Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3427406
Cindy, ik kan je niet helpen met je vragen maar wil je wel een hart onder de riem steken...
Ik heb ook prikangst en het beinvloed mijn keus om wel of niet te gaan heel sterk. Ik ben bang om te gaan, door de prikangst maar ook door eventuele bijwerkingen. Krijg ik bijwerkingen of doet het inspuiten zeer dan zal men mij met geen 10 paarden naar de 2de afspraak krijgen en dan is alle stress van de eerste ook voor niet geweest want die eerste vaccinatie kan je dan wel beschouwen als 'geen vaccinatie '
Ik ben ook bang voor bijwerkingen op de lange termijn, erger mij ook rot aan de rijksoverheid informatie 'reclame' waarin opgeroepen wordt dat vaccineren zo belangrijk is om terug te kunnen naar normaal...dus met andere woorden, laat je je niet vaccineren dan gun je het NL niet om van de maatregelen af te komen....leuk allemaal maar NL zal er niet voor mij zijn als ik blijvende bijwerkingen krijg. Ja ik weet het, helemaal uit zn verband misschien maar zo voelt het voor mij.

Maar ik ben ook bang om niet te vaccineren, bang om juist daarom corona te krijgen....

Dussss....hier iemand die geleid door angst een beslissing probeert te nemen :-[

Is er echt sprake van dat er in de aankomende winter al opnieuw gevaccineerd moet worden?
#3427409
Elf schreef: za 05 jun 2021, 10:34 Weet iemand hoe lang het duurt voordat de vaccinatie geregistreerd is bij het RIVM? Ik ben een week geleden geprikt maar het staat nog niet in het systeem. Ik heb wel toestemming gegeven. Niet dat ik plannen heb voor het buitenland op korte termijn maar toch…
Ben vorige week vrijdag (28/5) gevaccineerd bij de GGD met het Janssen-vaccin en tot op heden staat er niets vermeld in Mijn RIVM bij vaccinaties.
#3427412
Volgens mij las ik dat het tot 2 weken kon duren nadat je volledig gevaccineerd bent. Dacht ik.

Wat naar voor de mensen met prikangst. Zou je bij de huisarts 2 angstremmers kunnen krijgen? 1 voor prik 1 en 1 voor prik 2? Dan is dat voor nu opgelost en misschien daarna toch iets van therapie voor volgen?
Ik kan er wel inkomen, ik heb ook allerhande angsten soms. Die soms ook mijn leven beinvloeden. Veel sterkte met jullie beslissing.
#3427413
MillyMol schreef: za 05 jun 2021, 17:16 Ik begin eerst met een disclaimer: Ik kan totaal niet inschatten in welke hel je op dit moment zit vanwege je prikangst, maar afgaande op je berichtgeving hier moet het op dit moment heel zwaar voor je zijn. Ik wil daar helemaal niets aan af doen.

Dat gezegd hebbende: is het op de lange termijn niet beter om te proberen om die angst tot een niveau terug te brengen dat voor jou hanteerbaar is? Want wat ik nu meekrijg uit je berichten is dat je volledig in beslag genomen wordt door je zoektocht naar het Janssen vaccin, zodat je maar één keer geprikt hoeft te worden. Het lijkt me uiterst stressvol en het beheerst volgens mij nu al je gedachten. Het neigt richting een obsessie als ik het allemaal zo lees.

Maar wat als blijkt dat een jaarlijkse vaccinatie nodig is? Of dat je ziek wordt en er meerdere keren bloed moet worden afgenomen?

Er zijn therapieën om de fobie die je hebt m.b.t. naalden/injecties te behandelen. Dat gaat je nu niet helpen, maar ik gun je een leven met minder stressvolle momenten.

Voor de korte termijn (de komende vaccinatie(s)) zou ik je toch willen adviseren contact te zoeken met je huisarts zodat jullie samen kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn om met zo min mogelijk stress gevaccineerd te worden. Ik kan me voorstellen dat hij/zij je daarvoor medicatie voorschrijft.

Dat zoeken naar of en waar je met Janssen gevaccineerd kunt worden gaat je niet helpen en ik denk dat wij hier ook niet veel meer voor je kunnen doen dan met je meeleven. Je zult uiteindelijk zelf aan de bak moeten. De eerste stap is een afspraak maken bij je huisarts.
Ik heb juist mijn zoektocht naar Jansen gestaakt. Ik had alleen nog 1 gevraagd of nu er gedonder was of Jansen nu wel kon. Daar is het ministerie mee bezig; zodra dat bekend is gaan we er naar handelen. Duidelijk antwoord dus dan keuze of Pfizer of wachten of en wanneer Jansen wel kan (en wellicht gaan de grens van jansen bijstellen geen idee) dus nu gekozen om dan toch maar te gaan. Ik heb alleen extra uitgezocht hoeveel je beschermd bent met 1 pfizer en of ik met 1 pfizer, als NL niet op rood staat voor Belgie, de grens over mag.

En verder ben ik niet zozeer bang voor de prik maar wel heel erg voor de bijwerkingen en dat ga je met geen therapie wegnemen. Want actie reactie heel simpel. Dus als het meevalt dan zal de angst iets afnemen valt het tegen nou dan zal ik niet meer aan.
#3427414
zurca schreef: za 05 jun 2021, 22:48 Cindy, ik kan je niet helpen met je vragen maar wil je wel een hart onder de riem steken...
Ik heb ook prikangst en het beinvloed mijn keus om wel of niet te gaan heel sterk. Ik ben bang om te gaan, door de prikangst maar ook door eventuele bijwerkingen. Krijg ik bijwerkingen of doet het inspuiten zeer dan zal men mij met geen 10 paarden naar de 2de afspraak krijgen en dan is alle stress van de eerste ook voor niet geweest want die eerste vaccinatie kan je dan wel beschouwen als 'geen vaccinatie '
Ik ben ook bang voor bijwerkingen op de lange termijn, erger mij ook rot aan de rijksoverheid informatie 'reclame' waarin opgeroepen wordt dat vaccineren zo belangrijk is om terug te kunnen naar normaal...dus met andere woorden, laat je je niet vaccineren dan gun je het NL niet om van de maatregelen af te komen....leuk allemaal maar NL zal er niet voor mij zijn als ik blijvende bijwerkingen krijg. Ja ik weet het, helemaal uit zn verband misschien maar zo voelt het voor mij.

Maar ik ben ook bang om niet te vaccineren, bang om juist daarom corona te krijgen....

Dussss....hier iemand die geleid door angst een beslissing probeert te nemen :-[

Is er echt sprake van dat er in de aankomende winter al opnieuw gevaccineerd moet worden?
Ik ben echt met name bang voor de bijwerkingen. En als je iemand in je directe omgeving echt zo ziek hebt zien worden na 1 az dan is dat niet handig! Daar staat tegenover dat vriendlief nul last gehad heeft van Jansen op de arm na.
#3427417
Cindy de Wolf schreef: zo 06 jun 2021, 07:54
En verder ben ik niet zozeer bang voor de prik maar wel heel erg voor de bijwerkingen en dat ga je met geen therapie wegnemen. Want actie reactie heel simpel. Dus als het meevalt dan zal de angst iets afnemen valt het tegen nou dan zal ik niet meer aan.
Huh? Op 1 juni schreef je nog dat je een priktrauma hebt??? Dat hebt je daarna nog enkele keren aangehaald. Is het nu geëvolueerd naar angst voor bijwerkingen? En zou dat dan niet des te meer reden zijn om hulp te zoeken?
#3427418
MillyMol schreef: zo 06 jun 2021, 10:25 Huh? Op 1 juni schreef je nog dat je een priktrauma hebt??? Dat hebt je daarna nog enkele keren aangehaald. Is het nu geëvolueerd naar angst voor bijwerkingen? En zou dat dan niet des te meer reden zijn om hulp te zoeken?
De ervaring is prik is bijwerkingen is pijn. Dus de prik is de voorbode van. Mss is de medische term dan onjuist dat zou kunnen mijn excuses daarvoor.

Dan lijkt het mij toch niet raar dat ik dan meer dan graag maar 1x zou willen.

Die ervaring stamt uit mijn kindertijd als 4 jarige ben ik betrokken geweest bij een auto ongeluk waardoor mijn been zo goed als vebrijzeld is geweest, artsen (hoorde ik natuurlijk veel later als kind begrijp je dat toch niet echt) vreesde zelfs voor verlies van. Daarbij kwam dus het vele prikken uit vingers en dat deed zo ongelooflijk zeer dat ik dat echt niet meer toeliet dus met 3 man sterk werd ik dan tegen gehouden en gedwongen. En elke keer was er veel pijn erna. Toen dat eenmaal over was en mijn been het wel gered heeft (heb alleen last met snelle temperatuurwisselingen) ben ik nooit meer ziek geweest oid dat is nu dus grofweg 37 jaar geleden.
#3427420
Cindy de Wolf schreef: zo 06 jun 2021, 10:35 De ervaring is prik is bijwerkingen is pijn. Dus de prik is de voorbode van. Mss is de medische term dan onjuist dat zou kunnen mijn excuses daarvoor.

Dan lijkt het mij toch niet raar dat ik dan meer dan graag maar 1x zou willen.

Die ervaring stamt uit mijn kindertijd als 4 jarige ben ik betrokken geweest bij een auto ongeluk waardoor mijn been zo goed als vebrijzeld is geweest, artsen (hoorde ik natuurlijk veel later als kind begrijp je dat toch niet echt) vreesde zelfs voor verlies van. Daarbij kwam dus het vele prikken uit vingers en dat deed zo ongelooflijk zeer dat ik dat echt niet meer toeliet dus met 3 man sterk werd ik dan tegen gehouden en gedwongen. En elke keer was er veel pijn erna. Toen dat eenmaal over was en mijn been het wel gered heeft (heb alleen last met snelle temperatuurwisselingen) ben ik nooit meer ziek geweest oid dat is nu dus grofweg 37 jaar geleden.
Ik zie nog niet helemaal de relatie prik-bijwerkingen-pijn. Ik zie wel heel duidelijk de relatie prik-pijn. En het feit dat er elke keer een gevecht ontstond zal daar zeker aan bijgedragen hebben. Ik vind het echt heel rot voor je. Maar echt: er zijn heel goede therapieën die je kunnen helpen om die angst te doorbreken. Ik zou je echt willen aanraden om ermee aan de slag te gaan. Anders wordt je angst alleen maar groter. Het is een zelfversterkend cirkel. Want jij maakt zoveel stresshormonen aan dat al je zintuigen op scherp staan en je dus bij wijze van spreken al pijn voelt als er een veertje op je huid wordt gehouden.

En de kans dat je heviger klachten ervaart na de prik lijkt me vanuit die redenering ook wel verklaarbaar. Dat betekent niet per sé dat er hevige klachten zijn: jij ervaart dat zo, omdat je stijf staat van de stresshormonen.

En die ervaring zal je angst en overtuiging alleen maar versterken.

Daar zijn heel goede therapieën voor. En het lijkt me echt heel goed wanneer je met je angst aan de slag gaat. Want het leven kent nul garanties dat je hierna nooit meer geprikt hoeft te worden of in een andere situatie terecht komt waarin naalden en pijn een rol gaan spelen.
#3427430
MillyMol schreef: zo 06 jun 2021, 10:54 Ik zie nog niet helemaal de relatie prik-bijwerkingen-pijn. Ik zie wel heel duidelijk de relatie prik-pijn. En het feit dat er elke keer een gevecht ontstond zal daar zeker aan bijgedragen hebben. Ik vind het echt heel rot voor je. Maar echt: er zijn heel goede therapieën die je kunnen helpen om die angst te doorbreken. Ik zou je echt willen aanraden om ermee aan de slag te gaan. Anders wordt je angst alleen maar groter. Het is een zelfversterkend cirkel. Want jij maakt zoveel stresshormonen aan dat al je zintuigen op scherp staan en je dus bij wijze van spreken al pijn voelt als er een veertje op je huid wordt gehouden.

En de kans dat je heviger klachten ervaart na de prik lijkt me vanuit die redenering ook wel verklaarbaar. Dat betekent niet per sé dat er hevige klachten zijn: jij ervaart dat zo, omdat je stijf staat van de stresshormonen.

En die ervaring zal je angst en overtuiging alleen maar versterken.

Daar zijn heel goede therapieën voor. En het lijkt me echt heel goed wanneer je met je angst aan de slag gaat. Want het leven kent nul garanties dat je hierna nooit meer geprikt hoeft te worden of in een andere situatie terecht komt waarin naalden en pijn een rol gaan spelen.
Ik ben het hier helemaal mee eens!
Je kunt je er maar beter tegen proberen te wapenen. En wat heb je te verliezen?
Ik zou het zeker proberen. Niet geschoten is altijd mis.
#3427440
MargaS schreef: vr 04 jun 2021, 23:57 Ik ben twee keer in NL gevaccineerd met Pfizer bij de GGD en woon al 11 jaar in DL. Gewoon aangemeld met DigiD en een afspraak gemaakt. Je krijgt keurig een bewijsje mee wanneer en waar je gevaccineerd bent. Ook is het te vinden in mijnrivm en dat kun je ook printen. Vraag me wel af waarom ik hier geen oproep heb gekregen van het RKI. Gele boekje is ook geen officieel bewijs. Maar het corona-paspoort wat men per 1 juli belooft natuurlijk wel.
Hebben ze je dan niet om je uitnodigingsbrief gevraagd?
#3427441
Kaio schreef: zo 06 jun 2021, 14:05 Hebben ze je dan niet om je uitnodigingsbrief gevraagd?
Ik heb dit gisteren aan mijn ouders (in NL) gevraagd, en zij werden niet gevraagd naar de uitnodigingsbrief.
En dan nog, kun je die ook net vergeten zijn of nog niet ontvangen hebben natuurlijk... ;)
#3427443
ok mooi! :D

Zie het ook op nu staan:
Mensen uit een jaargang die aan de beurt is, hoeven geen uitnodigingsbrief te tonen op de priklocatie. Wel moeten zij een identiteitsbewijs meenemen, een afspraakbevestiging laten zien (bijvoorbeeld in de mail op een telefoon) en dienen zij een vragenlijst in te vullen. Die is zowel online als op de priklocaties verkrijgbaar.

Nou mooi binnenkort al dus! Jee wat snel al :)
Nu nog voor ml regelen, die moet nog iets met zijn digiID doen.
#3427445
De communicatie over wat je moet meenemen verschilt.
De uitnodigingsbrief
20210606_143826.jpg
20210606_143826.jpg (745.36 KiB) 1012 keer bekeken
De afspraakbevestiging
Screenshot_20210606-143928_Gmail.jpg
Screenshot_20210606-143928_Gmail.jpg (272.18 KiB) 1012 keer bekeken
De website
Screenshot_20210606-143630_Firefox.jpg
Screenshot_20210606-143630_Firefox.jpg (500.88 KiB) 1012 keer bekeken
De uitnodigingsbrief zou ik dus vergeten :biggrin2:
#3427449
Kaio schreef: zo 06 jun 2021, 14:32 ok mooi! :D

Zie het ook op nu staan:
Mensen uit een jaargang die aan de beurt is, hoeven geen uitnodigingsbrief te tonen op de priklocatie. Wel moeten zij een identiteitsbewijs meenemen, een afspraakbevestiging laten zien (bijvoorbeeld in de mail op een telefoon) en dienen zij een vragenlijst in te vullen. Die is zowel online als op de priklocaties verkrijgbaar.

Nou mooi binnenkort al dus! Jee wat snel al :)
Nu nog voor ml regelen, die moet nog iets met zijn digiID doen.
Is het je gelukt om een afspraak te maken?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door