Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3250664
Om het topic niet te vervuilen maar even een nieuw topic. Zou je voor je hond kiezen voor chemo of niet en waarom wel of niet?
Zelf zou ik er wel voor willen kunnen kiezen, maar voor mij zou het financieel niet haalbaar zijn vrees ik. Ligt er wel een beetje aan in welk stadium van kanker de hond zich bevind. Als er geen klachten zijn zou ik het wel willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3250665
In het vorige topic heb ik een documentaire gelinkt. Naar aanleiding daarvan ben ik me wel bewust geworden over hoe ver je niet moet gaan. Wil je een oude zieke hond al die behandelingen nog aan doen? Mijn mening was toen dat ik niet zou gaan behandelen.

Maar in een of andere programma zag ik laatst een hond waarbij de baasjes 1x chemo zouden proberen. Inmiddels waren ze 2 jaar en een paar chemo's verder. Die hond liep kwispelend binnen bij de kliniek, was een paar dagen niet lekker na chemo en kon daarna weer alles wat ie altijd al deed. Dus dat kan ook.

Dus afhankelijk van hoe goed een hond nog is en diagnose en prognose zou ik wel1X chemo willen proberen en van daaruit verder beslissen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3250668
Alles staat en valt voor mij met prognose, leeftijd en zwaarte van de behandeling. Zoals met elke medische behandeling. En daarbij tel je ook nog de rest van het totaalplaatje op. Een hond die kwispelend de kliniek binnenloopt is anders te behandelen dan een hond die zo bang is als Oscar. Wat mankeert het dier eventueel verder nog, hoe is de prognose zonder chemo enz enz.

En uiteindelijk komt daar ook het financiële plaatje bij. Wat kost het, wat wordt vergoed en wat kan ik betalen. Maar ook dat hoort bij elke medische behandeling.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3250674
Ligt aan de leeftijd, conditie hond en wat voor kanker die heeft....
Moet je voor de chemo iedere x naar een kliniek en aan t infuus...mmmm dat zou ik denk ik niet doen....in tabl zou ik er nog over nadenken...
Door jeewee1
#3250677
Als ik kijk hoe sommige mensen reageren op chemo, ze kunnen niets meer, het leven word met extra pijn (onnodig) verlengt dan heb ik het idee. We leven in een wereld waar we onze dieren dit leed kunnen en mogen besparen, ja ik ben een voorstander van euthenasie, dus zou het extra leed en pijn opleveren voor Alex mijn hond zou ik het zeker niet doen en zou hem vredig laten inslapen als het voor hem onverdraagzaam zou worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Door Lizzy
#3250683
Ik zeg nooit nooit. Ik weet het gewoon niet. Het hangt van zoveel dingen af. Vooral leeftijd, denk ik. En als mijn hond heel ziek zou worden van chemo, dan zou ik er al heel gauw mee stoppen.
Door Borke
#3250684
Voor mij hangt dat af van het karakter van de hond. Gaat die kwispelend naar binnen bij die kliniek of niet.
Hoe oud is de hond?
Hoe is de algehele gezondheid?
Wat is de prognose, de diagnose?
Welke garanties kan men geven?
Wat zijn de te verwachten bijwerkingen?

Voor Sofi hoef ik daar geen seconde over na te denken. Ze is gestresst in nieuwe situaties, heeft Leishmaniose (en stress is daar heel slecht voor), ze is bijna 12 jaar, het is een hond van 30 kg.

Omdat dingen kunnen, vind ik ze niet altijd wenselijk.
Ik wil niemand kwetsen, iedereen beleeft zijn dierenliefde op een andere manier.
Vaak zie ik mensen dingen doen voor hun dieren, waarbij ik me afvraag of ze dat doen voor het welzijn voor het dier, of omdat zij zelf het dier niet kunnen missen?

Ik kies liever voor vlammen, dan als een nachtkaars uitgaan.
Zowel voor mijzelf als voor mijn dieren.
Zo laat ik liever te snel inslapen dan te laat.
Te laat heb ik 2x meegemaakt en toen niet goed gezien en daarna is dat ons gelukkig niet meer overkomen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3250686
jeewee1 schreef:Als ik kijk hoe sommige mensen reageren op chemo, ze kunnen niets meer, het leven word met extra pijn (onnodig) verlengt dan heb ik het idee. We leven in een wereld waar we onze dieren dit leed kunnen en mogen besparen, ja ik ben een voorstander van euthenasie, dus zou het extra leed en pijn opleveren voor Alex mijn hond zou ik het zeker niet doen en zou hem vredig laten inslapen als het voor hem onverdraagzaam zou worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Het schijnt dat dieren er veel minder last van hebben dan mensen. Sommige zie je nauwelijks iets aan. Ze laten wel moeilijk wat merken, maar als baas zie je dat toch.

Bij mij zou het ook van de situatie afhangen.
Ik zou er niet te ver in gaan, maar soms is wat je ermee kan winnen nog zo veel dat ik het in de juiste situatie wel zou doen. Als het gezien de leeftijd van het dier, maar voor max een jaar of 2 is, zou ik het niet meer doen, denk ik.
Door hannabelgje
#3250687
Mijn ervaring is ook dat ze van de chemo zelf niet ziek zijn. Wel onderdrukt het ook de weerstand en zijn ze dus vatbaarder voor virusjes om hun heen. Het is totaal niet te vergelijken met chemo bij mensen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3250688
pearlsofpassion schreef:Het schijnt dat dieren er veel minder last van hebben dan mensen. Sommige zie je nauwelijks iets aan. Ze laten wel moeilijk wat merken, maar als baas zie je dat toch.

Bij mij zou het ook van de situatie afhangen.
Ik zou er niet te ver in gaan, maar soms is wat je ermee kan winnen nog zo veel dat ik het in de juiste situatie wel zou doen. Als het gezien de leeftijd van het dier, maar voor max een jaar of 2 is, zou ik het niet meer doen, denk ik.

Dat zeggen ze ja, maar in de praktijk valt dat veelal erg tegen. Maarja, dan is het...ja gut, kan een keer gebeuren, volgende week zal het vast beter gaan. Of nee, jouw hond is een uitzondering of wat dan ook. Die honden die 0,niks last lijken te hebben krijgen vaak zo weinig dat je je af kan vragen hoe die het had gedaan zonder chemo.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3250692
Ik ken wel een kat die chemo heeft gehad en daar eigenlijk geen last van had.
Die had een kanker in de poot en die is toen geamputeerd en voor de zekerheid tegen uitzaaiingen chemo gehad. Dus inderdaad wel niet om de volledige bestrijding te doen.
Was ook een jong beestje, dus in die situatie zie ik er wel het nut van in. Weinig last voor het dier in dit geval en gewoon om het risico dat je de kat alsnog verliest door een uitzaaiing te minimaliseren.
Door sella
#3250696
Ik heb een leukemie behandeling bij een oudduitse herder van dichtbij meegemaakt en die heeft ervoor gezorgd dat ik nee dat nooit zeg.
Je mag de hond niet kroelen, met handschoenen alles opruimen, je andere hond mag er niet bij.
En dan was iedere keer een smart voor het dier dat ze alleen moest.En net dat ze schoon was overleed ze aan een longontsteking.

Een broer van Buffel is nog geen 2 geworden, agressieve vorm van botkanker, dat ging zo hard dat alleen prednison nog ingezet is om de levenskwaliteit nog iets omhoog te brengen om afscheid te kunnen nemen.

En dit alles staat los van het feit of ik het wel of niet kan betalen.

Alternatief zou ik wel genoeg willen doen tegen kanker, echter geen chemo.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3250697
Ik ga het niet doen. Ik vind alles er omheen te vaag en te experimenteel. Je begint al bij de diagnose + prognose. Dat lijkt standaard te zijn...als u niets doet, heeft hij nog 6 weken. Nou, daar heb je een eigenaar wel op de kast hoor.

Vervolgens gaan we kirren in wat voor goede conditie de hond nog is, chemo voor honden zoiets als suikerwater lijkt te zijn en dat deze hond toch wel een hele goede kans maakt om te genezen enz.

Praktijk is dan toch vaak dat als je om wat voor reden niet voor chemo kiest maar voor pred of niks, de hond nog veel langer goed leeft dan de beloofde 6 weken. Dat de hond wel degelijk ziek wordt van de chemo, maar dan is hij ineens een uitzondering of moet je als eigenaar wel begrijpen dat er wel wat gebeurd in dat lijf en dat je daar ziek van kan worden. En last but not least, dat de hond met chemo alsnog binnen een jaar overlijd.

Ik ben blij dat het nog steeds een godsvermogen kost zodat veel honden er van verschoond blijven en heel vaak nog in goede conditie een mooie tijd doorgaan. (mooi tov van de beloofde 6 weken).

Een aantal jaren geleden een heel traject van 1 van onze pups van dichtbij gevolgd. Als ik mijn boosheid daarover opzij weet te zetten dan wil ik die gang van zaken later hier nog wel neerzetten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3250700
pearlsofpassion schreef:Ik ken wel een kat die chemo heeft gehad en daar eigenlijk geen last van had.
Die had een kanker in de poot en die is toen geamputeerd en voor de zekerheid tegen uitzaaiingen chemo gehad. Dus inderdaad wel niet om de volledige bestrijding te doen.
Was ook een jong beestje, dus in die situatie zie ik er wel het nut van in. Weinig last voor het dier in dit geval en gewoon om het risico dat je de kat alsnog verliest door een uitzaaiing te minimaliseren.

Die heeft dan maar heel weinig gehad en de vraag zal dan ook altijd zijn wat er gebeurd was zonder die chemo. Bij mensen zijn die zogenaamde preventieve chemo's ook van een milde vorm. Wat niet wil zeggen dat je daar geen schade van ondervind. Je ligt alleen niet de halve dag kotsend op de badkamer. Hoewel ze daar natuurlijk ook pillies tegen hebben. Want dat komt er vaak ook nog bij, medicatie om de bijwerkingen te onderdrukken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door