Hallo allemaal!
Ik ben 'nieuw' op 't forum. Althans, ik heb 13 jaar lang een beauceron genaamd Chendo gehad die ik bijna zijn hele leven op BARF heb gehad. Heb toen de tijd veel op 't forum gezeten, veel geleerd, gelezen en 'geadviseerd'/ meningen gedeeld.
Toen ik 6 jaar geleden naar Zweden ben verhuisd werd ik minder actief op 't forum en uit eindelijk helemaal niet meer. Dus 't voelt toch echt wel als nieuw hier!
Maar nu na heeel lang wachten hebben we weer een beauceron puppie!!
Uiteraard wil ik weer over naar BARF, maar ben wel beperkt in aanbod hier.
Gelukkig hebben we onze eigen biologische vlees produktie en krijgen we dus sowieso al het orgaan van de koe terug van de slachterij. Verder hebben we eigen konijnen en kan ik aan kip en zalm komen. Met wat mazzel een enkele keer wat wild als het jacht seizoen is.
Maar aangezien onze pup Aaron op brokjes heeft gestaan ben ik begonnen met KVV.
Hij is nu 1 week bij ons, 9 weekjes oud en staat nu volledig op kvv. Dat vind hij heerlijk maar ik twijfel heel erg over het hele calcium/ forsfor gebeuren.....
Sorry iets wat al honderden keren is besproken.
De kvv die ik nu heb en aan kan komen is van 3 dier soorten met alleen maar natuurlijke bronnen. Dus bot, spiervlees en orgaan. Wat olie en groente. Dat opzich spreek me erg aan, niks geen onnatuurlijke synthetische toevoegen of onnodige toevoegen van rijst en granen.
De fokker kijkt in principe alleen naar de ratio kalcium/ fosfor. Deze moet zo veel mogelijk bij 1.1/1 liggen.
Maar als ik me goed heb in gelezen moet het geheel van de calcium tussen de 1 a 2% liggen.
Ik geef nu Mush kvv. Dit heb je in puppy variant waar de kalcium waarde 1,3 en de fosfor 0,8 is. Een ratio van 1.6/1 dus.
Ik mix dit met een volwassen variant waar de kalcium 0,5 en de fosfor 0,4 is, een ratio van 1,25 dus.
Ik geef nu 50/50 en dan kom je uit op :
Kalcium 0,9%
Forfor 0.6%
Ratio 1.5/1
Bij 30/70 is dat:
Kalcium 0,74%
Forsfor 0,52%
Ratio 1,4/1
Wat is wijsheid? 0,9% komt aardig in de buurt van 1% kalcium maar wat doet een ratio van 1,5 met de pup? 30/70 voeren lijkt mij te weinig kacium met maar 0.74%, of niet?
De fokker zou zelf alleen maar de volwassen voeding voeren omdat je dan een ratio van 1,25 hebt maar dan dus maar 0,5% calcium! Dat lijkt mij veel te kort....
Pff ik ben ook nog eens ruim 40 weken zwanger dus misschien spelen de hormonen ook een rol maar wordt er zo onzeker van!
Uiteindelijk wil ik uiteraard zo snel mogelijk over op barf maar hij zal zeker de aankomende weken, zeg nog 1 maand op kvv staan. Met hier en daar een botje of lapje pens of wat dan ook tussen door om wat te wennen en langzaam over te gaan op BARF.
Eigenlijk een lang verhaal kort gemaakt. Kan het kwaad om in totaal ruim een maand op deze waardes te voeren?
Of zou ik bijvoorbeeld iets van zonnebloempitten met een hoog fosfaat gehalte maar een laag calcium gehalte kunnen toevoegen om de ratio wat beter te krijgen als ik 50/50 voer? Nadeel van zonnebloempitten is dat je dan ook meteen 100kalorieen erbij voert per dag.
Alvast bedankt voor het geduldig lezen van dit bericht en hoop dat ik van jullie kan leren en dat het mijn onzekerheid weg neemt