Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3231270
Hoihoi,

mijn nieuwe hondje wordt nogal snel ziek in de auto, waardoor hij elke keer moet overgeven, ook bij korte ritjes. Ik probeer de hoeveelheid auto-ritjes voor hem te beperken, maar sommige dingen stonden al gepland en helaas is ook niet alles voor de deur. Sowieso gaan we altijd ook iets leuks doen als we met de auto weg gaan. We oefenen al flink met autorijden minder spannend te maken door regelmatig gewoon even in de auto te gaan zitten en na een paar minuten weer uit te stappen, zonder te gaan rijden. Mijn andere hond geeft in ieder geval het goede voorbeeld, die slaapt alleen maar in de auto.
Een paar vraagjes over het braken en autorijden:

1. Moet ik rekening houden in de voeding hiermee wat betreft de zouten e.d.? Ik weet dat mensen door overgeven een tekort aan natrium en kalium kunnen krijgen, maar ik weet niet hoe het zit bij honden. Hij braakt niet continue, maar wel bijna elke dag (hem thuislaten is nog geen optie, en naar de oppas moet ik hem ook brengen). Zijn kaliumrijke voedingsmiddelen aan te bevelen of is dat niet nodig?

2. Als hij zijn maaltijd uitbraakt, moet ik dan 's avonds hem opnieuw voeren en hoeveel dan? Ik probeer zoveel mogelijk pas te voeren als we niet meer weg hoeven met de auto, maar soms komt het voor dat we bijv. 4 uur na het eten we toch even weg moeten.

3. Kan het kwaad als mijn andere hond het braaksel regelmatig op eet? (Doet hij alleen als het nog eruit ziet en ruikt als vlees)

4. Hoe snel gaan medicijnen door de maag ? Hij krijg zijn pilletje(clomicalm) verstopt in een klein stukje worst minstens een half uur voor het eten (mits het rond etenstijd is natuurlijk). Na hoeveel uur ongeveer kan ik met enige zekerheid zeggen dat als hij braakt, de medicatie wel is opgenomen?

5. Na het autorijden en braken heeft Bucky altijd veel dorst, kan ik hem gewoon onbeperkt laten drinken? Hij drinkt dan wel echt veel gedurende de dag/avond, maar niet heel veel ineens.

6. Scheelt het als hij op de voorstoel zou mogen zitten? Nu zitten ze beiden op de achterbank op een hondendeken, wel vast met een hondengordeltje. De metalen bench die ik heb past helaas niet in mijn auto.

7. Minder belangrijk, maar toch wel handig om te weten: Iemand tips om braakselvlekken uit bekleding van de auto en uit meubilair als de bank te krijgen?

8. Andere tips met betrekking tot auto rijden met honden? :) Wel of geen koelhalsband aan? Blower aan/uit? Raampjes open of dicht? Muziekje aan?

9. Een dierenarts die ik sprak had het over dat Cerenia (maropitant) zou kunnen helpen tegen wagenziekte. Iemand hier ervaringen mee?

Alvast erg bedankt!
#3231295
Ach wat een vervelende situatie.
Mijn eerste reactie is of clomicalm niet veel te zwaar is om te gebruiken voor wagenziekte.
Moet je clomicalm niet langer gebruiken om het succesvol te laten zijn?
Ik ken het niet als een middel, dat je zo maar even gebruikt.
De Puur serie heeft ook een middel, dat misschien zou kunnen helpen, ik zou het die kant opzoeken en dan kort voor vertrek nog een paar druppels Bach Rescue. Jaren terug heb ik een ander homeopatisch middel gebruikt, toen was de puur serie er nog niet. Cocculus d4 hielp prima, maar dat zou wel hond gebonden kunnen zijn.
Wij hebben een oude auto, altijd het raam open en als de radio aan is, vaak wel, dan zijn de luidsprekers achter in niet werkend, daar waar de honden zitten. Lijkt me zo akelig, dat lawaai aan hun oren.
Wij doen niet aan koelbanden en ook niet aan "naar leuke dingen gaan met de auto". Als het echt warm is, reizen we niet omdat ik dat eng vind.
Ik denk, dat het leukste is, om weer thuis te komen.
Op de achterbank ligt waarschijnlijk een plaid, of zoiets, die moet stroef zijn, zodat er geen moeilijke situatie in bochten enz. ontstaat.
Over het voeren heb ik geen informatie, die je zou kunnen helpen. Ik zou gewoon voeren en dan bij thuiskomst maar weer een hapje. De andere hond wat minder, want die eet regelmatig dubbel.
Schoon maken doe ik met een zeepsopje en dan een beetje azijn in het laatste spoelwater. Een paar plaids voor in de auto, maakt het schoonmaken wel makkelijker, die kunnen in de wasmachine.
Bij mij zou de hond niet op de voorbank zitten, omdat ik mezelf ken en verwacht dat ik zou proberen iets te doen, als er gespuugd zou worden. Geen goed idee, als je moet rijden.

Veel succes, hopelijk lost de tijd dit probleem op,
Hanny
#3231396
Meneer M Hond schreef:Hoihoi,

mijn nieuwe hondje wordt nogal snel ziek in de auto, waardoor hij elke keer moet overgeven, ook bij korte ritjes. Ik probeer de hoeveelheid auto-ritjes voor hem te beperken, maar sommige dingen stonden al gepland en helaas is ook niet alles voor de deur. Sowieso gaan we altijd ook iets leuks doen als we met de auto weg gaan. We oefenen al flink met autorijden minder spannend te maken door regelmatig gewoon even in de auto te gaan zitten en na een paar minuten weer uit te stappen, zonder te gaan rijden. Mijn andere hond geeft in ieder geval het goede voorbeeld, die slaapt alleen maar in de auto.
Een paar vraagjes over het braken en autorijden:

1. Moet ik rekening houden in de voeding hiermee wat betreft de zouten e.d.? Ik weet dat mensen door overgeven een tekort aan natrium en kalium kunnen krijgen, maar ik weet niet hoe het zit bij honden. Hij braakt niet continue, maar wel bijna elke dag (hem thuislaten is nog geen optie, en naar de oppas moet ik hem ook brengen). Zijn kaliumrijke voedingsmiddelen aan te bevelen of is dat niet nodig?
Kun je hem niet eerder te eten geven zodat het meeste van de voeding al verteerd is voordat ie in de auto moet? Hij gaat zo natuurlijk wel voedingsstoffen tekort komen. Hoe oud is je hondje?
2. Als hij zijn maaltijd uitbraakt, moet ik dan 's avonds hem opnieuw voeren en hoeveel dan? Ik probeer zoveel mogelijk pas te voeren als we niet meer weg hoeven met de auto, maar soms komt het voor dat we bijv. 4 uur na het eten we toch even weg moeten.
Als ie al volwassen is, zou ik hem 1 keer per dag gaan voeren en dan liefst op een tijdstip dat ie tijdens het auto rijden geen eten meer uit kan braken.
3. Kan het kwaad als mijn andere hond het braaksel regelmatig op eet? (Doet hij alleen als het nog eruit ziet en ruikt als vlees)
Wel als daar medicijnen in zitten
4. Hoe snel gaan medicijnen door de maag ? Hij krijg zijn pilletje(clomicalm) verstopt in een klein stukje worst minstens een half uur voor het eten (mits het rond etenstijd is natuurlijk). Na hoeveel uur ongeveer kan ik met enige zekerheid zeggen dat als hij braakt, de medicatie wel is opgenomen?
Dat lijkt toch wel tenminste 1 uur nodig hebben maar misschien nog wel langer. Je zou je dierenarts even kunnen vragen hoe snel Clomicalm wordt opgenomen.
5. Na het autorijden en braken heeft Bucky altijd veel dorst, kan ik hem gewoon onbeperkt laten drinken? Hij drinkt dan wel echt veel gedurende de dag/avond, maar niet heel veel ineens.
Ik zou hem laten drinken. Alleen gaf ik hem wel lauw water.
6. Scheelt het als hij op de voorstoel zou mogen zitten? Nu zitten ze beiden op de achterbank op een hondendeken, wel vast met een hondengordeltje. De metalen bench die ik heb past helaas niet in mijn auto.
Mijn ervaring is dat ze een dichte reis-bench vaak prettig vinden.
7. Minder belangrijk, maar toch wel handig om te weten: Iemand tips om braakselvlekken uit bekleding van de auto en uit meubilair als de bank te krijgen?
Baking soda misschien?
8. Andere tips met betrekking tot auto rijden met honden? :) Wel of geen koelhalsband aan? Blower aan/uit? Raampjes open of dicht? Muziekje aan?
Niet roken, frisse lucht, dichte reis-bench (plastic of stof), blower op gewone stand en ik zou geen muziek aan doen. En geen koelhalsband, daar zie ik ook niet zo het nut van. Misschien is een spray van Adaptil een goed idee: http://www.medpets.nl/adaptil+spray/1624/
9. Een dierenarts die ik sprak had het over dat Cerenia (maropitant) zou kunnen helpen tegen wagenziekte. Iemand hier ervaringen mee?

Alvast erg bedankt!
Ik zou het niet weten. Wat ook goed werkt is voor de reis gember geven. Of een stukje geraspte verse gember (in een bolletje met honing maar dat zul je vast als een tabletje in zijn strot moeten stoppen) of anders capsules. Deze homeopathische tabletten werken ook goed: https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -tabletten.
#3231711
Ooh, wat naar.

Ik ga met Lizzy mee. Autorijden kan je niet ongepland doen met deze hond en je zal daar dan ook echt flink over moeten nadenken. Niet voeren dus voor een rit. Ook niet een paar uur ervoor. Echt zorgen dat die maag zo goed als leeg is, dat werkt vaak het beste. En als hij dan spuugt heeft hij zijn voedingsstoffen in elk geval al binnen.

Een reisbench wil zeker helpen. Soms moet je ze dan wat kleiner nemen dan je eigenlijk denkt. Maak hem helemaal dicht, desnoods nog een laken erover gooien. Alleen de voorkant laat je dan vrij voor de ventilatie. Zet de reisbench dan tegen de rij-richting in en recht in de auto. Dus: bank plat, bencht met deurtje naar de achterkant van de auto zetten en zorgen dat hij goed stevig staat.

Rij alsof er een porseleinen servies in je auto ligt. Snelheid op rechte stukken maakt niet uit maar bochten, drempels en optrekken en remmen moet je zo rustig mogelijk doen. Dus niet naar een stoplicht toe rijden en remmen, maar de auto laten uitrollen en terug laten komen op de koppeling. Optrekken eveneens voorzichtig, ga maar achter een vrachtwagen staan.

Persoonlijk zou ik juist wél wat radio aandoen. Geen herrie maar een rustig achtergrondmuziekje dat de geluiden van buiten zachtjes overstemd. Kies een cd of radiozender met rustige muziek.
Na de rit laten drinken zou ik mee uitkijken. Als je nog terug moet en zijn hele maag zit vol water heb je ook weer kans dat hij eerder moet spugen. Dus zou hij van mij na de heenweg een paar slokjes water mogen hebben en na de terugweg (thuis) onbeperkt.

Als hij overgeeft vanuit wagenziekte is het een ander probleem dan wanneer hij overgeeft vanuit angst. Wanneer hij echt zo bang is dat hij begint te braken zou ik een GT raadplegen hoe je dat het beste kan trainen en tot die tijd niet met de auto op pad gaan.
#3231730
Hope schreef: Als hij overgeeft vanuit wagenziekte is het een ander probleem dan wanneer hij overgeeft vanuit angst. Wanneer hij echt zo bang is dat hij begint te braken zou ik een GT raadplegen hoe je dat het beste kan trainen en tot die tijd niet met de auto op pad gaan.
Eens. Je schrijft dat hij al clomicalm krijgt, dus eigenlijk ga ik er vanuit dat er al samenwerking is met een gedragstherapeut? Want clomicalm werkt niet zomaar en duurt ook nog eens heel lang voordat het werkt. Dus als het nu nog niet werkt, terwijl je wel al veel auto gaat rijden, dan maak je het jezelf alleen maar onnoemelijk veel moeilijker.

Dan nog een hele belangrijke: stop met autorijden en start met trainen! Als je blijft autorijden terwijl de hond zo bang en/of ziek is, sta je elke keer verder achter. Je kunt niet bij de finish beginnen en hopen dat alle stappen er voor vanzelf goed komen.

Je zult in hele kleine stapjes de auto op moeten bouwen. En die stapjes moet je op de goede volgorde doorlopen. Het heeft geen zin om af en toe haar alleen even in de auto te laten zitten om te wennen, als je de volgende keer weer pats boem op weg gaat. Je gaat pas verder naar het volgende stapje, als het huidige stapje echt zeker weten goed zit.
De eerste stapjes duren het langste. Tergend langzaam. Maar die leggen een basis! En als die basis er eenmaal is, zal het makkelijker worden.

Laat het idee los dat je ergens heen moet. Je moet niets, ook al stond alles al gepland, je moet helemaal niets. En ja, dat durf ik te zeggen, wij zijn met onze nieuwe auto van half september tot en met februari/maart bezig geweest. En aangezien onze hond in het geheel niet alleen thuis kon blijven en ál die tijd niet mee kon in de auto, kun je wel spreken van een dik probleem. Maar het is goed gekomen en inmiddels kan hij zelfs weer alleen in de auto blijven (met de oude auto was de auto de enige plek waar hij stressvrij een uurtje of wat alleen kon verblijven).

Kort samengevat: zorg voor een uitstekende begeleiding bij het inzetten van een pittig middel als clomicalm en zorg dat je training van start tot finish klopt. Dan komt het echt wel goed!
#3231739
Ik zal straks reageren op de rest van de gegeven tips (alvast bedankt daarvoor!!) maar ik wil alvast even laten weten dat de Clomicalm niet voorgeschreven is voor de wagenziekte! Hij komt uit een situatie van verwaarlozing en was voorheen zeer angstig en daarom heeft hij in het asiel, in combinatie met gedragstherapie, dat gekregen om wat beter in zijn vel te komen zitten. Nu gaat het al een stuk beter en als hij hier goed gesettled is mag het ook afgebouwd worden :). Hij vindt de auto gelukkig niet dermate eng dat hij Clomicalm daarvoor nodig zou hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door