Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kakocavi
#3299061
Lizzy schreef:Ik vind het zo lullig om te schrijven maar het is onze eigen schuld. We laten veel te veel eten op straat slingeren :-\ . Ze hebben het veel te leuk door hoe wij rotzooi laten slingeren. We noemen het zelfs al patat-kauwtjes in de stad :-\
Het probleem is ook niet het aantal kauwtjes, maar het aantal mensen.
Door kakocavi
#3299064
pearlsofpassion schreef:Onderin dat artikel staat wel dat je maatregelen mag nemen om de schade die de kauw aanricht tegen te gaan. Maar de welke dat vraagt wat meer leeswerk.
Ik vind het trouwens onzin dat het een beschermde diersoort is, zelfs al is ie inheems. Het is door de mens dat hij zoveel voorkomt en andere inheemse zangvogels verdrukt...
Klopt, maar dat gaat over schadebestrijding, dus bij commerciële overlast van boeren en vliegvelden enzo. En dan nog moet je een vergunning hebben en zijn er regels aan gebonden.

Ik vind het goed dat vogels beschermd zijn. Je wilt niet naar een situatie toe waarin iedereen maar elk beest mag afknallen dat verkeerd naar hem kijkt of te vaak in de tuin zit. Daar los je ook niets mee op, ze fokken snel genoeg bij. Dat de verhoudingen tussen soorten niet meer klopt is te wijten aan ons, dus moeten we de oplossing zoeken in onszelf. Onze zooi opruimen en geen hele broden meer neer smijten naast de sloot zou al helpen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3299089
kakocavi schreef:Raven zijn echt niet zo groot als een gans. En ik vind het niet zo'n best idee als iedereen maar op alles gaat lopen schieten wat hem niet aanstaat. Er zijn inderdaad zoveel kauwtjes dat ze andere soorten verdrukken, maar ze schieten is niet zo gemakkelijk en verkeerd raken veroorzaakt veel leed. Daarnaast is het inderdaad verboden.
Dat hangt dan wel van de soort gans af. Een raaf is best wel groot, gemiddeld zo'n 60 cm. Een grote raaf kan daarmee net zo groot zijn als een kleine kol- of brandgans. De raaf is trouwens zeldzaam, met in 2014 slechts tussen de 110 en 125 broedparen in het hele land. En die zijn afkomstig van herintroductie, want door afschot was de raaf in ons land uitgestorven.

Zelfs als jouw honden de kraaiachtigen graag zouden eten vind ik het absoluut not-done om daarom die vogels te schieten. Dat valt bepaald niet onder afschot voor schadebestrijding. Ook een jager mag niet zomaar vogels afschieten. Er is voor honden genoeg barfmateriaal afkomstig van geslachte dieren te koop.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3299092
65cm staat er op internet.
Ze zijn uiteraard wel lichter, maar qua afmeting... behoorlijk groot.

Het probleem bij kauwen is niet het voedsel dat achtergelaten wordt. Of dat is toch niet het grootste probleem. Dat voedsel zorgt vooral voor duiven-overlast en dat de meeuwen het landinwaards wel leuk vinden.
Kauwen en eksters doen het vooral zo goed omdat ze heel veel nichegelijkenissen hebben met de kleine zangvogels als mezen en mussen. De mens heeft het die kleintjes heel moeilijk gemaakt door bestrijdingsmiddelen te gebruiken die hen vergiftigt, zout strooien dat hun water verzout en ze uitdrogen en hun nestgelegenheden af te nemen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat mussen begin vorige eeuw actief besteden werden.
En door het wegvallen van die mussen en hebben de grotere kauwen veel meer ruimte gekregen en die plaats ingenomen. En dat is meteen ook de reden waarom mussen zo moeilijk terugkomen in aantal. De concurrentie is wel heel erg zwaar...
In Nl valt dat allemaal nog mee, maar in Be is het echt schrijnend gesteld met de mussen.
De kauwen en eksters zouden eerst ingetoomd moeten worden en wat teruggedrongen voordat de mus terug kan komen.
Gebruikersavatar
Door AnnedH
#3299095
Mussen hebben het vooral zwaar omdat ze niet meer kunnen nestelen. Oudere huizen hebben vaak dakgoten waar ze onder de pannen hun nest kunnen maken. Omdat mensen dat niet leuk vinden maken ze daar gaas en bij het vervangen van het dak/goten wordt het zo gemaakt dat mussen daar niet meer kunnen komen. Ook nieuwbouw heeft geen dak meer waar mussen gebruik van kunnen maken.

Wij hebben een oud huis en hier stikt het van de mussen die massaal onder de pannen nestelen. We hebben ook een paartje eksters nestelen maar die hebben het vooral voorzien op de eieren en jongen van de merels die geen goede nesten bouwen en vaak op plekken die goed bereikbaar zijn voor rovers.

Maar goed, de eekhoorn is een nog veel grotere rover want die plunderen werkelijk alle nesten die ze tegenkomen onderweg en de marters hier kunnen er ook wat van ;)
Hier in het bos is dit jaar een paartje raven aan het broeden en dat schijnt heel bijzonder te zijn, daar is ook veel aandacht voor geweest vanuit de media. Ik denk dus niet dat raven het probleem zijn en ze worden vaak verwisseld met kraaien en roeken die veel vaker voorkomen.

Edit: ik heb het hier over huismussen en niet over heggemussen die, zoals het woord als zegt, vaak in de heg broeden. Wat ook wel aandacht mag krijgen want steeds meer (stads)tuinen worden betegeld en alle groen wat er is wordt omgekapt en ingeruild voor een bbq of loungeset...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door