Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3228261
Ik heb een dilemma dat ik hier even ga voorleggen. Ik houd ontzettend van geschiedenis (heb dat altijd willen studeren omdat ik er extreem goed in was en het mij zo enorm interesseert) en bezoek heel graag dingen. Binnenkort ben ik dicht in de buurt van kamp Westerbork (meer dan 300 km rijden, dus iets dat ik normaal niet kan qua afstand). Maar ik twijfel enorm of ik het wel of niet moet bezoeken. Waar ik vol belangstelling (en enorm afgrijzen!!!) documentaires bekijk leert de ervaring dat ik bij een echt bezoek werkelijk "getraumatiseerd" er door kan raken. Gewoon weken wakker kan liggen. Een en ander afhankelijk van hoe een en ander uitziet en voelt; de "sfeer" is. Wat zeggen de mensen die er geweest zijn? Een trauma dat ik mij moet besparen of een plek die het bezoeken waard is? Is het mogelijk om zonder trauma naar het museum te gaan en de daadwerkelijke plek te vermijden of niet?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3228264
Ik ben in Westerbork, Amersfoort en Theresienstadt geweest.
Westerbork vond ik zelf het minst heftig. Het kampterrein zelf is nauwelijks wat bewaard gebleven, er zijn wat dingen opnieuw opgebouwd, maar het voelt niet meer als kamp zeg maar. Het museum zijn wij niet geweest, wij hadden Scott bij. Overigens kun je het terrein gratis bezoeken, hier kun je vanaf het parkeerterrein naar toe wandelen of neemt de pendelbus. Je kunt dan eerst kijken hoe dat valt voordat je het museum bezoekt.
Amersfoort is deels bewaard, hier staan ook nog barakken en torens en zo. Theresienstadt is echt nog zoals het was, inclusief de huizen waar de Duitsers zelf woonden en zo.
Door Lil
#3228267
pluk schreef:Ik ben in Westerbork, Amersfoort en Theresienstadt geweest.
Westerbork vond ik zelf het minst heftig. Het kampterrein zelf is nauwelijks wat bewaard gebleven, er zijn wat dingen opnieuw opgebouwd, maar het voelt niet meer als kamp zeg maar. Het museum zijn wij niet geweest, wij hadden Scott bij. Overigens kun je het terrein gratis bezoeken, hier kun je vanaf het parkeerterrein naar toe wandelen of neemt de pendelbus. Je kunt dan eerst kijken hoe dat valt voordat je het museum bezoekt.
Amersfoort is deels bewaard, hier staan ook nog barakken en torens en zo. Theresienstadt is echt nog zoals het was, inclusief de huizen waar de Duitsers zelf woonden en zo.
Dank je wel, dit is hele nuttige info!

Museum kan ik dus juist goed tegen. Als het allemaal nog authentiek is dan kan ik er zo slecht tegen. Dus niets meer over en nagebouwd zou voor mij goed te doen zijn. En honden mee zou ook nog handig zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3228268
Als het gaat om de week waarin wij afgesproken hebben, ik wil wel mee! Ben er nog nooit geweest en vind het wel een heel belangrijk en interessant stukje geschiedenis. Als je dat leuk (beetje gek woord voor zoiets, maar oke) vindt?
Door eelke
#3228269
Ik vond het ook niet heel zwaar, en ik herken ook wel wat jij beschrijft van ergens in blijven hangen. Ik vond het museum in Vught indrukwekkender, en de omgeving rondom de loopgraven en het museum in Ieper ook. Oh en het museum in Bastogne...

Wij hadden de honden bij, ik denk dat het dan ook wel anders is, omdat je dan ook met hen bezig bent. (hoewel ze ook bij het museum in Vught naar binnen mochten). Bij het museum van Westerbork mogen ze ook naar binnen, maar het was niet zo groot.

Ik vond het kamp minder indrukwekkend dan het museum.

Je zou eens kunnen googlen zodat je weet hoe het er uit ziet?
Door Lil
#3228271
Kaela schreef:Als het gaat om de week waarin wij afgesproken hebben, ik wil wel mee! Ben er nog nooit geweest en vind het wel een heel belangrijk en interessant stukje geschiedenis. Als je dat leuk (beetje gek woord voor zoiets, maar oke) vindt?
Graag! Zou heel fijn zijn. Bespreken we even ook ivm hoe het weer dan is.

@Eelke ik had het opgezocht en dacht hmmmm misschien kan ik dit goed aan, maar wilde het zeker weten omdat ik niet heel top in mijn vel zit. Vandaar dat ik de ervaringen vraag. Klinkt tot nu toe als vooral dus wel doen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3228273
Lil schreef:Graag! Zou heel fijn zijn. Bespreken we even ook ivm hoe het weer dan is.

@Eelke ik had het opgezocht en dacht hmmmm misschien kan ik dit goed aan, maar wilde het zeker weten omdat ik niet heel top in mijn vel zit. Vandaar dat ik de ervaringen vraag. Klinkt tot nu toe als vooral dus wel doen.
Doen we dat, als het weer een beetje mee wil werken. Al ben ik niet van suiker hoor, smelt niet snel ;) . Samen is toch anders dan alleen, dacht ik. Dan praat je het ook weer wat sneller van je af en is er al snel weer wat afleiding.
Door Lil
#3228274
Kaela schreef:Doen we dat, als het weer een beetje mee wil werken. Al ben ik niet van suiker hoor, smelt niet snel ;) . Samen is toch anders dan alleen, dacht ik. Dan praat je het ook weer wat sneller van je af en is er al snel weer wat afleiding.
Oooo regen is geen probleem, maar 25 graden en volle zon misschien met de doggies nu ze warm weer nog niet gewend zijn. Ja samen is inderdaad heel anders.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3228276
Lil schreef:Oooo regen is geen probleem, maar 25 graden en volle zon misschien met de doggies nu ze warm weer nog niet gewend zijn. Ja samen is inderdaad heel anders.
Oh ja uiteraard! We gaan het zien, het is al bijna!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3228277
Ik vond het heel erg meevallen. Maar snap heel goed wat je bedoelt.
We zijn vorig jaar in onze vakantie naar Theresienstadt geweest.. nou poeh dat kwam wel even binnen hoor. Ik kon er idd niet van slapen en je krijg er een heel naar, eng, treurig gevoel van. Tis net een horrorfilm, wat een ellende. :'(

Bij Westerbork is niet zo veel meer, bij Theresienstadt is alles nog zo erg intact.. alsof ze net weg zijn. Ik had bii Westerbork dat gevoel absoluut niet zo sterk. Wel bijzonder en zeker de moeite waard om te gaan.
Door Lil
#3228278
O wat super dat jullie reageren.

Fijn ook om te horen dat ik niet alleen erin ben; voel mij soms een beetje gek erom zeg maar.

Ik heb een "jeugdtrauma" van museum de gevangenenpoort in Den Haag. Film was geen probleem, museum ook niet. Maar er waren nog twee cellen in tact. Dat heeft mij toch bij de keel gegrepen. Wordt er nu 20 jaar later nog naar van. Idem dat ik op een bepaalde plek in een vroegere woonplaats niet met Boris durfde te wandelen: bleek achteraf de plek van de heksenverbrandingen te zijn (geen monument of plakkaat of zo, kwam per toeval erachter dat ik het misschien daarom zo vermeed).
Door eelke
#3228280
Ik kan gewoon weinig hebben wat met de eerste of tweede wereldoorlog te maken heeft. En toch wil ik alles weten.

Kom altijd zo verdoofd zo'n museum uit. Het museum in Ieper bezochten we terwijl we op bier-drink-weekend waren. Spareribs en bier als ontbijt, dat werk. Daarna op het terras en toen dat museum in. Maar ik moest pas echt ontnuchteren toen ik eruit kwam hoor. Heftig.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3228335
Vanuit ons dorp gaan de schoolkinderen er ook, met z'n allen op de fiets, naar toe, groep 7 en 8. Als het echt te realistisch/aangrijpend was deed de school dat echt niet.
Door Lida. S
#3228342
Ik weet niet hoe kamp Westerbork is, maar toevallig ben ik vorige week naar kamp Sachsenhausen bij Berlijn geweest. Ik zag er erg tegenop en vond het ook best wel zwaar en heftig Ik heb er geen spijt van dat ik geweest ben, maar ik heb geen behoefte om ooit nog een kamp te bezoeken. Toen ik er was heb ik mijn gedachten 'uitgezet'. Ik wilde niet 'nadenken'. Niet echt stilstaan bij wat de mensen daar hebben meegemaakt, niet in gedachten de gevangenen voorbij zien gaan. Ik wilde mij niet afvragen waarom mensen elkaar zoiets aan kunnen doen. Ook heb ik, bewust, bijna niets gelezen van wat er daar gebeurd is. Sommige delen (keuken, ziekenboeg) heb ik ook bewust overgeslagen. Wat je ziet valt wel mee, maar de emoties die het kan oproepen zullen bij iedereen anders zijn. Ik ben er in ieder geval te vatbaar, te gevoelig voor.
Door Lil
#3228344
Lida. S schreef:Ik weet niet hoe kamp Westerbork is, maar toevallig ben ik vorige week naar kamp Sachsenhausen bij Berlijn geweest. Ik zag er erg tegenop en vond het ook best wel zwaar en heftig Ik heb er geen spijt van dat ik geweest ben, maar ik heb geen behoefte om ooit nog een kamp te bezoeken. Toen ik er was heb ik mijn gedachten 'uitgezet'. Ik wilde niet 'nadenken'. Niet echt stilstaan bij wat de mensen daar hebben meegemaakt, niet in gedachten de gevangenen voorbij zien gaan. Ik wilde mij niet afvragen waarom mensen elkaar zoiets aan kunnen doen. Ook heb ik, bewust, bijna niets gelezen van wat er daar gebeurd is. Sommige delen (keuken, ziekenboeg) heb ik ook bewust overgeslagen. Wat je ziet valt wel mee, maar de emoties die het kan oproepen zullen bij iedereen anders zijn. Ik ben er in ieder geval te vatbaar, te gevoelig voor.
Ja, dat is wel een goede tip van die gedachten en de verbeelding uitzetten. Gaat vast beter aangezien het origineel er niet meer schijnt te staan en het dus een reconstructie is ipv echt het verblijf.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door