Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BAC
#3242953
Ik heb sinds kort een pup erbij (Amerikaanse bulldog reu) van inmiddels 15 weken.
Mijn oudere teef heeft ED en gaat inmiddels prima.
Ik merk toch dat ik bezorgder ben hierdoor, dat ik gewoon bang ben dat mijn pup dit ook krijgt door bijvoorbeeld te lang of te ruw spelen.
Het liefst stop ik hem in een glazen huisje, ik weet dat dit helemaal nergens op slaat en een pup heus wel tegen een stootje kan, en juist móet bewegen (mits gedoseerd uiteraard) om zich te ontwikkelen. Ik let er uiteraard wel op dat zijn tegenpartij een soort gelijke is maar dit is niet altijd in te plannen (We hebben nog meer honden) en ieder heeft zijn eigen manier van spelen. Omverrennen, ook zoiets, dit gebeurd soms, mijn hart slaat dan een tandje over. Kortom ik ben banger door de voorgeschiedenis van mijn andere hond met ED.

Hoe doen jullie dit met pups?
#3242955
Ik zou niet te voorzichtig zijn. Een pup kan best wat hebben inderdaad. Ik kijk wel uit het eerste jaar en laat mijn pups niet altijd onbesuisd tekeer gaan en dat wat ik kan voorkomen aan gekke bewegingen of belastingen probeer ik ook te voorkomen. Echter dat kan niet altijd. Mijn beide honden hebben ook wel eens sprongen en bewegingen gemaakt waarvan ik dacht oohhnee... Ik houd me ook niet aan die 5 minuten regel, vind dat echt onzin. Maargoed dat is persoonlijk. Ik kijk naar waar de pup behoefte aan heeft. En meer bewegen is echt niet verkeerd zolang het rechtlijnige bewegingen zijn
En beiden zijn vrij op alles hier.
#3242966
Misschien kan het boek 'Over groeistuipen en mijlpalen' van Marcel Nijland je nog helpen? Over wat wel en niet goed / gezond is?

En ja, met twee gekke husky-pups in huis zijn hier ook wel eens dingen gebeurd.... Toen Spot last van zijn rug had en de chiropracter vroeg of hij wel eens een trauma had gehad zeiden wij in koor 'Ja en het heet Shadow'...
#3242975
Ik was altijd al enorm bang voor elleboogproblemen en toen onze 2e hond Daan LPC had in beide voorpoten kwam mijn angst dus uit
Met Daan hebben wij alles via het boekje gedaan, maar toch LPC
Het grote voordeel van onze voorzichtige aanpak bij Daan was wel dat er geen arthrose vorming was in zijn elleboog gelukkig

Met Sjors (onze 3e hond) hebben wij enorme angst gehad, en zijn we zeker in het begin erg overbezorgd geweest, maar gezien die toch ook beweging nodig heeft hebben we hem wel gewoon hond laten zijn en hebben wij ons ook niet aan de 5 minuten regel gehouden
Sjors had veel beweging nodig, dus liep ik al vrij snel langere stukken met hem
In mijn optiek is beweging goed voor een hond, zeker een in de groei en hebben wij met name veel rechtlijnig gelopen en veel gezwommen
Rond een jaar zijn we begonnen met fietsen, en zo hebben wij door deze bewegingsaanpak gelijk een goede band kunnen opbouwen, want hoe meer ze met andere lopen hoe minder ze op jou focussen

Ook Rox (onze 4e hond) hebben wij net als Sjors opgevoed.
Wel genoeg beweging en uitdaging, maar 9 vd 10 x 1 op 1 met ons, en zonder de andere honden (en dus zonder rausen ed)

Hier in de tuin houden wij ze wel scherp in de gaten.
Ze mogen van ons best even rennen met elkaar, maar zodra dit overgaat op beuken en of debiel gedrag dan is het over met de pret.

Het 1e jaar lopen ze zo goed als alleen in de bossen en parken en laat ik ze alleen spelen met honden van een kleiner/gelijk formaat
Maar ook daar, gaat het rennen en spelen over in beuken dan is het einde pret

Ik ben er inmiddels achter dat als er iets mis is met de botstructuur eea er toch wel uitkomt, en dat je je hond in een glazen kooi kan stoppen maar dat dat niet zal helpen
Dus ik kies er nu bewust voor om de honden genoeg goede beweging te geven, zodat ze een goede bespiering kunnen opbouwen, andere honden kunnen leren kennen in het bos ed, maar ik wil gewoon geen gebeuk en debiel gedrag bij mijn honden zien

Sjors is pas officieel voor HD en ED foto's geweest en alles was prima in orde gelukkig
Maar ondanks die uitslag hou ik hem toch nog in de gaten qua rausen en beuken met andere honden, want ook nu kan er door dat gedrag een trauma ontstaan, want dat gevaar is nooit weg... Ook niet als ze pup af zijn

Rox gaat volgende maand voor foto's, en blijf het enorm spannend vinden maar ik weet dat ik er alles aan heb gedaan om het te voorkomen, en als het dan toch gebeurd zullen we er weer alles aan doen om het zo goed mogelijk op te lossen, net als bij Daan die na 6 jaar nog heerlijk hond kan zijn ondanks zijn LPC verleden ;)
#3242989
Ik kan dat boek van Marcel Nijland ook aanraden, erg interessant!
Hij heeft ook een artikel geschreven, Beweging voor pups noodzakelijk?.

Wij zijn wel voorzichtig geweest met Boeke als pup maar niet op een manier die heel erg voorzichtig is. :P Een pup kan wel een stootje hebben en wij hebben vooral veel gekeken naar Boeke.
Boeke en Shanti spelen allebei best wel ruw met beuken en Boekes ontwijkingstechniek is koprollen. :biggrin2: Ook met andere honden heeft Boeke heerlijk gerend en (ruw) gespeeld. Wel lette wij erop dat ze stopte wanneer Boeke moe werd of als het van spelen met af en toe een duw overging in alleen maar beuken. En binnen op het pakket mogen ze niet spelen.
Als pup vond hij over, op en af dingen springen al erg leuk. De enige keer dat we hem daar echt in tegengehouden hebben was op vakantie toen hij 6 maanden was en hij niet zoals Shanti rustig de helling af liep via het vlakkere stuk maar even 2m naar beneden sprong en het daarna nog een keer wilde doen want dat was wel een leuk spelletje. ::)
Toen hij een maand of 8 was zijn we rustig begonnen met fietsen, zoveel mogelijk rechtlijnig in draf, net zoals met een volwassen hond. Zelf snap ik de taboe op voor 1 jaar beginnen met fietsen niet want als het rustig opgebouwd wordt kweek je er goede spieren mee die de gewrichten juist ontlasten. En het is een mooie rustige manier om energie kwijt te raken, recht draven. Het rennen, vliegen en springen van een 'wandeling" is volgens mij belastender voor de gewrichten.

Zijn rug, ellebogen en heupen zijn geröntgend en zijn patellas zijn gecheckt en die waren allemaal heel goed.
Boeke is trouwens een wetterhoun X poedel van ongeveer 30kg.
#3243013
Oe!! Foto, foto! Waar komt je pup vandaan! (Gewoon nieuwsgierig, hoor, heb er zelf ook 2)
Met mijn 1e AB, heb ik alles gedaan volgens het boekje, 5 minuten regel, enz. Hij heeft echt wat in een glazen huisje gezeten... Die had zwaar HD. Lola was echt een verschrikking als pup... Verschillende issues met haar en heel hoog in energie, dus zij liep met 4 maanden rustig een half uur of langer in het bos, anders werd ik echt gek van haar... En echt perfecte heupen en ellebogen, gerontgend met 20 maanden.

Nu hebben we Harry, die is nu bijna 7 maand en die is weer anders.... Momenteel loopt hij heel beroerd, maar heeft voor een deel te maken met de leeftijd, wel wil ik graag een foto laten maken, just to be sure. Helaas had mijn DA daar deze week geen tijd voor, dus moet ik dat over onze vakantie tillen.

Uiteindelijk is het dus een stukje gezond verstand maar ik heb ook heel erg het idee dat het aanleg is. Dus is de aanleg er in beginsel maakt het niet uit en komt dat naar boven. Tuurlijk speelt omgeving ook mee, naar als de aanleg er niet is moet je het mijn inziens heel bont maken!
#3244132
Bedankt voor jullie reacties!!!!
Het meeste wist ik al, maar je kunt gewoon niet alles voorkomen, en ze zijn uiteraard niet helemaal van porselein :)

Ik kijk gewoon naar zijn vermoeidheid (Wordt steeds minder snel moe helaas :biggrin2: ) en hoe de grotere honden met hem spelen,gebeukt wordt er niet, en mocht het wel gebeuren grijp ik snel in. Sommige volwassen honden doen gewoon zo voorzichtig, anderen zijn net een olifant in een porseleinkast.

Maar dus geen enkele garantie, of je nu voorzichtig doet of niet.
constance.blokzijl schreef:Oe!! Foto, foto! Waar komt je pup vandaan! (Gewoon nieuwsgierig, hoor, heb er zelf ook 2)

Zit Megabulls in, en Bulletbulls. Goede lijnen volledig getest.
Drie hele aparte verhalen bij jou thuis dus, komen je bullen bij goede fokkers vandaan?
constance.blokzijl schreef:Nu hebben we Harry, die is nu bijna 7 maand en die is weer anders.... Momenteel loopt hij heel beroerd, maar heeft voor een deel te maken met de leeftijd, wel wil ik graag een foto laten maken, just to be sure. Helaas had mijn DA daar deze week geen tijd voor, dus moet ik dat over onze vakantie tillen.
Ben heeeeeel benieuwd of er wat uitkomt.
Wat voer jij je bullen?
#3244140
Senta schreef:Bedankt voor jullie reacties!!!!
Het meeste wist ik al, maar je kunt gewoon niet alles voorkomen, en ze zijn uiteraard niet helemaal van porselein :)

Ik kijk gewoon naar zijn vermoeidheid (Wordt steeds minder snel moe helaas :biggrin2: ) en hoe de grotere honden met hem spelen,gebeukt wordt er niet, en mocht het wel gebeuren grijp ik snel in. Sommige volwassen honden doen gewoon zo voorzichtig, anderen zijn net een olifant in een porseleinkast.

Maar dus geen enkele garantie, of je nu voorzichtig doet of niet.


Zit Megabulls in, en Bulletbulls. Goede lijnen volledig getest.
Drie hele aparte verhalen bij jou thuis dus, komen je bullen bij goede fokkers vandaan?



Ben heeeeeel benieuwd of er wat uitkomt.
Wat voer jij je bullen?
Barf natuurlijk Afbeelding
Lola komt bij Bulls of Crown vandaan, kwam Brutus ook. Harry is van DaCindybulls, dat zijn bullspirit lijnen weer totaal anders dan BOC hondjes
#3244141
Hier nooit overbezorgd geweest, weet nog wel dat Phoebe en Prudence alles gedaan hebben wat het boekje verboden had, waaronder ook vanaf heel jongs af aan traplopen. Ze hadden met 1 jaar perfecte heupen. Alleen door de stofwisselingsziekte en zwakke spieren had Phoebe dus geen perfecte heupen meer vorig jaar. Maar dat heeft niets met vroeger te maken, want toen waren haar heupen perfect. In de puppentijd hebben ze echt alles gedaan wat verboden was.
#3244210
constance.blokzijl schreef:Barf natuurlijk Afbeelding
Lola komt bij Bulls of Crown vandaan, kwam Brutus ook. Harry is van DaCindybulls, dat zijn bullspirit lijnen weer totaal anders dan BOC hondjes
BOC mooie honden, wij wilden er daar ook een vandaan halen, maar ze zitten nu in Hongarije. Mogen ze pas met 15 weken de grens over, dat zagen wij niet zitten.
Hoe gaat het nu met Harry?
charmed schreef:Hier nooit overbezorgd geweest, weet nog wel dat Phoebe en Prudence alles gedaan hebben wat het boekje verboden had, waaronder ook vanaf heel jongs af aan traplopen. Ze hadden met 1 jaar perfecte heupen. Alleen door de stofwisselingsziekte en zwakke spieren had Phoebe dus geen perfecte heupen meer vorig jaar. Maar dat heeft niets met vroeger te maken, want toen waren haar heupen perfect. In de puppentijd hebben ze echt alles gedaan wat verboden was.
Komen gewrichtsproblemen bij jou ras voor? Want ik denk dat daar de schoen juist knelt.
#3245084
Senta schreef: BOC mooie honden, wij wilden er daar ook een vandaan halen, maar ze zitten nu in Hongarije. Mogen ze pas met 15 weken de grens over, dat zagen wij niet zitten.
Hoe gaat het nu met Harry?



Komen gewrichtsproblemen bij jou ras voor? Want ik denk dat daar de schoen juist knelt.
Er zijn wel shelties met HD maar of het er veel zijn weet ik niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door