Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3307480
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier! Om een lag verhaal kort te maken (wie de lange versie wil kan me pb-en): onze Ziva (9 maanden oud teefje) krijgt kvv te eten. Ze kan een ontzettend kieskeurige eter zijn, maar eet beter als ze er meer moeite voor moet doen. Om een voorbeeld te geven: kip kvv laat ze pertinent staan. Geef ik haar een kip karkas, zit ze het lekker op te kluiven!
Ik probeer vanalles om haar goed aan het eten te krijgen, met op dit moment de methode 'eet je het niet op dan heb je blijkbaar geen honger en krijg je de volgende voerronde weer een kans'. Een van de andere opties die ik overweeg is (gedeeltelijk) te barfen.
Ik ben echter bang dat ze ook hierbij na een tijdje zal besluiten dingen niet meer te lusten. Zo moet ik nu haar groenten mengen met vlees omdat ze dit anders ook niet eet. Bij barfen is mengen een stuk lastiger denk ik. Zeker als de hond (zoals waar ik bang voor ben) orgaanvlees niet lekker lijkt te vinden.
Voor de duidelijkheid: ik ben enkel rond aan het kijken naar mogelijke oplossingen. Of ik geheel of gedeeltelijk ga barfen weet ik nog niet! Ik probeer alleen de mogelijke problemen te vinden en ondervangen van alle oplossingen die ik bedenk. Er zijn hier vast mensen die barfen, wiens hond niet alles eet. Hoe lossen jullie dit op?
Laatst gewijzigd door Zuzanna op do 03 aug 2017, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3307494
Zuzanna schreef:Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier! Om een lag verhaal kort te maken (wie de lange versie wil kan me pb-en): onze Ziva (9 maanden oud teefje) krijgt kvv te eten. Ze kan een ontzettend kieskeurige eter zijn, maar eet beter als ze er meer moeite voor moet doen. Om een voorbeeld te geven: kip kvv laat ze pertinent staan. Geef ik haar een kip karkas, zit ze het lekker op te kluiven!
Ik probeer vanalles om haar goed aan het eten te krijgen, met op dit moment de methode 'eet je het niet op dan heb je blijkbaar geen honger en krijg je de volgende voerronde weer een kans'. Een van de andere opties die ik overweeg is (gedeeltelijk) te barfen.
Ik ben echter bang dat ze ook hierbij na een tijdje zal besluiten dingen niet meer te lusten. Zo moet ik nu haar groenten mengen met vlees omdat ze dit anders ook niet eet. Bij barfen is mengen een stuk lastiger denk ik. Zeker als de hond (zoals waar ik bang voor ben) orgaanvlees niet lekker lijkt te vinden.
Voor de duidelijkheid: ik ben enkel rond aan het kijken naar mogelijke oplossingen. Of ik geheel of gedeeltelijk ga barfen weet ik nog niet! Ik probeer alleen de mogelijke problemen te vinden en ondervangen van alle oplossingen die ik bedenk. Er zijn hier vast mensen die barfen, wiens hond niet alles eet. Hoe lossen jullie dit op?
Ik heb er zelf geen last van, van honden die dingen niet lusten. Hier vreten ze gelukkig alles. Maar in de loop der jaren (20) heb ik meerdere moeilijke eters voorbij zien komen. En ze doen in de regel inderdaad moeilijk met orgaanvlees en met groenten. Heel soms met vleesbot maar daar heeft jouw hond gelukkig geen moeite mee.

Wat helpt is het volgende: je voert met BARF het makkelijkst nog maar 1 keer per dag. Je maakt het eten 's morgens klaar. Je mengt orgaanvlees samen met pens en groenten (gekookt of een klein beetje rauw gepureerd maar begin dan met makkelijke groenten in een mixje zoals courgette, andijvie, teentje knoflook, venkel, witlof, wortel of biet). Dat laat je (tenzij het echt heel erg super heet weer is) een paar uurtjes op je aanrecht op kamer temperatuur laten komen. Pens, orgaanvlees en groenten trekken dan lekker in.

Waar je altijd verstandig aan doet is het orgaanvlees in kleine stukjes te snijden. Leg ik hier een lap lever of nier in de bak vragen mijn honden mij of helemaal GEK geworden ben. En, ze lusten zeker niet alle lever en nier. Geef ik lever/nier van niet biologisch gehouden dieren, spugen ze het uit, kotsen ze het uit of laten het liggen.

Als dat niet genoeg werkt, kun je er ook een blikje vis doorheen prakken. Zalm werkt heel goed. Sardientjes in olijfolie ook (geen sardien in zonnebloemolie of soja olie nemen, die twee oliesoorten zijn niet gezond).

En als ze met orgaan dan nog steeds weigeren kun je het altijd nog zachtjes bakken in wat olijfolie/roomboter :biggrin2:
Door Zuzanna
#3307556
Lizzy schreef:Ik heb er zelf geen last van, van honden die dingen niet lusten. Hier vreten ze gelukkig alles. Maar in de loop der jaren (20) heb ik meerdere moeilijke eters voorbij zien komen. En ze doen in de regel inderdaad moeilijk met orgaanvlees en met groenten. Heel soms met vleesbot maar daar heeft jouw hond gelukkig geen moeite mee.

Wat helpt is het volgende: je voert met BARF het makkelijkst nog maar 1 keer per dag. Je maakt het eten 's morgens klaar. Je mengt orgaanvlees samen met pens en groenten (gekookt of een klein beetje rauw gepureerd maar begin dan met makkelijke groenten in een mixje zoals courgette, andijvie, teentje knoflook, venkel, witlof, wortel of biet). Dat laat je (tenzij het echt heel erg super heet weer is) een paar uurtjes op je aanrecht op kamer temperatuur laten komen. Pens, orgaanvlees en groenten trekken dan lekker in.

Waar je altijd verstandig aan doet is het orgaanvlees in kleine stukjes te snijden. Leg ik hier een lap lever of nier in de bak vragen mijn honden mij of helemaal GEK geworden ben. En, ze lusten zeker niet alle lever en nier. Geef ik lever/nier van niet biologisch gehouden dieren, spugen ze het uit, kotsen ze het uit of laten het liggen.

Als dat niet genoeg werkt, kun je er ook een blikje vis doorheen prakken. Zalm werkt heel goed. Sardientjes in olijfolie ook (geen sardien in zonnebloemolie of soja olie nemen, die twee oliesoorten zijn niet gezond).

En als ze met orgaan dan nog steeds weigeren kun je het altijd nog zachtjes bakken in wat olijfolie/roomboter :biggrin2:
Voldoende mogelijkheden dus!
Waarom is het eigenlijk zo dat je bij barfen beter één maaltijd per dag kunt geven? En dan zes keer per week ipv iedere dag? Ik heb het wel eens zien staan maar kan er de reden niet echt voor vinden.
Door Lizzy
#3307558
Zuzanna schreef:Voldoende mogelijkheden dus!
Waarom is het eigenlijk zo dat je bij barfen beter één maaltijd per dag kunt geven? En dan zes keer per week ipv iedere dag? Ik heb het wel eens zien staan maar kan er de reden niet echt voor vinden.
Dit geldt wel alleen voor volwassen honden hoor, 1 maaltijd per dag en af en toe vasten.

Nou, vasten doe ik niet aan hoor, hier krijgen ze gewoon 7 dagen per week eten. En op zich kun je zoveel maaltijden geven als je wilt. Maar ik heb in de afgelopen 20 jaar gemerkt dat honden en veel meer een lekker verzadigd gevoel hebben als ze in 1 keer hun maaltijd krijgen. En dat vinden ze een plezier gevoel. Bovendien zet je met 2 of 3 maaltijd per dag continue het spijsverteringssysteem aan het werk. En ik merk dat meer honden daar juist slechter op reageren (bijv. door gal te gaan spugen, te pas en te onpas) dan goed.

Op een vasten-dag zou het spijsverteringssysteem helemaal even lekker te rust kunnen komen. Ze krijgen op zo'n dag natuurlijk wel water. Maar dit is een persoonlijke keuze. Ik doe het niet. Hier verbouwen ze mijn huis als ik ze 'vergeet' eten te geven.
Door Lizzy
#3307636
Zuzanna schreef:Ach zo. Geeft dat niet ook risico's? Ik begreep dat een lege maag meer risico geeft op maagtorsie. En is het dan niet te veel in één keer wat ze eten?


Ja, je leest dat wel, dat je meerdere maaltijden per dag moet voeren. Maar ik ben persoonlijk van mening dat dit vooral geldt voor onnatuurlijke voeding. Dus bij een brok zou ik het niet verzinnen om 1 keer per dag te voeren. Maar bij KVV zou ik dat ook niet zo gauw doen. KVV verteert namelijk veel sneller dan een echt BARF menu. En daarvan duurt het wel 24 uur of langer voordat het volledig verteerd is.

Mogens Eliasen had daar een guide voor geschreven. Helaas pindakaas ligt zijn site eruit. Daarin schreef hij namelijk dat honden het juist beter doen op minder maaltijden (en hij voert zelfs maar een keer of 4 a 5 per week). Mogelijk is het nog wel terug te vinden op Barfplaats, ik zoek even verder.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3307645
Ik lees even mee. ;)

Bandit krijgt 2 maaltijden per dag en soms heb ik echt het gevoel dat hij dan al 'vol' zit.
Stel je geeft 1 maaltijd per dag, geef je die dan het liefst 's avonds? Dan heeft het de hele nacht om te verteren zeg maar. Overdag gaat Bandit er 3 x flink uit (lekker rennen en zo).
Door Zuzanna
#3307650
Border Bandit schreef:Ik lees even mee. ;)

Bandit krijgt 2 maaltijden per dag en soms heb ik echt het gevoel dat hij dan al 'vol' zit.
Stel je geeft 1 maaltijd per dag, geef je die dan het liefst 's avonds? Dan heeft het de hele nacht om te verteren zeg maar. Overdag gaat Bandit er 3 x flink uit (lekker rennen en zo).
Ik zat daar dus ook al mee. Voer je dan 's avonds of 's ochtends? ('S middags kan natuurlijk ook maar dan zullen de meeste mensen moeten werken dus laten we dat buiten beschouwing laten)
Als een maagtorsie eerder ontstaat op een lege maag, zou ik zeggen 's ochtends. Dan hebben ze tijdens de meer actieve periode van de dag geen lege maag namelijk (ja, ik weet, bij honden is niet zo'n dag-nacht ritme als bij mensen. Maar ze passen zich wel enigszins aan en zullen niet uit zichzelf om vier uur 's nachts vertrekken voor een lange, actieve wandeling). Bij mensen wordt ook wel gezegd dat je beter 's ochtends uitgebreid kunt eten omdat dan het verteerde direct gebruikt kan worden: er hoeft niet (of minder) eerst een overschot aan energie opgeslagen te worden om vervolgens vrijgemaakt te worden als er behoefte aan is. Ik kan me voorstellen dat dat bij honden ook zo is.
Die twee dingen meegenomen zou ik bij voorkeur 's ochtends voeren. Aan de andere kant moet ik (en velen met mij) op tijd naar mijn werk vertrekken en heb dus 's ochtends minder tijd om de hond zijn eten te geven en op te laten eten. Dus wat dat betreft zou het dan weer 's avonds zijn.
Of klopt mijn redenering niet? Goed mogelijk, ik heb er weinig verstand van, van barfen. Ik heb veel gelezen maar heb nog een hoop praktische vragen die ik hier mooi kan stellen ;D
#3307654
Ik vind dat bij mensen ook onzin. Het is helemaal niet gezond actief te zijn op een volle maag of je lichaam af te leren zijn vetreserves te gebruiken. Geen wonder dat je daar dik van wordt...

Het is veel gezonder het spijsverteringsstelsel de tijd te geven het voedsel te verteren. En energieopslag dient er net voor om het overschot bij te houden tot je het nodig hebt. Als je dat dagelijks gebruikt werkt dat ook heel vlot.

Zorg dus alleszinds dat ze na het eten een paar uur rust kunnen nemen.
Door Lizzy
#3307659
Ik doe eerst alle activiteiten met mijn honden (naar het bos, strand, show - OK zelden, andere uitjes, etc.) en daarna krijgen ze eten en daarna doen ze uren niks meer. Daarna worden ze wel weer actief maar dat is een beetje pielen in de tuin (gaten graven naar China).
Door Zuzanna
#3307715
Jullie voeren dus 's middags/'s avonds. Dat zou ook beter in het schema passen hier, dus dat is mooi.
Nu was mijn idee eerst om gedeeltelijk te gaan barfen. We hebben maar een kleine vriezer en ik weet gewoon niet hoe ik op een goedkope manier aan verse spullen voor slechts twee weken kan komen - en ook niet hoe ik dat kwijt kan.
Mijn idee was dus om de kvv's kip en vis (de twee soorten die ze het minst lekker vindt) te vervangen door één keer per week een kipkarkas en één keer per week een maaltijd zalmkoppen. Op die manier hoop ik deze dingen zo bijzonder mogelijk te houden, zodat ze ze beter eet.
Ik begreep dat ik kipkarkas als vleesbot kan zien, maar van zalmkoppen is het me niet helemaal duidelijk. Ik zie soms staan vleesbot en soms hele maaltijd. Wat is jullie mening daarover?
En zou ik, als ik dit voer, nog rekening moeten houden met het bijvoeren van organen of spiervlees?
Door Lizzy
#3307717
Zuzanna schreef:Jullie voeren dus 's middags/'s avonds. Dat zou ook beter in het schema passen hier, dus dat is mooi.
Nu was mijn idee eerst om gedeeltelijk te gaan barfen. We hebben maar een kleine vriezer en ik weet gewoon niet hoe ik op een goedkope manier aan verse spullen voor slechts twee weken kan komen - en ook niet hoe ik dat kwijt kan.
Mijn idee was dus om de kvv's kip en vis (de twee soorten die ze het minst lekker vindt) te vervangen door één keer per week een kipkarkas en één keer per week een maaltijd zalmkoppen. Op die manier hoop ik deze dingen zo bijzonder mogelijk te houden, zodat ze ze beter eet.
Ik begreep dat ik kipkarkas als vleesbot kan zien, maar van zalmkoppen is het me niet helemaal duidelijk. Ik zie soms staan vleesbot en soms hele maaltijd. Wat is jullie mening daarover?
En zou ik, als ik dit voer, nog rekening moeten houden met het bijvoeren van organen of spiervlees?
Zalmkop is eigenlijk vlees met graat met wat organen zoals ogen en hersenen. Ik vind het een vleesbot maaltijd. Maar ik geef daar zelf niet iets bij ofzo. Dus nee, ik zou daar geen organen of spiervlees bij geven. Het komt er in de regel de volgende dag aan de achterkant ook prima uit (geen diarree of verstoppingen ofzo).
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3307725
Waar moet je opletten bij het kopen van een zalmkop? Gekweekte zalm schijnt een van de meest giftige voeding te zijn die we in ons lichaam kunnen stoppen. Kopen jullie wilde zalmkoppen? En zoja, waar?
Door Zuzanna
#3307727
Dutchness schreef:Waar moet je opletten bij het kopen van een zalmkop? Gekweekte zalm schijnt een van de meest giftige voeding te zijn die we in ons lichaam kunnen stoppen. Kopen jullie wilde zalmkoppen? En zoja, waar?
Mag ik weten waar je die informatie vandaan hebt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door