Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3255547
Zijn er hier nog mensen die de privacytest gaan kijken straks om half 10?
Of andere programma's tijdens de privacyweken op npo3?

Zit nu de realityserie hunted te kijken waarbij mensen 3 weken 'onder de radar' moeten proberen te blijven.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3255758
dinky89 schreef:Zijn er hier nog mensen die de privacytest gaan kijken straks om half 10?
Of andere programma's tijdens de privacyweken op npo3?

Zit nu de realityserie hunted te kijken waarbij mensen 3 weken 'onder de radar' moeten proberen te blijven.

:???: :-\


Ik heb echt geen idee waar het over gaat. ;D Als je op het internet zit heb je sowieso geen privacy meer, toch? :D
Door kakocavi
#3255764
Belangrijk en onderbelicht onderwerp, privacy. Helaas lijkt het maar bar weinig mensen te interesseren. Tot hun medische dossier op straat ligt of hun identiteit wordt gestolen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255923
Privacy, het is zo verdraaid moeilijk geworden.

Ik heb bijvoorbeeld zo'n hoesje voor over mijn rijbewijs van de ANWB. Ik geef niemand een kopie van mijn rijbewijs of paspoort, alleen de instanties die daarvoor bevoegd zijn zoals de notaris. Maar hoe vaak daar wel niet moeilijk over wordt gedaan!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3255962
Privacy? Wat is dat nog?
Moet je eens een reizende man hebben, daarvan hebben ze zelfs paspoort geconfisqueerd bij een niet europese ambassade omdat ie voor werk daarheen moest. ::) Kreeg ie pas 2 weken later terug nadat ie ook op een vragenvuur moest komen.
Ik kwam er tijdens mijn opleiding al achter toen ik bijna klaar was en platgebeld werd door buro's. Ach ja die kochten telefoonnummers van de school. ::)
Ook eens met creditcardfraude, toen wisten ze ook waar we wel en niet waren geweest, daarom wisten ze ook dat het niet klopte ::) Aan de ene kant wel handig, moesten we nog ondertekenen dat wel
En verder ze weten echt van alles van je hoor.
Maar ga me er niet druk om maken, wordt je zo ongelukkig van ;) Dus :biggrin2:

Ben wel benieuwd of het de mensen lukt 3 weken lang !
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255979
Hope schreef:Privacy, het is zo verdraaid moeilijk geworden.

Ik heb bijvoorbeeld zo'n hoesje voor over mijn rijbewijs van de ANWB. Ik geef niemand een kopie van mijn rijbewijs of paspoort, alleen de instanties die daarvoor bevoegd zijn zoals de notaris. Maar hoe vaak daar wel niet moeilijk over wordt gedaan!
Hoe heb je dat bij je bank gedaan dan? Die zijn wettelijk verplicht om een kopie van je legitimatie te maken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255987
Kaela schreef:
Hoe heb je dat bij je bank gedaan dan? Die zijn wettelijk verplicht om een kopie van je legitimatie te maken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf

Die instellingen mogen een kopie maken. Dus bank, notaris, gemeente, etc.
De kopie wordt gemaakt waar ik bij sta en ik zet er meteen een kruis door. Ik zorg ervoor dat alles leesbaar blijft, maar mijn foto bijvoorbeeld, daar gaat een kruis doorheen.
Ik ben er echt een zeikerd mee. Zo moest ik laatst mijn medisch dossier opvragen. Mevrouw gaf aan dat ik per post of e-mail een kleurenkopie van mijn rijbewijs of paspoort moest sturen. Nou, dat doe ik dus niet. Ik heb tenslotte geen idee wie er aan de andere kant van die computer zit. En dus kunnen ze van mij een zwart-wit kopie krijgen met een kruis erdoor. En als ze me niet hoeven zien hoeven ze me ook niet te vergelijken met de pasfoto dus maak ik die onherkenbaar met zo'n leuk balkje. De meeste mensen vinden het niet leuk (ze zijn het niet gewend) maar ze kunnen er ook niets tegen doen. Alleen wanneer het wettelijk verplicht is krijgen ze een gehele kopie. Nooit in kleur en dus altijd met 2 kruizen. 1 door de foto en 1 door de rest.

Ik ben met schade en schande wijs geworden helaas en ik ben daardoor erg voorzichtig als het gaat om "even een kopietje maken".
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255997
Hope schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf

Die instellingen mogen een kopie maken. Dus bank, notaris, gemeente, etc.
De kopie wordt gemaakt waar ik bij sta en ik zet er meteen een kruis door. Ik zorg ervoor dat alles leesbaar blijft, maar mijn foto bijvoorbeeld, daar gaat een kruis doorheen.

Ik ben er echt een zeikerd mee. Zo moest ik laatst mijn medisch dossier opvragen. Mevrouw gaf aan dat ik per post of e-mail een kleurenkopie van mijn rijbewijs of paspoort moest sturen. Nou, dat doe ik dus niet. Ik heb tenslotte geen idee wie er aan de andere kant van die computer zit. En dus kunnen ze van mij een zwart-wit kopie krijgen met een kruis erdoor. En als ze me niet hoeven zien hoeven ze me ook niet te vergelijken met de pasfoto dus maak ik die onherkenbaar met zo'n leuk balkje. De meeste mensen vinden het niet leuk (ze zijn het niet gewend) maar ze kunnen er ook niets tegen doen. Alleen wanneer het wettelijk verplicht is krijgen ze een gehele kopie. Nooit in kleur en dus altijd met 2 kruizen. 1 door de foto en 1 door de rest.

Ik ben met schade en schande wijs geworden helaas en ik ben daardoor erg voorzichtig als het gaat om "even een kopietje maken".
Grappig, ik werk dus bij een bank en zie tientallen kopie legitimaties per dag. Ik heb nog nooit een gehad met een kruis of een balkje. Ik zou eerlijk ook niet weten of we dat zouden accepteren, al accepteren we zwart-wit wel.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3256001
Kaela schreef:Grappig, ik werk dus bij een bank en zie tientallen kopie legitimaties per dag. Ik heb nog nooit een gehad met een kruis of een balkje. Ik zou eerlijk ook niet weten of we dat zouden accepteren, al accepteren we zwart-wit wel.
Als ik een rekening moet openen bij de bank, dan ga ik er heen. Ik doe dat niet via internet of zo. Ze mogen mijn ID zien en kopiëren als ik erbij ben, in zwart wit. Soms kan dat niet en moet het via de post en dan stuur ik dus echt zwart-wit met kruizen erin. Alles is leesbaar maar een ID vervalsen wordt dan toch wel een stukje lastiger.

Ik vind het eigenlijk wel schokkend dat er dus nog tientallen kopietjes afgegeven worden door mensen die er niet bij stilstaat hoe fraudegevoelig het is, en dat je letterlijk je ID in iemands handen legt...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3256004
Hope schreef:Als ik een rekening moet openen bij de bank, dan ga ik er heen. Ik doe dat niet via internet of zo. Ze mogen mijn ID zien en kopiëren als ik erbij ben, in zwart wit. Soms kan dat niet en moet het via de post en dan stuur ik dus echt zwart-wit met kruizen erin. Alles is leesbaar maar een ID vervalsen wordt dan toch wel een stukje lastiger.

Ik vind het eigenlijk wel schokkend dat er dus nog tientallen kopietjes afgegeven worden door mensen die er niet bij stilstaat hoe fraudegevoelig het is, en dat je letterlijk je ID in iemands handen legt...
Als je je moet legitimeren voor een bank, dan doe je dat ook op kantoor. Dingen openen via i-net kan alleen als we je legitimatie al hebben en dan hebben we hem niet nogmaals nodig.

Tja, ik werk ermee en ik zie hoe er mee om wordt gegaan. Ik heb nog nooit iets meegemaakt wat mij reden geeft om er geen vertrouwen in te hebben. Dus ik vind het ook niet schokkend dat mensen kopieën laten maken.
Realiseer je ook hoe hard we zulke controle middelen nodig hebben juist om je te beschermen tegen fraude. En om dienstverlening toegankelijk te maken, anders moest je nog altijd voor elke handeling langs een bankkantoor komen. Hoe uit de tijd is dat en hoe verschrikkelijk duur zou bankieren dan zijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3256029
-Annemarie- schreef:Ik moest laatst een kopie id opsturen naar de KvK. Daar wordt toch echt wel geadviseerd om je foto onherkenbaar te maken, en nog wat andere dingen.
Op de telefoon heb ik inmiddels de app: kopie Id app. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... moeilijker


Hoesje van de Anwb etc. werkt ook prima.
Nouja, dat dus. Een kopie met een kruis erdoor is nog steeds te lezen en daarmee kan fraude nog steeds worden voorkomen. Voor beide partijen. De bank kan checken of ik het ben die de rekening opent en ik weet dat niemand misbruik kan maken. Je zal maar treffen dat die baliemedewerker jouw kopie verkoopt, of laat slingeren, of weet ik veel wat.

Fraude met gestolen identiteiten kan je leven in een hel laten veranderen. Ik vind dat toch net iets belangrijker dan wat men op mijn Facebook pagina kan lezen. Die beveilig je toch ook? Waarom zou je dat met je id niet doen?
Door Martine-Tom
#3256031
Hope schreef:Nouja, dat dus. Een kopie met een kruis erdoor is nog steeds te lezen en daarmee kan fraude nog steeds worden voorkomen. Voor beide partijen. De bank kan checken of ik het ben die de rekening opent en ik weet dat niemand misbruik kan maken. Je zal maar treffen dat die baliemedewerker jouw kopie verkoopt, of laat slingeren, of weet ik veel wat.

Fraude met gestolen identiteiten kan je leven in een hel laten veranderen. Ik vind dat toch net iets belangrijker dan wat men op mijn Facebook pagina kan lezen. Die beveilig je toch ook? Waarom zou je dat met je id niet doen?
Tja, maar je schrijft wel een groot deel van je priveleven op een openbaar forum. Incl ooit een stuk over je sexleven. Opzich mij prima, moet ieder voor zich weten. Maar daar ben ik dan weer heel voorzichtig in, door schade en schande.
Als je het dan over voorzichtig zijn met je privacy hoort dat er voor mij ook bij...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3256034
Ik schrijf ook blogs, maar daarmee kan niemand een doorlopend krediet afsluiten, met je ID wél ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door