op deze feauteaus niet zo goed zien. Heb je nog meer? Dan kan ik misschien zelfs advies geven (ik verwacht het niet, maar ja... zwaar verliefd op Mila...). ::)
;D :-*
20220301_110841.jpg
20220301_110841.jpg (680.78 KiB) 784 keer bekeken
20220301_110556.jpg
20220301_110556.jpg (1.44 MiB) 784 keer bekeken
20220301_110424.jpg
20220301_110424.jpg (480.21 KiB) 784 keer bekeken
Ze doet hier vooral aan vocht in vachtverzorging, maar misschien helpt het in advies :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op wo 02 mar 2022, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#3441226
Ik zou met haar naar een trimsalon gaan. Een plukvacht moet je niet gaan knippen. Bij een plukvacht komt er wel zelf haar los maar niet voldoende, dat proces heeft hulp nodig. Ga je een plukvacht knippen dan blijven die haren dus gewoon zitten en dat gaat jeuken.
Ze heeft wel wat terriërachtigs vind ik dus een plukvacht zou zomaar kunnen.
Ze iig wel heul erg leuk :-* :-*
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3441228
Dan ga ik op zoek naar een goede trimsalon, vragen kan geen kwaad 👍 Knippen ga ik sowieso niet (laten) doen, als dat niet helpt. Het beetje Mila-haar plakt prima op onze kleding, het tapijt en op vooralsnog vooral haarzelf maar het moet haar niet gaan irriteren.
Ja, ze is sketig :-* het is wel even geleden: zo'n jonge hond, dus eea is weer even uitvinden ;D
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3441230
zurca schreef: wo 02 mar 2022, 20:24 Ik zou met haar naar een trimsalon gaan. Een plukvacht moet je niet gaan knippen. Bij een plukvacht komt er wel zelf haar los maar niet voldoende, dat proces heeft hulp nodig. Ga je een plukvacht knippen dan blijven die haren dus gewoon zitten en dat gaat jeuken.
Ze heeft wel wat terriërachtigs vind ik dus een plukvacht zou zomaar kunnen.
Ze iig wel heul erg leuk :-* :-*
Eens!

Zo op het eerste gezicht lijkt ze wel wat ruwharig, maar het is lastig te beoordelen van een foto.
Ze is leuheuk :D
Door smulpaap
#3441231
Ga vooral op zoek naar een trimsalon die is aangesloten bij de vakgroep de AB ? ( Ik ben het even kwijt , en niet veel tijd ) maar via Google vind je de lijst van aangesloten trimsalons wel :)
Ik vermoed ook dat ze , afgaande op de foto's wel iets ruwharige heeft
Laat haar niet scheren , of vraag het aan meerdere trimmers . Dat doet men vaak uit gemak , snel klaar , gauw,verdiend
En een goede trimsalon kan ook beoordelen of ze in een strip vacht gezet kan worden
Dat betekend dat ze elke drie maanden heen moet . Thara was op de leeftijd van 10 maanden voor het eerst plukrijp
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3441244
Inge en Bono schreef: wo 02 mar 2022, 20:19 Ze doet hier vooral aan vocht in vachtverzorging, maar misschien helpt het in advies :biggrin2:
Heerlijke foto's! :smitten:

Nee, helaas geen advies. Maar als je meer feauteaus hebt, dan vind ik dat niet erg hoor :cool:
Door zurca
#3441248
Mocht ze een plukvacht hebben en je brengt haar bij trimsalon, als je haar dan gaat halen schrik niet... Je krijgt echt wel de juiste hond terug ;D :biggrin2: ;)
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3441250
Ik meen een baard te zien en vindt het wel wat plukvacht-achtigs hebben.
Mijn Doutze heeft geen ondervacht dus die laat ik elke 3 maanden plukken zodat ze toch een dubbele vacht heeft en niet naakt over straat hoeft na een plukbeurt.

Ik zou het idd aan een goede trimmer vragen met hond erbij, dan weet je het zeker.

Karen
Gebruikersavatar
Door pluk
#3441255
Ook ik zie er wel een plukvacht in.
Maar zoals andere al aangaven: ga even langs een trimmer dan weet je t zeker.
Op abhb.nl vind je de bij de branchevereniging aangesloten trimmers.
Jij woont in Den Haag toch? Want dan weet ik er evt 1 in Madestein. Zelf geen trimervaring mee, maar heb al jaren les van haar bij de hondenschool.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3441275
pluk schreef: do 03 mar 2022, 14:52 Ook ik zie er wel een plukvacht in.
Maar zoals andere al aangaven: ga even langs een trimmer dan weet je t zeker.
Op abhb.nl vind je de bij de branchevereniging aangesloten trimmers.
Jij woont in Den Haag toch? Want dan weet ik er evt 1 in Madestein. Zelf geen trimervaring mee, maar heb al jaren les van haar bij de hondenschool.
Ja, ik woon in Den Haag, fijne ervaringen met een persoon ook al is dat niet met trimmen, zijn van harte welkom! :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door