Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3286966
Onze puppemans Oji, een Shiba van nu bijna 12 weken kreeg het volgende voedingsadvies mee van de fokker:
1 schijf DUCK per dag met hierbij onbeperkt Profine brokken. de DUCK bliefde hij totaaaaaaal niet. Terwijl hij het toch ook bij de fokker kreeg. We hebben het de eerste week gemengd met warm water, kipfilet en stukjes frikandel (I know, I know) en gekookt ei. Dat at hij wel. Maarja...dat kun je niet volhouden natuurlijk.
Na week 1 zijn we dus, eerder dan gepland, overgestapt op Barfmenu. Dit eten onze volwassen Shiba dame en kater ook. Nou...dat ging erin als koek! Sindsdien is het eten van zijn KVV dus geen enkel probleem meer. Maar nu die brokjes. Ik wil geen pup die brokjes eet. Maar...de beweegreden erachter vanuit de fokker is wel plausibel: Door onbeperkt brokken aan te bieden kan hij zelf bepalen hoeveel hij eet.
Een lang verhaal kort: Ik wil als de zak leeg is (over 2 weken gok ik) stoppen met de brokken. Ik ren als een politie-agente achter onze kat aan die constant die brokken wil jatten en Oji, de pup, begint hem nu zelfs al aan te blaffen als hij bij de brokken in de buurt komt (Goedzo jongen!).

Nu...de KVV leverancier geeft aan dat hij rond de 50gr per kg lichaamsgewicht zou mogen eten aan KVV. Dat komt momenteel dus neer op zo'n 200 gram. Hij krijgt nu ongeveer 125gr en eet er dan maximaal 30gr brokken bij per dag vermoed ik. Doe ik er goed aan om dat bij elkaar op te tellen en rond de 155gr te blijven aanbieden? Of heeft hij toch meer KVV nodig om lekker te groeien?

Verder zie ik dat Barfmenu geen VitC toevoegt, maar hoor ik dat dit wel een essentiele vitamine is voor pups. Kan ik hem dit op een natuurlijke wijze aanbieden? Dus geen poedertje of pilletje, maar bijvoorbeeld door hem gekookte aardappel te geven?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pluk
#3286984
Vitamine c toevoegen voor een hond is, behoudens enkele speciale gevallen, echt niet nodig. Een goed menu bevat alles wat ze nodig hebben. Een goed menu bevat diverse merken kvv in diverse smaken en vul je aan met groente, een eitje, vis (als het niet in de kvv zit) en desgewenst fruit en noten.

De brokken haalde ik direct weg, die zijn echt niet nodig.
Een pup voer je 4x per dag kvv. Reken op 50-100 gram per kg lichaamsgewicht maar voer vooral op het oog! Als de pup wat te stevig wordt wat minder, te schraal dan wat meer.
Door Shanti en co
#3287042
Brok bevat veel minder water dan kvv dus van kvv moet je meer voeren om evenveel voedingstoffen te geven.

Honden, en ook pups van een paar weken oud, kunnen zelf vit C aanmaken dus dat hoeft niet in het voer te zitten bij een gezonde hond.
En voor vitamine C zou je trouwens niet zoveel hebben aan gekookte aardappel. Tijdens het koken verlies je veel vit C in het kookvocht en ook wat door afbraak.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3287106
Super bedankt voor de info! Op de een of andere manier is Barfplaats voor mij toch de meest betrouwbare plek om dit soort informatie op te duikelen. Dus...thanks! We gaan aan de slag met 100% KVV zodra de brokjes op zijn.
Door Too
#3287131
Waarom neem je niet gewoon vandaag al afscheid van de brokjes..? Er zit niks in wat je niet ( beter) met vers kunt aanbieden
Door Shanti en co
#3287137
Ik zou de brokjes lekker als snoepjes gaan gebruiken. Als voer voegt het niet echt wat toe maar brokjes zijn wel makkelijk om mee te belonen. :)
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3287144
Ik heb inderdaad mijn zakken vol met die brokjes als we gaan wandelen, naar de cursus gaan en thuis oefenen :)
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3287145
Too schreef:Waarom neem je niet gewoon vandaag al afscheid van de brokjes..? Er zit niks in wat je niet ( beter) met vers kunt aanbieden
Tsja...ik gooi niet graag iets weg haha. Ik gebruik ze al als beloning voor onderweg etc. Dus denk dat ik dat gewoon doe tot ze op zijn en meneertje vanaf morgen (ik kom net wat KVV tekort en moet morgen nieuw inslaan) lekker helemaal op KVV overzet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door