Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door mike.botte
#3234948
Ik ben namelijk nieuw in het barfen. Maar ik zou graag eens weten of mijn menu goed genoeg is voor een sporthond om ipo mee te volgen. Op welke tijdstippen ik het best voer. Driemaalsdag eet hij pépe nog, binnenkort minder want is nu al vijf maand. Dan op 2 maaltijden zetten perdag.
Hier is mijn menu :

Dag 1 Parelhoenvleugeltjes / 100 gr kalfsnier / 100 gr Kalfspens / 250 gr Hertenvlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 2 Eendenekjes / 100 gr Geitenlever / 100 gr Runderpens / 250 gr Wild eendevlees
/ 100 gr Groentemix / 1 Haring
Dag 3 Kipnekken / 100 gr Lamshart / 100 gr Kalfspens / 250gr Reevlees
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 4 Zalmkop / 100 Kalfshart / 100 gr Runderpens / 250 gr fazantenvlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 5 Tamme eendkarkas / 100 gr Rundernier / 100 gr Kalfspens /
250 gr Mager rundergehakt / / 100 gr Groentemix

Dag 6 Kipnekken / 100 gr geitenlever / 100 gr Runderpens / 250 gr Hertenvlees
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 7 Fazantkarkas / 100 gr Iedaalmix organen / 100 gr Kalfspens /
250 gr Wild eendevlees / 100 gr Groentemix / 1 Sardientje

Dag 8 Parelhoenvleugeltjes / 100 gr kalfsnier / 100 gr Runderpens / 250gr Reevlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 9 Eendenekjes / 100 gr geitenlever / 100 gr Kalfspens / 250 gr fazantenvlees
/ 100 gr Groentemix / 1 Haring
Dag 10 Kipnekken / 100 gr Lamshart / 100 gr Runderpens / 250 gr Mager rundergehakt
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 11 Zalmkop / 100 gr kalfshart / 100 gr Kalfspens / 250 gr Hertenvlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 12 Tamme eendekarkas / 100 gr rundernier / 100 gr Runderpens /
250 gr Wild eendevlees/ 100 gr Groentemix

Dag 13 Kipnekken / 100 gram geitenlever / 100 gr Kalfspens / 250gr Reevlees
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 14 Fazantkarkas / 100 gr Ideaalmix organen / 100 gr Runderpens / 250 gr fazantenvlees
/ 100 gr Groentemix / 1 Sardientje
Door Lizzy
#3234996
mike.botte schreef:Ik ben namelijk nieuw in het barfen. Maar ik zou graag eens weten of mijn menu goed genoeg is voor een sporthond om ipo mee te volgen. Op welke tijdstippen ik het best voer. Driemaalsdag eet hij pépe nog, binnenkort minder want is nu al vijf maand. Dan op 2 maaltijden zetten perdag.
Hier is mijn menu :

Dag 1 Parelhoenvleugeltjes / 100 gr kalfsnier / 100 gr Kalfspens / 250 gr Hertenvlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 2 Eendenekjes / 100 gr Geitenlever / 100 gr Runderpens / 250 gr Wild eendevlees
/ 100 gr Groentemix / 1 Haring
Dag 3 Kipnekken / 100 gr Lamshart / 100 gr Kalfspens / 250gr Reevlees
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 4 Zalmkop / 100 Kalfshart / 100 gr Runderpens / 250 gr fazantenvlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 5 Tamme eendkarkas / 100 gr Rundernier / 100 gr Kalfspens /
250 gr Mager rundergehakt / / 100 gr Groentemix

Dag 6 Kipnekken / 100 gr geitenlever / 100 gr Runderpens / 250 gr Hertenvlees
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 7 Fazantkarkas / 100 gr Iedaalmix organen / 100 gr Kalfspens /
250 gr Wild eendevlees / 100 gr Groentemix / 1 Sardientje

Dag 8 Parelhoenvleugeltjes / 100 gr kalfsnier / 100 gr Runderpens / 250gr Reevlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 9 Eendenekjes / 100 gr geitenlever / 100 gr Kalfspens / 250 gr fazantenvlees
/ 100 gr Groentemix / 1 Haring
Dag 10 Kipnekken / 100 gr Lamshart / 100 gr Runderpens / 250 gr Mager rundergehakt
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 11 Zalmkop / 100 gr kalfshart / 100 gr Kalfspens / 250 gr Hertenvlees
/ 100 gr Groentemix
Dag 12 Tamme eendekarkas / 100 gr rundernier / 100 gr Runderpens /
250 gr Wild eendevlees/ 100 gr Groentemix

Dag 13 Kipnekken / 100 gram geitenlever / 100 gr Kalfspens / 250gr Reevlees
/ 100 gr Groentemix / Eitje
Dag 14 Fazantkarkas / 100 gr Ideaalmix organen / 100 gr Runderpens / 250 gr fazantenvlees
/ 100 gr Groentemix / 1 Sardientje
Je afwisseling in diersoorten zit er uitstekend uit, je hele menu ziet er uitstekend uit! Je hebt niet voor de makkelijkste manier van zelf samenstellen gekozen door elke dag alles uit alle voedselgroepen. Dat mag natuurlijk maar dat is niet de meest eenvoudige manier. Je mag ook bijv. 7 keer per week vleesbot en daarbij 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees voeren. En dan bijv. 5 tot 7 dagen per week groenten erbij.

Wat ik wel zou doen is alles van kalf vervangen (of zoveel mogelijk) door rund. Rund heeft langer geleefd en bevat meer voedingsstoffen.

Qua hoeveelheid zul je moeten kijken hoe je hardwerkende jonge hond het op deze hoeveelheid doet. Maar hier kan een hond prima op sporten. En als hij de mager wordt: gewoon meer gaan voeren. En eventueel vetter vlees zoals geitenvlees en lamsvlees erbij gaan voeren.

Ik weet natuurlijk niet wanneer je sport maar ik geeft de voorkeur aan 's morgensvroeg voeren en dan 's avonds sporten of overdag sporten en daarna voeren. Zodat je hond de tijd heeft de boel te verteren. Ik vind laat in de avond voeren zelf niet ideaal maar veel andere mensen denken daar anders over. Op zich zou je denken "kan ie het lekker rustig verteren" maar ik vraag me ook wel eens af of een hond juist de energie niet nodig heeft voor de activiteiten van de dag, zeker bij het sporten. Maar misschien komen er nog wel mensen reageren die ook aan IPO of iets doen met de hond!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3234997
Ik zal even aanhaken op het tijdstip van voeren; ik sport ook met mijn honden, en geef ze daarom nog 2x per dag te eten. In de ochtend het grootste portie van in elk geval vleesbot; en dan overdag actief zijn. Vroeg in de avond (ergens tussen 6 en 8, nooit later dan 8 uur) krijgen ze dan het restant.
Ik heb dus het idee dat ze dit op die manier nodig zijn. In het begin deed braaf niet voeren voor de activiteit, maar liepen ze leeg... Nu krijgen ze dus een uur of 3 voor die tijd te eten. En dan gaat het veel beter, zijn ze alerter en doen ze het veel beter.
Ik zou zeggen kijk wat voor jouw hond het beste past. Als je voert voor die tijd zou ik zorgen dat er minimaal 2 uur tussen zit
Gebruikersavatar
Door Hope
#3235031
Wauw, mooi menu!

Wat Lizzy al zegt: je hoeft niet elke dag alles te voeren. Het werkt sneller als je maar bijvoorbeeld 3x orgaan geeft in de week. Zelf vond ik het fijn om de voedingsstoffen elke dag in mijn opgroeiende hond te stoppen en ik heb dit volgehouden tot hij een jaar oud was. Maar ja... Het hoeft dus niet.

Het voeren is erg afhankelijk van de tijdstippen waarop je hond actief is. Hier geen sporthond maar wel een actieve wandelaar en een pup die altijd buiten aan het ravotten was. Ik gaf zijn voer een half uur tot een uur na een activiteit. Dat kon de ene dag om 15.00 uur zijn en de andere dag om 19.00 uur, ik wilde gewoon dat hij moe en met een volle buik een paar uur ging liggen slapen.

Mocht je voor het sporten willen voeren deed ik dat minstens 3 uur van te voren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3235228
Een sporthond voer je hetzelfde als een gewone hond, hooguit meer. Of misschien vetter, maar daar moet je hond dan wel tegen kunnen.

Ik voerde, in de tijd dat Oscar nog volledig actief was, 1 keer per dag en graag savonds na alle activiteit. Dat was dan meestal na ons avondmaal, of na de activiteit na het avondmaal. Dan kon hij daarna rustig verteren, het hielp hem ook om dan rust te vinden. Eerst zijn maaltijd, dan nog een keer plassen en dan is het klaar voor de dag. Het was een fijne routine, wat wij bij zo'n actieve werker prettig vonden.

Ik geloof er persoonlijk niet in dat IPO nou zo vreselijk intensief is dat er heel erg veel speciaals nodig is. BARF geeft je sowieso al de ruimte om te spelen met het menu. Voer een goede kwaliteit, geef niet te weinig vet (maar ook niet zoveel dat de hond er last van zou hebben natuurlijk) en voer voldoende.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3235267
Kaela schreef:Een sporthond voer je hetzelfde als een gewone hond, hooguit meer. Of misschien vetter, maar daar moet je hond dan wel tegen kunnen.

Ik voerde, in de tijd dat Oscar nog volledig actief was, 1 keer per dag en graag savonds na alle activiteit. Dat was dan meestal na ons avondmaal, of na de activiteit na het avondmaal. Dan kon hij daarna rustig verteren, het hielp hem ook om dan rust te vinden. Eerst zijn maaltijd, dan nog een keer plassen en dan is het klaar voor de dag. Het was een fijne routine, wat wij bij zo'n actieve werker prettig vonden.

Ik geloof er persoonlijk niet in dat IPO nou zo vreselijk intensief is dat er heel erg veel speciaals nodig is. BARF geeft je sowieso al de ruimte om te spelen met het menu. Voer een goede kwaliteit, geef niet te weinig vet (maar ook niet zoveel dat de hond er last van zou hebben natuurlijk) en voer voldoende.
Het gaat hier om een hond van vijf maanden. Die eet nog minstens 2x per dag ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3235275
Hope schreef:Het gaat hier om een hond van vijf maanden. Die eet nog minstens 2x per dag ;)
Uiteraard, maar hij gaat neem ik aan nog wel even door met sporten en als ie volwassen is kun je ook 1 maal daags voeren. Ik gaf het aan, omdat ik bij Oscar nooit iets gemerkt heb van energie tekort op 1 keer per dag voeren. En ik uiteindelijk nog steeds een grote voorkeur voor 1 maal daags voeren heb en een grote voorkeur voor nuchter sporten.
Door TomsBorders
#3235317
ik voer Kaya altijd in de avond als we thuiskomen na de belangrijkste dag activiteit, dan slaapt ze een lange tijd en is ze erg actief. Ze krijgt 1x per dag ongeveer 4% van haar lichaamsgewicht, soms een stuk meer (2 jaar nu). De dag erop kan ze goed actief bij de schapen werken, soms wel lange dagen bij de kudde tegenwoordig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door