Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nelleke
#3290384
Mijn Duitse herderpup van 8 weken ga ik met KVV voeren. Maar wat kan ik al geven aan vleesbot om op te kauwen. Ik heb me al ingelezen en volwassen hond zo gevoerd. Maar nu dus dit kleintje, toch weer iets voorzichtiger.
Graag jullie advies. :)
Door Lizzy
#3290392
nelleke schreef:Mijn Duitse herderpup van 8 weken ga ik met KVV voeren. Maar wat kan ik al geven aan vleesbot om op te kauwen. Ik heb me al ingelezen en volwassen hond zo gevoerd. Maar nu dus dit kleintje, toch weer iets voorzichtiger.
Graag jullie advies. :)
Gefeliciteerd met je pup!

Als je KVV voert en daarbij ook vleesbot: dan ontstaat er een disbalans in je menu. Je voert dan teveel bot. Dus ik raad het je af, om zo te gaan voeren. Wat je wel kunt doen is af en toe een dag spiervlees + groenten + vleesbot voeren in plaats van KVV. Of je moet hele prooidieren naast de KVV gaan voeren, dat kan ook (want daar zit voldoende vlees aan en vaak ook nog orgaanvlees). En wat je ook kunt doen, maar dat raad ik niet vaker dan eens per twee weken aan is een maaltijd KVV vervangen door een zalmkop.

Aan vleesbot kun je zo'n beetje alles voeren van kleine dieren. En dan karkas, vanwege het kluifwerk. Dus kipkarkas (of hele kip in delen), parelhoen, konijn, fazant (is vaak wat harder), eend, kwartel (maar dat is vaak wel hap, slik, weg). Haaskarkas is in de regel ook erg hard dus daar zou ik ook mee wachten tot pup wat ouder is.
Door nelleke
#3290401
Bedankt Lizzy,
Dan ga ik voorlopig alleen KVV geven. Over een paar maanden, als hij een half jaar is, en het goed gaat. Om de twee weken een zalmkop.
Vorige herder na 3 jaar overgegaan naar KVV en soms Barf dingen zoals lamsribben, zalmlijf, kipkarkas, kippetje. En dat was een feestje om te zien. Hij at een keer per dag.
Door Lizzy
#3290425
nelleke schreef:Bedankt Lizzy,
Dan ga ik voorlopig alleen KVV geven. Over een paar maanden, als hij een half jaar is, en het goed gaat. Om de twee weken een zalmkop.
Vorige herder na 3 jaar overgegaan naar KVV en soms Barf dingen zoals lamsribben, zalmlijf, kipkarkas, kippetje. En dat was een feestje om te zien. Hij at een keer per dag.

Maar het kan prima hoor, op 8 weken! Al geef je het maar 1 keer per week! Doe je in plaats van KVV een vleesbot met wat vlees of pens en groenten, moeilijker dan dit is het niet!
Door Anne in Zweden
#3290455
nelleke schreef:Mijn Duitse herderpup van 8 weken ga ik met KVV voeren. Maar wat kan ik al geven aan vleesbot om op te kauwen. Ik heb me al ingelezen en volwassen hond zo gevoerd. Maar nu dus dit kleintje, toch weer iets voorzichtiger.
Graag jullie advies. :)
Ik heb een paar jaar geleden een Hollandse herderpup zes weken te logeren gehad, omdat hij ivm de rabiësenting nog niet naar zijn definitieve baasje in het buitenland kon. Puppemans heeft gewoon met de barfpot meegegeten qua vlees en orgaan, alleen het botwerk had ik aan zijn puppengebitje aangepast. Hij kreeg kwartel (heel en karkasjes), kippennekjes, kipkarkasjes, konijnkarkasjes, sardientjes, eendennekjes soms, parelhoenkarkasjes. Een herderpup kan dat allemaal al makkelijk wegwerken, de kippennekjes zijn zelfs té makkelijk (hap sloek weg). Beetje knagen is leuk, dus karkasjes zijn mooi knabbelwerk. Je hoeft dus niet eerst kvv te gaan geven.

Leuk hoor, een pupsel in huis! Veel plezier met de gup!
Door nelleke
#3290456
Lizzy,
De pup krijgt 4x voeding. Ik denk rond 200 gr. Op zijn gewicht. Hoe doe ik dat dan op de barfdag?

1e voeding. 50 gr. Stuk vlees rund
2e voeding. 50 gr. Kipvleugel geplet
3e voeding. 50 gr. Groentenmix
4e voeding. 50 gr. Pens

Of kan je me een ander concreet voorbeeld geven?
:)
Door nelleke
#3290457
Anne in Duitsland schreef:Ik heb een paar jaar geleden een Hollandse herderpup zes weken te logeren gehad, omdat hij ivm de rabiësenting nog niet naar zijn definitieve baasje in het buitenland kon. Puppemans heeft gewoon met de barfpot meegegeten qua vlees en orgaan, alleen het botwerk had ik aan zijn puppengebitje aangepast. Hij kreeg kwartel (heel en karkasjes), kippennekjes, kipkarkasjes, konijnkarkasjes, sardientjes, eendennekjes soms, parelhoenkarkasjes. Een herderpup kan dat allemaal al makkelijk wegwerken, de kippennekjes zijn zelfs té makkelijk (hap sloek weg). Beetje knagen is leuk, dus karkasjes zijn mooi knabbelwerk. Je hoeft dus niet eerst kvv te gaan geven.

Leuk hoor, een pupsel in huis! Veel plezier met de gup!
Wat leuk dat je me schrijft, Anne. Dit pupje, Indy heet hij, heeft bij de fokker al wel KVV gehad en verder pupbrokken. Ik wil hem meteen op vervoer zetten. Dus vandaar mijn idee van KVV. Maar wil ook af en toe barf voor hem.
Wat ik niet goed begrijp is hoe ik dat in 4 voedingen moet doen. Wil dus voorlopig merendeels KVV en 1 keer dag barf. Hoe deed je dat bij jouw kleine pup over de dag verdeeld?
Hij komt a.s. Donderdag. Hij is zo mooi en parmantig.
Door Anne in Zweden
#3290473
nelleke schreef:Wat leuk dat je me schrijft, Anne. Dit pupje, Indy heet hij, heeft bij de fokker al wel KVV gehad en verder pupbrokken. Ik wil hem meteen op vervoer zetten. Dus vandaar mijn idee van KVV. Maar wil ook af en toe barf voor hem.
Wat ik niet goed begrijp is hoe ik dat in 4 voedingen moet doen. Wil dus voorlopig merendeels KVV en 1 keer dag barf. Hoe deed je dat bij jouw kleine pup over de dag verdeeld?
Hij komt a.s. Donderdag. Hij is zo mooi en parmantig.
Een pup krijgt een vrij hoog percentage van zijn actuele gewicht te eten (in tegenstelling tot een volwassen hond, daar bereken je de voerbehoefte op basis van het ideale gewicht). Stel, je pup weegt nu 10 kilo. Een pup mag per dag al gauw 5% van zijn gewicht eten, oftewel 500 gram per dag. (Is een richtlijn, je moet vooral naar hem kijken om te zien of het te veel of te weinig is). Ik hield voor Shoko een verdeling (ongeveer) van 50% vleesbot, 25% spiervlees, 10% pens en 15% hart/nier/lever aan (dus daarvan 5% van elk). Ik stopte de hele maaltijd van één dag in een aparte bak in de koelkast en haalde daar dan vier keer per dag een portie uit, waarbij ik ervoor zorgde dat hij 's avonds het meeste te knagen (vleesbot) kreeg, zodat hij lekker moe en voldaan ging slapen. :biggrin2: Bij 500 gram per dag was dat 250 gram vleesbot, waarvan het merendeel dus 's avonds (bijv. verdeling 100 gram 's ochtends en 150 gram 's avonds). Altijd een beetje spiervlees of wat orgaan erbij, zodat het niet alleen bot was wat hij binnenkreeg.
Wat orgaan betreft doe ik het bij mijn honden zo dat ze de hele weekhoeveelheid in één keer krijgen, dus 1 x per week hart, 1 x per week nier en 1 x per week lever. Pens krijgen ze hier 2 x per week (de weekhoeveelheid verdeeld over 2 x voeren, zeg maar), en groente ook. Afhankelijk van welke dag het was, kreeg Shoko het ook zo voorgeschoteld.

Dus stel dat je pup 500 gram per dag krijgt. Dan verdeelde ik dat bijv. als volgt:

Ochtend: 100 gram vleesbot, 60 gram spiervlees

tussendoor helft van de portie orgaan/pens/groente

tussendoor andere helft van de portie orgaan/pens/groente

Avond: 150 gram vleesbot, 70 gram spiervlees.

Plus de nodige trainingssnackjes (zelfgedroogd) en bezigheidstherapie (gedroogde konijnenoren, en ik heb hem zelfs een keer een heel gedroogd runderoor met haar gegeven. Dat kon hij natuurlijk nooooit op, maar het hield hem lekker bezig en beperkte de hoeveelheid kattenkwaad. :biggrin2:

Dus zo deed ik dat. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het nooit afwoog per dagdeel. Ik had gewoon een bak met de totale hoeveelheid voer voor die dag, en pakte daar dan ieder dagdeel iets uit. Zaten er bijvoorbeeld 10 kippennekjes in, dan kreeg hij er drie of vier in de ochtend, en 's avonds de rest. Een konijn- of kipkarkasje knipte ik in twee delen, het ene wat groter dan het andere, en het kleine kreeg hij 's ochtends en het grotere deel 's avonds. Op die manier.

O, en uiteraard geloven we er niets van als je zegt dat je pup zo mooi en parmantig is. We eisen hier altijd beeldmateriaal als bewijs! :biggrin2: :P :D
Door nelleke
#3292534
Kijk eens hoe de boef er u uit ziet. 6,1 kg zwaar. Bij da geweest voor titer. Nog geen inenting nodig. Hij eet nu 600 gr per dag KVV.
Ik ga wat barf introduceren. Wel meest KVV. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door