Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3274618
Kaela schreef:Ik heb geen idee hoe dat precies werkt bij DH, maar bij de mechel heb je inderdaad heel veel kleurvariëteiten. Van heel lichtbruin, tot heel rood en ook volledig zwart. Echte raszuivere mechels hebben vrij uniform een bepaalde tint (veel lichter als Oscar, die is al veel te gevlamd), maar de werklijnen kijken niet zo op kleur en daar zie je dus heel veel tinten.
Bij de DH komen natuurlijk ook verschillende kleuren voor (ook vooral in de werklijnen dacht ik), maar de "traditionele" zwartbruine is als pup nagenoeg geheel zwart. Ik dacht daarom dus dat die bruine Mechelaar met zwarte kop als pup ook zwart zou zijn.

Twee foto's uit de oude doos; pup van 3 maanden en dezelfde hond volwassen.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3274682
@pike Wow, wat een mooie herder is dat, ik schrik er bijna van. Zo zie je ze nooit meer, met zo´n mooie rechte rug en achterpoten. En zulke mooie bespiering achter. Dat moeten de DH fokkers toch ook zien, dat ze ´vroeger´ er veel beter en gezonder uitzagen? De DH´s van tegenwoordig zijn om te huilen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3274688
Spikkelneus schreef:@pike Wow, wat een mooie herder is dat, ik schrik er bijna van. Zo zie je ze nooit meer, met zo´n mooie rechte rug en achterpoten. En zulke mooie bespiering achter. Dat moeten de DH fokkers toch ook zien, dat ze ´vroeger´ er veel beter en gezonder uitzagen? De DH´s van tegenwoordig zijn om te huilen.
Gaat off topic vrees ik. Deze herder (geboren 1969) had geen stamboom.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3274692
pike schreef:Dus dat werkt alleen bij DH zo en bij de Mechelaar zijn het kleurvariëteiten?
Ook een Duitser behoudt zijn kleur. Alleen DH worden als pup bijna helemaal zwart geboren. Jip had alleen op zijn pootjes en in zijn gezichtje al wat donkerblond. Maar minimaal. Als pup veranderd hun vacht dus van zwart naar hun genetische vachtkleur. Daarna veranderd het niet meer. Wat bij Jip u zwart is, blijft zwart.
Gebruikersavatar
Door pike
#3274919
Janneke schreef:Ook een Duitser behoudt zijn kleur. Alleen DH worden als pup bijna helemaal zwart geboren. Jip had alleen op zijn pootjes en in zijn gezichtje al wat donkerblond. Maar minimaal. Als pup veranderd hun vacht dus van zwart naar hun genetische vachtkleur. Daarna veranderd het niet meer. Wat bij Jip u zwart is, blijft zwart.
Je spreekt je zelf nu tegen. Eerst zeg je hij behoudt zijn kleur, dan zeg je de zwarte vacht van de pup verandert.
De Duitse Herder bruin met het zwarte zadel wordt grotendeels zwart geboren. De kleur verandert dus, maar als hij eenmaal zijn volwassen kleur heeft bereikt verandert die niet meer natuurlijk. De foto's spreken voor zich denk ik.
#3274928
Als ik naar mijn oudduitseherder pup kijk veranderd de kleur wel degelijk.
Net na de geboorte was ze behoorlijk donker en ze wordt nu langzaam wat blonder/wolfgrauw.
Wat gelijk lijkt te blijven is het masker op het gezicht.

Wat ik van de fokker begrijp is dat ze tot zo'n 6 maanden van kleur kunnen veranderen.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3274931
pike schreef:Je spreekt je zelf nu tegen. Eerst zeg je hij behoudt zijn kleur, dan zeg je de zwarte vacht van de pup verandert.
De Duitse Herder bruin met het zwarte zadel wordt grotendeels zwart geboren. De kleur verandert dus, maar als hij eenmaal zijn volwassen kleur heeft bereikt verandert die niet meer natuurlijk. De foto's spreken voor zich denk ik.
De eerste zin sloeg op een volwassen DH. Dat was mogelijk niet helemaal duidelijk.
#3275332
Spikkelneus schreef:@pike Wow, wat een mooie herder is dat, ik schrik er bijna van. Zo zie je ze nooit meer, met zo´n mooie rechte rug en achterpoten. En zulke mooie bespiering achter. Dat moeten de DH fokkers toch ook zien, dat ze ´vroeger´ er veel beter en gezonder uitzagen? De DH´s van tegenwoordig zijn om te huilen.

Goed zoeken , want ze zijn er nog wel hoor
Maar je vind ze vnl in de werklijn , de kynologische lijn is idd vaak om te huilen
Ik fok toevallig Duitse herders , en ik heb geen 1 hond met aflopende rug

Dit is Wolfje , mijn zwarte dame uit ons eerste nest
Afbeelding

En dit haar halve zusje Kono , as zondag alweer 8 mnd
Afbeelding



Verkleuring vd zwarte vacht kan diverse oorzaken hebben
Soms is het het kopergehalte in t voer , maar mss gaan ze wel de verhaar in en dan word de vacht ook rood/oranje , zonlicht ( ik heb een zwarte kat die veel in de zon ligt en in de zomer dus echt bruin word, in de winter word ze weer zwart )

Mijn zwarte honden + mijn zwartbruine reu werden bruin/rood van de zalm(olie) die ze wekelijks kregen
Nu krijgen ze dat minder en ze zijn weer mooi zwart. Tenzij ze gaan verharen
#3275608
Ik heb al gemerkt dat mensen die DH hebben en zeker als ze ze fokken toch een ander idee hebben van een aflopende rug dan ik...
Ik bedoel dat met alle respect hoor.

Ik vind jouw honden heel mooi maar ik vind de stand van de achterpoten en onderrug toch nog iets heel anders dan de hond op de foto van Pike en andere rassen.
Ik krijg al kramp van er gewoon naar te kijken... :-\
Het kan natuurlijk nog veel erger, dat is zeker waar.

Ik hoop dat ik nu niet op je tenen trap.
Gebruikersavatar
Door pike
#3275630
pearlsofpassion schreef:Ik heb al gemerkt dat mensen die DH hebben en zeker als ze ze fokken toch een ander idee hebben van een aflopende rug dan ik...
Ik bedoel dat met alle respect hoor.

Ik vind jouw honden heel mooi maar ik vind de stand van de achterpoten en onderrug toch nog iets heel anders dan de hond op de foto van Pike en andere rassen.
Ik krijg al kramp van er gewoon naar te kijken... :-\
Het kan natuurlijk nog veel erger, dat is zeker waar.

Ik hoop dat ik nu niet op je tenen trap.
Tja dat was precies mijn gedachte ook eigenlijk. Ik vind het ook mooie honden maar ze hebben in mijn optiek wel een aflopende ruglijn en een andere stand van het achterbeen. Ik heb gezocht naar betere foto's maar ik heb maar heel weinig foto's van die herder. Onderstaande is gemaakt van zo'n oude, enigszins verweerde foto. Meer of betere heb ik helaas niet. Er is ongetwijfeld van alles op deze hond aan te merken maar een ding heeft hij zeker niet: Een aflopende rug. Maar goed, dit is een discussie die hier al vaker is gevoerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#3286387
Bedankt voor de tip. Maar Naturalpaws levert niet bij mij aan huis. De afstand is simpelweg te ver. We hebben in het verleden wel bij haar zelf gehaald maar omdat mijn man een eigen bedrijf heeft en ik fulltime met mijn honden werk, hadden wij geen tijd meer om daar naar toe te rijden.
Verder vind ik Dogmeat wel goede kwaliteit hebben.

Hope schreef:Misschien kan je contact opnemen met naturalpaws. Zij is over het algemeen erg fijn als het gaat om mee-denken en wellicht kan ze voor jou aan grote hoeveelheden komen. Ze heeft wel altijd kei mooi vlees en de service vind ik top.
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#3286390
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een zwarte herder lichter van kleur wordt naar mate ze ouder worden. Nu ik dankzij vele tips zeewier toevoeg aan hun voeding krijgen ze hun diepe kleur weer terug. Denk dat ze dan toch net iets te kort zijn gekomen met de kvv.

Ik voer nu een combinatie van Barf met kvv. Maar dan wel de enkelvoudige kvv. De rest vul in aan met barf producten en moet zeggen dat ze het er nu goed op doen. Dus als ik nu niet genoeg variatie aan spiervlees kan kopen, dan vul ik het spiervlees aan met kvv enkelvoudig.
pike schreef:Ik weet niet beter dan dat Mechelaars, net als Duitse Herders, als pup behoorlijk zwart zijn maar naar mate ze ouder worden veel van hun zwart verliezen en bruiner worden. Dat is een normaal verschijnsel en heeft absoluut niets met het voer te maken. De Mechelaar behoudt uiteindelijk alleen het zwart in het hoofd. De Duitse herder krijgt zijn zwarte zadel en daaromheen wordt het bruin.
#3286393
Ik wil iedereen die met mij mee heeft gedacht over waarom mijn Mechels hun zwarte kleur verloren bedanken.
Ik heb zeker veel aan de tips gehad. :)

Ik ben mijn Mechels zeewier gaan bij voeren en minder zalmolie gaan geven. I.p.v. zalmolie krijgen ze nu visolie (omega 3).
Ze krijgen nu meer barf en minder kvv. Barf is toch het beste, weet je tenminste wat ze eten en naar binnen krijgen.
Als ik nu niet aan voldoende variatie spiervlees kan komen, vul ik dit aan met enkelvoudige kvv.

Ze worden al weer aardig zwart en hun vacht glanst nu nog meer dan het al deed. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door