Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#334094
Ook ik had hier maandag nog een berichtje gepost, over Loebas dat inmiddels verdwenen is.

Loebas heeft hele slechte achterpoten, ze zijn koehakkig en hij loopt altijd heel raar, met zijn achterpoten een beetje stijf.
Nou lijkt het de laatste tijd wel of hij zich vaker verstapt/verrekt. Hij piept dan en rent weg op 3 poten. Rechtsachter houdt hij opgetrokken.

Ik ga dan zo snel mogelijk naar hem toe en rek de poot. Dan zakt het vrijwel onmiddelijk af. Voor mijn gevoel is het een kramp maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Het is alleen maar rechts. Na die tijd loopt hij onmiddelijk weer goed (nou ja goed, op Loebas zijn eigen manier dan), het duurt meestal een halve minuut ofzo.

Is het zinvol om foto's te maken? Of zie je daar niets op als het inderdaad een spierenkwestie is?
We geven Loebas regelmatig een glucosamine/chondroïtine preparaat en duivelsklauw. Na zo'n verstapping/verkramping geef ik hem salisprin, hoewel ik het gevoel heb dat dat als mosterd na de maaltijd komt omdat hij dan geen pijn meer heeft.

Heeft iemand nog meer tips?


groeten Femke
Door Mevroi Kruim
#334286
Ik had geschreven: is het misschien iets met de knieschijf? Ik ken van dwergpoedels patella-luxatie waardoor ze af en toe zo'n hupje maken met 1 achterpoot, en van jonge paarden die hard gegroeid zijn en slap bespierd dat de knie 'op slot' gaat; ze kunnen dan het been niet meer buigen en moeten even flink strekken om de knieschijf weer op z'n plaats te laten schieten. Nou ziet een paardenknie er wat anders uit dan die van een hond, er zit een 'slotje' op om te zorgen dat een paard staande kan slapen zonder dat z'n benen onder hem vandaan zakken.
Door Peet
#334289
Bij spierkramp wil de combinatie van Calcium-Magnesium-Zink vaak goed helpen.

Is te koop bij oa Hema/Kruidvat/etc, 1 tot 1,5 tablet per dag, 's ochtends door zijn ontbijtprakje. ;)
Door Mevroi Kruim
#334346
Peet schreef: Bij spierkramp wil de combinatie van Calcium-Magnesium-Zink vaak goed helpen.

Is te koop bij oa Hema/Kruidvat/etc, 1 tot 1,5 tablet per dag, 's ochtends door zijn ontbijtprakje. ;)
Ooh ja, dat doe ik ook, met m'n ontbijtjus. Helpt tegen krampen door magnesiumgebrek. Doh ... ;D
Door Femke
#334350
Peet schreef: Bij spierkramp wil de combinatie van Calcium-Magnesium-Zink vaak goed helpen.

Is te koop bij oa Hema/Kruidvat/etc, 1 tot 1,5 tablet per dag, 's ochtends door zijn ontbijtprakje. ;)
heey, helemaal niet aan gedacht! ik neem het zelf ook, anders verrek ik van de kram 's nachts als ik lekker weinig KH heb gegeten....

Maar......hoe weet ik óf het kramp is?
Door Peet
#334352
Femke schreef: heey, helemaal niet aan gedacht! ik neem het zelf ook, anders verrek ik van de kram 's nachts als ik lekker weinig KH heb gegeten....
dank u, dokter A...daar had ik het ook van ;)
Maar......hoe weet ik óf het kramp is?
Tja, je zegt zelf, dat het overgaat als je de poot strekt / rekt. Dat lijkt toch wel heel veel op kramp. Ook dat het er echt 'in lijkt te schieten' zoals je beschrijft.... ::)
Door Femke
#334354
Peet schreef: Tja, je zegt zelf, dat het overgaat als je de poot strekt / rekt. Dat lijkt toch wel heel veel op kramp. Ook dat het er echt 'in lijkt te schieten' zoals je beschrijft.... ::)
ja daar lijkt het wel op.......maar voor t zelfde geld zit ik er helemaal naast.... :-\
Door Doedels
#334517
De reactie die je beschrijft zou ook een patella luxatie kunnen zijn (knieschijf die er uit schiet). Dat komt veel vaker bij kleine rassen voor dan bij grote, maar het zou toch kunnen. Ik zou de DA er naar laten kijken. Die kan waarschijnlijk aan het gangwerk en door voelen al een hoop vaststellen. Naar aanleiding van het eerste onderzoek kan je beslissen of het maken van een foto zinvol is.
Door Femke
#334633
ja ik zit er toch steeds meer aan te denken om toch maar eens even langs de d.a. te gaan.....
Door fritz
#334647
Berners hebben nog wel eens last van reuma in hun knieen, en gaan dan ook wat stijver lopen
Gebruikersavatar
Door Hitam
#334666
Het klinkt wel raar. Komt me niet echt bekend voor, maar zou kramp kunnen zijn.
Ik denk dat het wel verstandig is om er eens een keer naar te laten kijken. Foto's hebben alleen zin als het in de botten zit.
Door Femke
#338388
nee het gaat weer heel goed....snapper echt niets van!

Alhoewel....van de week was ik aan het zoeken en las ik dit op Atjo Westerhuis' site en dit lijkt wel - nee sterker nog - dit beschrijft precies wat Loebas heeft!!!

CAUDA EQUINA SYNDROOM

Klachten

Pijn. Deze manifesteert zich als plotseling piepen of gillen, bij verkeerde bewegingen, zoals een gekke sprong of een botsing met een andere hond. Vaak blijft het bij deze incidenten en functioneert de hond verder volledig normaal. Er zijn er zelfs die gewoon behendigheid blijven doen. Soms merkt de eigenaar zelf al op, dat de hond gevoelig is in de lage onderrug bij borstelen of lichte druk ter plekke. In een aantal gevallen zien we een kreupelheid aan de linker of rechter achterpoot. Soms wisselend links – rechts, of slapte in beide achterpoten. We vinden in dergelijke gevallen niets aan de poot of poten zelf. Mogelijk alleen wat minder kracht. Het gaat hier om een lichte verlamming of mogelijk een doof gevoel in de achterpo(o)t(en). Deze toestand is waarschijnlijk te vergelijken met ischias bij de mens. Slapte in de achterhand trekt ook een wissel op heupen en knieën.


Alleen.........als ik op andere sites over het syndroom lees dan is de omschrijving niet zo treffend als dit.
Ik ga denk ik zelf eens naar Atjo toe om foto's te laten maken (omdat hij voor mijn gevoel een heeeeeeel kundig dierenarts is) alleen nu gaat het alweer een tijd goed.....
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#338520
Wel fijn dat het nu weer goed gaat. Hopelijk krijgt hij er ook geen last meer van ;)
Maar als dit wel het geval is zou ik er inderdaad ff naar laten kijken.
Door Nelly
#338535
Als ik jou was zou ik sowieso de hond laten onderzoeken op spondylose. Hoop voor jullie dat het dat niet is, maar wat je schrijft lijkt erg veel op hoe Ashley opstaat en beweegt. Bij hem is op 6-jarige leeftijd spondylose geconstateerd; hij is nu 12 :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door