Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Madera
#3239365
Zoals in de bar al gezegd, manlief en ik verwachten ik oktober een kitten.

Als Fitz bij ons komt wonen is hij 15 weken en grotendeels afgespeend op vers. Er staan wel brokjes bij de fokker, maar hier lijkt hij niet van te eten, de kvv die ze daar krijgen gaat wel al smakkend naar binnen.

Wat is dan het probleem? Nouja dat is er niet echt.

Alleen wat overweging probleempjes. Met Yoda heb ik een aantal keer geprobeerd wat Barf-achtige dingetjes te voeren, maar meneer wil niets anders dan zijn kvv. En dat is wat mij betreft ook prima, hij eet Bibi en eet gemiddeld ik denk een kilo ofzo per week. Dit is een 7,5% van zijn lichaamsgewicht dus dat lijkt me prima. Ik weet niet hoeveel hij precies eet, want hij eet nog steeds naar behoefte dit gaat prima en hij is niet te zwaar dus wat mij part is er geen reden om dit te veranderen.

Maar kan ik dalijk met een 2e kat naar behoefte blijven voeren? of moet ik bang zijn dat de ene kat meer eet dan de andere en echt gaan afwegen voor ze? Of gewoon wekelijk Fitz wegen om te zien of hij goed aan blijft komen?
En hoe kan ik het beste proberen om bij Fitz toch wat prooidiertjes en barf-dingetjes (vleesbotje, stukje vlees ed. ) te introduceren? Bij Yoda krijg ik met mazzel een eitje er in, en kipfilet want als hij de kans krijgt vreet hij een kilo kipfilet op een dag. Zolang dit in kleine stukjes is gesneden, want als hij er op moet kauwen laat hij het ook liggen.. de Diva...

Met andere woorden alle tips zijn welkom!
Door hannabelgje
#3239368
Mijn siamezen heren kunnen prima maathouden met hun eten. Mijn brit kan dat niet. Die blijft eten tot alles op is. Ze eten daardoor ook gescheiden van elkaar. De mezen zijn dol op barf, mijn brit heeft moeite met botwerk. Zij krijgt daardoor alles in stukjes. Ik denk dat britten door de bouw van hun kop moeilijker barf kunnen eten. Ik zou bij de uk ook gewoon beginnen met barf in kleine stukjes naast zijn kvv. Als dat goed gaat dan kun je de stukjes steeds groter houden tot hij echt stukken eet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3239371
Ik zie geen probleem. Zolang Yoda maat weet te houden kan je gewoon naar vraag eten neerzetten. Bij kittens doe je dat zowiezo.
Het kan natuurlijk zijn dat Fitz later geen maat kan houden maar dat zie je dan wel weer.

Ook barf kan je gewoon ernaast aanbieden en het voordeel dat Yoda niet mee eet is dus dat je zeker bent dat wat je aanbiedt steeds in je kitten verwijnt. Zo kan je geen verkeerde verhoudingen krijgen.
Met wat geluk probeert Yoda ook wat door het te zien en kan je later wat barfhapjes aan beide aanbieden. In dat geval zal je wel moeten aanbieden en meteen weghalen omdat er anders eentje al het bot en de ander al het orgaan opeten en das niet erg handig... ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3239916
Mijn kittens zijn afgespeend op kvv en eten nu zowel barf als kvv.

Hier eten ze niet meer onbeperkt omdat 1 van de 2 gewoon echt geen maat kan houden. Eten moet op.
Ze eten nu gescheiden en dat twee keer per dag. Lotje doet er echt uuuuuuuren over, Jimmy is in vijf minuten klaar. Maar ja, Lotje moet ook haar eten opeten en als ik haar buiten zet met haar eten vreet Jimmy het op. Lotje kan prima maat houden, maar zet ik ergens een bak neer dan gaat het dus op aan Jimmy. Dat werkt dus niet.

Maar je kan het zeker proberen. Ook met barf kan je echt wel wat dingetjes proberen. En uitproberen, dat vooral. Katten zijn echt een beetje raar. Jimmy is mijn labrador-kat en die vreet alles. Maar Lotje is een prinsesje. Die eet niet uit een bakje, wel van een schoteltje. Ze eet ook geen kvv als er iets doorheen zit. Dus een eitje eet ze wel, maar niet als dat op hetzelfde schoteltje ligt als de kvv. Dan eet ze beide niet meer op. Ze eet wel barfdingen, maar dan moet er haar omheen zitten. Eendagskuikens en muizen gaan goed. Maar geef ik haar een diamantduifje dan laat ze alle botjes liggen :biggrin2: Ik maalde dus voor haar alles waar bot in zat. Nu krijgt ze kvv omdat ik dat malen echt beu was.

Het zal zoeken zijn in het begin. Je kitten kan zeker in het begin waarschijnlijk nog wel maat houden en later moet je het gewoon bekijken. Net zoals je moet bekijken of ze elkaar niet weg duwen bij de bak. Ik voerde hier altijd uit 4 bakjes en uiteindelijk had ik 4 kittens in 1 bakje hangen ::) Een minuut later zat er dan 1 te miepen dat hij er niet bij kon. Haha.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door