Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
#333280
Ik zou graag in de weekends terug barfen met Pluto, in de week eet hij kvv. Ik dacht aan volgend weekendmenu:

Zaterdag:

200 gr   kippenvleugels   of kalfsbeen/lamsnek   
300 gr   runds      
200 gr   kippenhartjes / kippenmaagjes
50 gr   tafelresten + eitje

Zondag:
500 gr   paardenstoofvlees (of rundsstoofvlees)
200 gr   runderhart
50 gr   tafelrestjes
parmahambot met vlees    

Ik zou het vlees afwisselen naargelang wat ik vind.
Groenten doe ik er niet bij omdat hij dat vroeger ook al nooit wou eten & ik veronderstel dat hij via zijn Duck voldoende groenten binnenkrijgt ???
Wat vinden jullie ervan?

Dan had ik ook nog een vraagje ivm dat parmahambot, dit is het enige bot dat in tot nogtoe ergens te koop kan krijgen. Het komt uit de dierenwinkel.
Maar parmaham is dat niet varkensvlees ??? ???
Aan het bot hangt echt nog parmaham, dus dat vlees/bot is wel gerookt...Maar is dit dan ook goed???

Thanks voor de respons
Door Lizzy
#333288
Hoi Anneke V, dit parmabot kun je (vind ik) direct in de kliko gooien... Buiten dat het een varkensvleesbot is, is het gerookt. En verhitte botten zijn echt uit den boze! De structuur van deze botten veranderd zodanig dat ze volstrekt ongeschikt zijn om aan een hond te geven.

Als je maar 2 dagen in de week zelf wilt samenstellen, dan komt het allemaal niet zo krap hoor. Dan ziet jouw menu er ook prima uit hoewel ik zelf zou proberen om juist die dingen te geven die niet in Duck zitten. Met andere woorden: ik zou zelf proberen zo weinig mogelijk orgaanvlees te geven. Wel spiervlees en botten (kippenvleugels en lamsnek zijn ook geweldige botten!) en bijv. rauwe vis en tafelrestjes en ei.
Door Anneke V
#333299
Ik had er ook al mijn twijfels over.. :-\ Spijtig dat ik nergens bij een slager botten vastkrijg :-[

Oké, dan zal ik het zo doen:

Zaterdag:

250 gr kippenvleugels of kalfsbeen/lamsnek
400 gr runds
50 gr kippenhartjes / kippenmaagjes(gewoon voor de smaak ;) )
50 gr tafelresten + eitje

Zondag:

500 gr paardenstoofvlees (of rundsstoofvlees)
50 gr runderhart
100 gr vis of sadientjes (tonijn uit blik mag toch ook he??) ???
50 gr tafelrestjes(of meer)

En verder zoeken naar een leverancier van goede botten :-\

Ik vroeg me ook af of buiten visolie( & olijolie) zonnebloemolie & maiskiemolie ook goed waren gewoon om 1x in de maand eens een koffielepeltje onder hun eten te doen ???
Ik heb die in huis voor ons, dus...

Thanks :)
Laatst gewijzigd door Anneke V op vr 10 jun 2005, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#333306
Anneke V schreef: Ik had er ook al mijn twijfels over.. :-\ Spijtig dat ik nergens bij een slager botten vastkrijg :-[

Oké, dan zal ik het zo doen:

Zaterdag:

250 gr kippenvleugels of kalfsbeen/lamsnek
400 gr runds
50 gr kippenhartjes / kippenmaagjes(gewoon voor de smaak ;) )
50 gr tafelresten + eitje

Zondag:

500 gr paardenstoofvlees (of rundsstoofvlees)
50 gr runderhart
100 gr vis of sadientjes (tonijn uit blik mag toch ook he??) ???
50 gr tafelrestjes(of meer)
Ziet er goed uit hoor. En ja, tonijn uit blik mag ook, maar geef dit niet te vaak want het bevat relatief veel kwik. Makreel en sardien (uit blik) bevat minder kwik.
En verder zoeken naar een leverancier van goede botten :-\
Begin anders gewoon met botten van gevogelte. Kip, parelhoen, eend en bijv. konijn. Daar moet volgens mij makkelijk aan te komen zijn.
Ik vroeg me ook af of buiten visolie( & olijolie) zonnebloemolie & maiskiemolie ook goed waren gewoon om 1x in de maand eens een koffielepeltje onder hun eten te doen ???
Ik heb die in huis voor ons, dus...

Thanks :)
Nou nee, deze olieen zou ik zelf niet toevoegen. Ten eerste bevatten deze olieen omega 6 (niet actieve) vetzuren. Dat is al in ruime mate aanwezig in verse voeding. Juist omega 3 vetzuren zitten weinig in voeding. En daarom visolie. Visolie bevat dus omega 3.

Maiskiem en zonnebloem-olie worden aan versvlees toegevoegd voor de vitamine E. Maar als je dus 5 dagen per week versvlees geeft en 2 dagen in de week zelf samenstelt, dan krijgen ze echt wel genoeg vitamine E binnen.

Mocht je persee meer vitamine E willen geven, geef dan een beetje tarwekiemolie. Ik zou het zelf lekker bij visolie laten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door