Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3240108
Volgende week dinsdag gaat Jura onder het mes voor haar rechterknie. Eventueel als het nodig is volgt na 8 weken ook een operatie van de linkerknie (die gaan ze onder narcose onderzoeken en ook op de foto zetten).
Nu vraag ik me af hoeveel minder voer ik moet gaan geven de komende tijd. Ik ben heel erg gewend om op het oog te voeren. Dat wil zeggen ik koop de goede verhoudingen per maand of 2 maand in en zorg dat het op komt in die periode.
Ze krijgt de afgelopen periode schat ik zo'n 350 gram per dag en dan daarbij ook nog wel eieren, tafelrestjes, etc. Dit is een periode dat ze echt al behoorlijk veel minder actief is door alle pijnklachten en dus veel minder kilometers maakt dan zeg een jaar geleden. Ze is op het moment ook denk ik echt wel een halve kilo zwaarder dan ik zou willen (zal haar dinsdag bij de d.a. nog eens wegen), nu denk ik 30,5 maar 30 zou beter zijn en met 29,5 is ze echt al heel slank.

Wat is een goede richtlijn om aan te houden straks na de operatie? Ze zal echt heel weinig mogen de eerste periode en ik zal haar ook echt veel bezig moeten houden met puzzels, speurspelletjes, clickeren etc... dus ook veel belonen. Voor belonen geven wij altijd Yami of Yaro worst (90% vlees en 10% rijst) omdat ze die heerlijk vindt. Gedroogde beloningen geeft ze niks om. Gekookt (bijvoorbeeld kiphartjes) dan weer wel.

Wat is wijsheid? Ik neig zelf naar misschien tijdelijk even helemaal op de worst te zetten zodat ik heel goed veel kan blijven belonen en dat ze dan eventueel dus al haar eten kan verdienen tijdens het puzzelen. Ik ben bang dat als ik haar ook nog een maaltijd geef van bijvoorbeeld 50% van wat ze nu krijgt, dat ik dan om haar bezig te houden toch in verhouding al te veel beloning moet gaan geven.

Ideeen en tips zijn heel welkom!
#3240113
Jura&Mahru schreef:Volgende week dinsdag gaat Jura onder het mes voor haar rechterknie. Eventueel als het nodig is volgt na 8 weken ook een operatie van de linkerknie (die gaan ze onder narcose onderzoeken en ook op de foto zetten).
Nu vraag ik me af hoeveel minder voer ik moet gaan geven de komende tijd. Ik ben heel erg gewend om op het oog te voeren. Dat wil zeggen ik koop de goede verhoudingen per maand of 2 maand in en zorg dat het op komt in die periode.
Ze krijgt de afgelopen periode schat ik zo'n 350 gram per dag en dan daarbij ook nog wel eieren, tafelrestjes, etc. Dit is een periode dat ze echt al behoorlijk veel minder actief is door alle pijnklachten en dus veel minder kilometers maakt dan zeg een jaar geleden. Ze is op het moment ook denk ik echt wel een halve kilo zwaarder dan ik zou willen (zal haar dinsdag bij de d.a. nog eens wegen), nu denk ik 30,5 maar 30 zou beter zijn en met 29,5 is ze echt al heel slank.

Wat is een goede richtlijn om aan te houden straks na de operatie? Ze zal echt heel weinig mogen de eerste periode en ik zal haar ook echt veel bezig moeten houden met puzzels, speurspelletjes, clickeren etc... dus ook veel belonen. Voor belonen geven wij altijd Yami of Yaro worst (90% vlees en 10% rijst) omdat ze die heerlijk vindt. Gedroogde beloningen geeft ze niks om. Gekookt (bijvoorbeeld kiphartjes) dan weer wel.

Wat is wijsheid? Ik neig zelf naar misschien tijdelijk even helemaal op de worst te zetten zodat ik heel goed veel kan blijven belonen en dat ze dan eventueel dus al haar eten kan verdienen tijdens het puzzelen. Ik ben bang dat als ik haar ook nog een maaltijd geef van bijvoorbeeld 50% van wat ze nu krijgt, dat ik dan om haar bezig te houden toch in verhouding al te veel beloning moet gaan geven.

Ideeen en tips zijn heel welkom!


Hier met beide honden meegemaakt . Ik heb ze een dag of vier voor de ingreep geen vleesbot meer gegeven , verder ben ik een week voor de ingreep gestopt met visolie . Omdat dit het bloed verdunt , en dat is niet wat je wilt tijdens een ingreep . Dus als je dat geeft ? Stoppen ;) Ook na de ingreep heb ik even gewacht met het weer geven van visolie

Na de ingreep hebben ze de eerste dagen weinig tot geen trek , of zijn soms nog wat misselijk /gevoeliger wegens narcose en pijnbestrijding
Ik ben begonnen met kleine porties , en keek eerst hoe dat ging . Misselijkheid is niet fijn als je al zo inactief bent
En dit klinkt misschien ""hard "" maar ik heb de eerste tijd misbruik gemaakt van de situatie . Dus echt veel minder voeren , de helft was de eerste tijd voldoende
Om overgewicht te voorkomen , ze zijn hier allebei geen gram aangekomen

Ik ben weer voorzichtig begonnen met vleesbot , de eerste tijd gemalen . En later de z.g beginners -vleesbotten . Dat is hier met de beide honden erg goed gegaan
Die darmen krijgen het immers ook te verduren tijdens een ingreep

De worsten die je noemt ken ik niet . Ik persoonlijk zou geen worst met rijst erin geven , het zet aan . En het kan de al gevoelige darm triggeren .
Ik zou dan voor een mager merk kiezen . En wat het belonen betreft , ook weer heel ""hard "" maar trek de beloningen dan af van de portie die je gaat voeren
Anders heb je straks ook het probleem overgewicht erbij , wat absoluut niet wenselijk is . Ze moet straks ook weer revalideren , en hoe lichter , hoe beter
En als er dan nog een ingreep volgt aan de andere knie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door