Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jolan
#3245215
Ik heb een Shih Tzu meisje van 6 jaar en zij heeft nou niet het beste gebit. Ik poets haar tandjes, maar dat is toch niet voldoende en ze moet gewoon meer kluiven.
Nou krijgen ze als eten kvv en heb ik echt van alles geprobeerd om te kluiven, maar het valt niet mee. Het mag niet te klein zijn want zodra ze de kans krijgt probeert ze dingen achter in haar keel te stoppen of heel door te slikken. Nou heb ik haar dus pas mee genomen naar via natura en diverse dingen beken en besnuffeld. Uiteindelijk paardenhuid xl en paarden strot mee genomen. De huid heeft ze even aan geroken en ja hoor, ze liep er gewoon voor weg. De strot dan.... ja dat is een succes en daar kluift ze dus wel graag op. Heeft iemand hier suggesties wat ik nog meer zou kunnen proberen?? Waarom wel de strot, maar niet de huid?? Komt dit omdat de strot gewoon lekkerder stinkt haha?
Wat het wel moeilijk maakt is Daisy... zij is voor veel allergisch en krijgt nu op dit moment alleen paard, kangoeroe, eend, wit vis en soms een beetje hert. Omdat Daisy en Abigail ook elkaars kluif pakken is het dus voor mij makkelijker om alleen dingen te nemen waar Daisy wel tegen kan. Anders ren ik me rot om steeds alles bij haar uit haar bekkie te trekken haha.
Door MillyMol
#3245220
Misschien een open deur, maar ik trap hem toch maar in: overstappen van KVV naar BARF. Door het kauwen op karkasdelen en vleesbot worden de tanden gereinigd.
En voor de rest is het denk ik toch uitproberen.
Door frodo quin
#3245227
Long vind je misschien ook wel van paard of hert, van eend kan je ook wel wat vinden en hert heeft ook een pens en dat stinkt nogal dus vindt ze misschien ook wel wat.
Gebruikersavatar
Door Jolan
#3245388
Bedankt voor de reacties.
Barf durf ik niet goed, ben dan zo bang dat ik het fout doe of ze te korten krijgen e.d. Daarbij heb ik erg weinig ruimte om een behoorlijke voorraad aan te leggen. Ik zie nu al vaak dingen voorbij komen die ik wel interessant vind maar alles gaat per 5 kg en die ruimte heb ik helaas niet.
Zou ik als snack toch iets van barf kunnen geven??
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245409
Jolan schreef:Bedankt voor de reacties.
Barf durf ik niet goed, ben dan zo bang dat ik het fout doe of ze te korten krijgen e.d. Daarbij heb ik erg weinig ruimte om een behoorlijke voorraad aan te leggen. Ik zie nu al vaak dingen voorbij komen die ik wel interessant vind maar alles gaat per 5 kg en die ruimte heb ik helaas niet.
Zou ik als snack toch iets van barf kunnen geven??
Wat je zou kunnen doen is 1 of 2 maaltijden in de week vervangen door een barf maaltijd. Woon je in de buurt van via natura? Ik heb daar ooit eendenvleugels gekocht en anders hebben ze misschien wel eendennekken. Als je dit dan aanvult met spiervlees van hert of paard heb je al een leuk maaltje.
Heb je ooit onderzocht of ze tegen kwartel, parelhoen of konijn kan? Een karkasje hiervan kun je ook als maaltijd geven.
Je zou in de vraag en aanbod hoek kunnen kijken of er toevallig iemand bij je in de buurt woont van wie je zo nu en dan een kilootje kan overnemen.
Gebruikersavatar
Door Dwienie
#3245502
Ik denk dat pluk een top idee heeft! Als je maar een paar maaltijden in de week BARF geeft, hoef je namelijk een stuk minder uit te kijken voor tekorten en dergelijken. Want het gebalanceerde eten is dan de KVV!

Ik ben langzaam de overstap van KVV naar BARF aan het maken, maar het tussengebied waar ik nu zit (ook gewoon een paar maaltijden in de week BARF, met wat spier en vleesbot en soms vis) is heel fijn. Leuk om ze zo te zien kluiven. <3
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3245507
Ik moet toch kwijt dat heel wat mensen onzeker zijn over zelf samenstellen maar met het menu dat ze zouden geven vaak betere verhoudingen verkrijgen dan veel kvv's.
Je denkt dat kvv uitgebalanceerd is, maar dat hangt toch echt af van de merken die je geeft. In sommige zitten toch echt scheve verhoudingen waarbij je het dus zelfs als onwetende beginner beter zou doen.
Je bent je er gewoon niet bewust van als je kvv voert. Het geeft een vals gevoel van zekerheid.

Daarbij komt dat je je menu altijd kan laten nakijken en we je dan verder helpen en altijd je vragen kan stellen als je ergens over twijfelt. Je moet het niet helemaal alleen doen.

Er zijn een heleboel redenen om geen barf te voeren ( of net wel uiteraard), maar uit schrik voor tekorten vind ik een vreemde en niet echt gegronde reden... ;)
Gebruikersavatar
Door Dwienie
#3245517
Heel goed dat je dat even zegt eigenlijk. Kijk, voor mij is een pup en de manier van voeren allemaal nieuw. Ik wil het goed doen. Ik denk dat barf het beste is, daarom ben ik ook hier. Maar ja die onzekerheid he! Over een paar weken krijgen we een nieuwe werktafel voor het portioneren... En dan ga ik vol aan de slag met BARF! Ik moet de stap gewoon maken en dit forum zit zo vol met mensen die verstand van zaken hebben en behulpzaam zijn... Bedankt voor de schop onder de kont!
Gebruikersavatar
Door Jolan
#3245538
Ik woon niet echt dichtbij via natura, het is een uur rijden ongeveer (woon tussen Hoogeveen en Dedemsvaart in) maar ze hebben me daar altijd zo goed geholpen met Daisy en ik kan daar meerdere merken kvv tegelijk kopen voor de meiden. Dus ééns in de zoveel tijd halen we een kleine voorraad.

Kwartel en parelhoen heb ik nog nooit geprobeerd. Konijn ging fout, maar dat was met een kvv waarvan ik achteraf het idee had dat er meer in zat waar ze op reageerde. Toevallig vorige week met mijn schoonzus (holistisch dierenarts) er over gehad om konijn te gaan proberen als kvv.

Kvv geeft inderdaad best snel een vals gevoel van veiligheid. Alleen was ik toch nog bang voor te korten dus probeer ik zo veel mogelijk te variëren. Een paar maaltijden barf zou mij met jullie hulp toch ook moeten lukken. Lijkt me eigenlijk wel leuk om te zien hoe mijn meiden dat zouden vinden. Tja ik ben gewoon een muts en altijd erg onzeker, weinig vertrouwen in mijzelf. Misschien mezelf maar eens een schop geven, want ik doe alles voor mijn meisjes dus waarom dit niet...

Dank jullie wel!
Door frodo quin
#3245542
Persoonlijk zou ik als je nog een keer konijn probeert het in stukken geven. Het gevaar met kvv is dat het besmet kan zijn met een ander dier (niet noodzakelijk opzettelijk) en ze ingewanden met inhoud kunnen mee malen. Is je hond allergisch voor granen, dan kan hij dus allergisch reageren terwijl het niets met konijn te maken heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door