Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inni
#3237594
Boy, twee jarige maltezer van 6kg is donderdagavond geopereerd aan z'n maag. Hij had 3 weken geleden een stoffen schijfje opgegeten en eerst was er nog hoop dat het er wel ging uitkomen maar niks, hij gedroeg zich normaal, at en poepte normaal.....dinsdagavond zijn er foto's gemaakt waarop niks te zien was en donderdag vond ik hem loom worden en ben naar een dierenkliniek gereden waar ze met een endoscoop geprobeerd hebben om het eruit te halen (het speeltje zat dus nog steeds in z'n maag) ook met een grotere grijper lukte het niet, het kon niet meer door de maagingang. Hij is daarna dan nog geintubeerd en heeft nu behoorlijk last van z'n keel. Als hij slaapt ademt hij rustig, eet wat , drinkt wat, plast en poept .....en slaapt......... met soms een enorme hoestbui, vooral als hij wat wil rondlopen.

Kan ik hem iets geven om de keelpijn te verzachten? ik heb honing klaarstaan maar moet aan mijn broer/imker eerst nog 's vragen of hij weet hoe het zit met honing in een pas geopereerde maag. Hij krijgt nu 2 soorten ab omdat ze bang waren voor een longinfectie door het vele vocht wat in zijn maag gepompt geweest is en ik ben daarstraks als pijnstiller (want die had hij niet me naar huis gekregen) Metacam siroop gaan halen in de dierenkliniek. Alvast bedankt.
Door sella
#3237881
Honing is erg zoet en kan erg haken in een zere keel.
De keel zal flink gezwollen zijn door het gewroet en de intubatie.
Zelf geef ik dan liever dan wat op gelekkerd water zodat ze wat meer drinken en de keel vochtiger wordt. ( het bekende op een dropje of snoepje zuigen met een zere keel) is ook gestoel om onze keel vochtiger te houden en de hoestprikkel daardoor te dempen.
Beterschap voor het ventje. Ik zou wel arnica geven of als je dat in huis hebt traumeel.
Door inni
#3237888
Dank je wel voor 't antwoord. Veel drinken mocht hij niet omdat er dan te veel spanning op de naad in z'n maag kon komen met water was ik dus uiterst zuinig. Honing lust meneerke niet. Het hoesten is ondertussen veel beter dan gisteren. Mijn broer gaf me wel de raad om acacia honing te nemen die is meest geschikt voor maagproblemen of koolzaadhoning wat neutraler is. De fruitbloesem- en lindehoning die ik in huis heb kunnen ook maar beter de andere 2. Boy is beter maar nog verre van goed natuurlijk. Vandaag toch nog Metacam gegeven (dag 2 en ik mocht 4 dagen geven). 't zijn nu ook nog wat zogen om de naad op z'n buik. Boy ligt de hel dag op z'n buik en liefst op de blote vloer maar zo raakt de wonde niet droog. Ik laat de honingzalf nu nog maar even weg en ontsmet alleen met een sray.
Door sella
#3237957
Honingzalf geeft het meest gezonde wondgenezingsgebied dus daar zou ik niet terughoudend mee zijn.
En ik weet ook niet of het manneke wel genoeg heeft aan metacam voor pijnstilling?
Door inni
#3238012
sella schreef:Honingzalf geeft het meest gezonde wondgenezingsgebied dus daar zou ik niet terughoudend mee zijn.
En ik weet ook niet of het manneke wel genoeg heeft aan metacam voor pijnstilling?
Ik had nog nooit en hond met een gelijkende operatie (Bij Berre destijds waren er biopten genomen van z'n darmen maar was de maag nog heel) en weet niet wat ik kan verwachten maar ik denk niet dat hij echt pijn heeft nu. Hij slaapt heel rustig, is net zelf buiten gaan plassen (en markeren) heeft goed gegeten. Om de wonde te verzorgen mag ik hem op z'n rug leggen en blijft hij stilletjes liggen. De wonde is niet afgedekt en hij blijft er vanaf (en z'n broer voorlopig ook) Ik moet wel regelmatig op vliegenjacht. Konden ze maar praten ;)
Door sella
#3238052
Ik zou er wel vanuit gaan dat hij pijn heeft. Het is geen minimale ingreep en honden zijn knijterhard voor zichzelf.
Door inni
#3238061
sella schreef:Ik zou er wel vanuit gaan dat hij pijn heeft. Het is geen minimale ingreep en honden zijn knijterhard voor zichzelf.


metacam zit er weer in..... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door