Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sharond
#3225971
Als ik een wat grote portie geef aan mijn hond, geeft ze het regelmatig weer over.
Die grote portie is dan ongeveer een kilo voor mijn hond van 21 kilo, formaat mechelse herder.
Ze heeft het zowel bij de kvv als bij de barf, maar misschien net wat vaker op de barf dagen.
Als ik minder geef (ongeveer 500 gr) zijn er geen problemen, het start rond de 700 gram.

Blijf ik best gewoon onder de 700 gram? Want één kilo lijkt mij toch niet zo overdreven veel of mispak ik mij hierin?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3225974
Kan het zijn dat je wat te vet voert? Of is dat onmogelijk?
Vet valt namelijk zwaar op de maag.
Eend en geit zijn vette diersoorten maar aan elk dier zijn er ook vettere delen. Welke kwaliteit spier voer je, zijn je nieren en hart met vet erbij of zonder en hoeveel vet of huid hangt er aan je vleesbot?
Voer je ook vis? Want dat kan ook erg vet zijn en zwaar vallen. Op zich geen probleem maar voer er dan wat mager vlees bij.

Schrokt je hond heel erg? Of is het een rustige kauwer?
Wil ze het vlees nog terug opeten nadat ze heeft overgegeven of niet?

In principe zou zo'n hoeveelheid geen probleem mogen zijn. Maar uitgesloten is het natuurlijk niet.
Voer je heel variabele hoeveelheden? Of elke dag ongeveer evenveel?
Ze krijgt 1 maaltijd per dag? Hoelang al?
Door sharond
#3226108
Ze eet het deels terug op, nogal een kieskeurige eter en dan bepaalde dingen die ze sowieso al moeilijk eet laat ze dan liggen.
Ze staat sinds drie maand op vers vlees, waarvan nu twee maand op variabele porties en momenten.

Vet lijkt me niet echt. Misschien wel omdat er vacht bij is?
Kan teveel orgaan ook zwaar liggen op de maag?
Met vis kom ik het soms nog tegen, maar deze keer zat het er niet bij.

Het zijn allemaal dingen die in kleinere hoeveelheden geen probleem vormen.
Door Lizzy
#3226139
sharond schreef:Ze eet het deels terug op, nogal een kieskeurige eter en dan bepaalde dingen die ze sowieso al moeilijk eet laat ze dan liggen.
Ze staat sinds drie maand op vers vlees, waarvan nu twee maand op variabele porties en momenten.

Vet lijkt me niet echt. Misschien wel omdat er vacht bij is?
Kan teveel orgaan ook zwaar liggen op de maag?
Met vis kom ik het soms nog tegen, maar deze keer zat het er niet bij.

Het zijn allemaal dingen die in kleinere hoeveelheden geen probleem vormen.
Het kan van alles zijn. Honden kotsen heel gemakkelijk. Dat is anders als bij mensen. En ik heb wel eens geroepen hier dat honden zelfs selectief kunnen kotsen en toen werd ik door een paar mensen uitgelachen maar het is gewoon echt waar. Ik gaf laatst een kilo eten aan mijn hond en daar zat haaskarkas bij, echt wild. Ze had alles op, twee seconden laten stond ze in een hoek te kotsen en wat kwam eruit? Alleen de haaskarkas. Want dat vindt m'n meisje niet zo lekker :biggrin2:

Het eten kan te koud zijn dat hen doet besluiten het even te retourneren. Er kan iets bij zitten dat ze goor vinden. Het kan even zwaar op de maag vallen. Ik zou me er vooralsnog niet te druk om maken en even goed in de gaten houden dat je het voer lauw voert en als ze kotst, noteer even wat ze uitkotst. Misschien ontdek je daar toch wel een lijn in.
Gebruikersavatar
Door Winternieke
#3226262
Ik ben beginnend barfer, dus ik weet amper waar ik het over heb, maar is een kilo voer voor een hond van 21 kilo niet wat veel? Of is het nog een pup?
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3226263
Misschien zeg ik nu iets geks maar je kunt het toch ook over 2 keer per dag verdelen?

En mij lijkt 1 kilo ook wel wat veel voor een hond van dat gewicht. Mijn hond van 25 kg (kruising Border Collie x Belgische Herder) krijgt 475 gr kvv, hij is gecastreerd en als ik hem meer geef wordt hij te dik, dus het lijkt wat weinig misschien, maar als hij niet gecastreerd zou zijn zou ik hem toch ook niet zoveel te eten geven.
Door Lizzy
#3226266
Nou, op zich een goede vraag waarom TS 1 kg voer wil voeren! Misschien is de hond nog jong? Of te mager? Het is 5% van het huidige lichaamsgewicht.

(mijn honden wegen rond de 25 kg maar vallen echt dood neer hoor, op 475 gram... Die van mij eten ook 1 kg en dat is 4% van het lichaamsgewicht).
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3226271
Lizzy schreef:Nou, op zich een goede vraag waarom TS 1 kg voer wil voeren! Misschien is de hond nog jong? Of te mager? Het is 5% van het huidige lichaamsgewicht.

(mijn honden wegen rond de 25 kg maar vallen echt dood neer hoor, op 475 gram... Die van mij eten ook 1 kg en dat is 4% van het lichaamsgewicht).
Pr1mo zegt dat hij bij jou wil komen wonen :D
Door miik
#3226322
Mijn windhond van 21 kilo eet ook 800-1000 gram, voer ik minder, zeker in de winter, dan wordt ze veel te mager. Maar zij krijgt een kilo barf niet weg, dus ik geef haar vaak zo'n 600-800 barf en de rest kvv- dan eet ze wel alles op.
Er zijn periodes dat ze ook wel 1200 gram per dag nodig heeft, maar dan ga ik inderdaad naar 2x daags voeren, omdat de maaltijd gewoon te groot wordt en ze het niet op krijgt in 1 keer.
Door boskat
#3226568
Mijn dalmatiër van zo rond de 27 kg ,krijgt 500 gram per dag ,die is echt niet te mager ,als ik meer geef ,tot groot genoegen van Nina,wordt ze echt te dik
Gebruikersavatar
Door Winternieke
#3226933
Naja, zo zie je dus maar dat je toch wat op het oog moet voeren. Mijn hond weegt nu 20 kilo en krijgt 400 gram per dag. Hij ziet er goed uit, maar mocht hij te mager worden, dan ga ik uiteraard extra voeren. Kennelijk is het net als bij mensen: ze zijn allemaal anders en ondanks eenzelfde startgewicht komt de een dus sneller aan dan de ander.
Door sharond
#3226970
Wauw, mijn hond staat op haar 1 kilo krap...
Meestal blijf ik rond de 600 gram per maaltijd en krijgt ze dus vaak twee maal per dag eten, en af en toe maar een keer per dag.
Nu ik had het idee dat een kilo niet zo'n grote maaltijd was voor haar of ben ik daar mis in?
Door smulpaap
#3226992
miik schreef:Mijn windhond van 21 kilo eet ook 800-1000 gram, voer ik minder, zeker in de winter, dan wordt ze veel te mager. Maar zij krijgt een kilo barf niet weg, dus ik geef haar vaak zo'n 600-800 barf en de rest kvv- dan eet ze wel alles op.
Er zijn periodes dat ze ook wel 1200 gram per dag nodig heeft, maar dan ga ik inderdaad naar 2x daags voeren, omdat de maaltijd gewoon te groot wordt en ze het niet op krijgt in 1 keer.
Dat zelfde heb ik met mijn oude Russeltje van 13 . Die weegt 7 kilo en kreeg voorheen 1 x daags 225 gram
De laatste tijd krijgt ze 2 x daags haar eten omdat de maaltijden anders te groot worden
Ga ik haar minder voeren dan wordt ze te mager
Door smulpaap
#3226994
sharond schreef:Als ik een wat grote portie geef aan mijn hond, geeft ze het regelmatig weer over.
Die grote portie is dan ongeveer een kilo voor mijn hond van 21 kilo, formaat mechelse herder.
Ze heeft het zowel bij de kvv als bij de barf, maar misschien net wat vaker op de barf dagen.
Als ik minder geef (ongeveer 500 gr) zijn er geen problemen, het start rond de 700 gram.

Blijf ik best gewoon onder de 700 gram? Want één kilo lijkt mij toch niet zo overdreven veel of mispak ik mij hierin?


Je zult echt even moeten bekijken waar je hond het het beste op gaat doen
Ik had er hier 4 op BARF , 3 honden kregen uiteindelijk een natuurlijke rem
Die lieten de rest dus liggen als ze voldaan waren , en zodoende kwam ik er ook achter wat ze op konden eten
Met hond 4 hoefde ik dat niet te doen , zij woog 22 kilo en vrat bij wijze van 1,5 - 2 kilo op
Daar zat echt geen rem op , en ik zag dat uiterlijk 700 gram voldoende was voor haar

Verder hield ik ook rekening met de activiteiten , het weer , dat soort dingen
Was er een dag waarop ze veel gedaan hadden dan kregen ze (wat ) meer
Daarna volgde er wel een dag waarop ze wat minder actief waren , en dus volop de tijd kregen om te rusten en goed uit te buiken
En dat deden ze van nature eigenlijk zelf al

Verder goed naar de combinaties in je menu kijken
Stel je voert een dag wat vetter , dan de volgende dag iets wat minder zwaar op de maag ligt , mager dus
En een erg grote portie vis kan ook te zwaar op de maag liggen bv
Of groenten bv . Ik weet niet of je dat voert ?
Hier verdragen ze broccoli in een groentemix beter dan bloemkool
Dat zijn ook allemaal van die dingetjes waar je even goed naar moet kijken
Ik hield in het begin per hond een dagboek bij . wat gaat goed , wie kotst , hoe is de ontlasting , wie verdraagt wat
En wat ik persoonlijk altijd belangrijk vindt .... rust . Voordat je hond gaat eten .
Een hond die bv net terugkomt van buiten en veel ""spannende avonturen "" heeft meegemaakt , of naast de fiets heeft gerent moet naar mijn mening eerst geheel tot rust komen voordat ie gaat eten . En tijdens het eten ook liefst zo rustig als mogelijk is , dus geen prikkels
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door