Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Radja
#3212065
Ik heb op mijn vensterbank 4 bonsaiolijfboompjes staan,die dopluis hebben! Ze hadden afgelopen winter ook een luis waarvan ik dacht dat het wolluis was,heb ze toen aangestipt met een mengsel van spiritus en water en dat leek toen te helpen,maar nu stikt het van de dopluis :-[ :-\ .Heb ze 20minuten onderwater gehad om de dopluis te verdrinken en eerder in de week behandeld met een mengsel van dreft,olijfolie en water!
Wat zou ik eventueel meer kunnen doen wanneer blijkt dat de dopluis niet verdwijnt?
Door Anneloog
#3212068
Bij een heftige dopluis invasie zal je misschien echt an bestrijdingsmiddel moeten gaan denken. maar ik heb zelf een keer bij een werkadres schaaltje met olijfolie en watten staafje een struikje gered door elke dopluis/schildluis te laten stikken met olie. Dus handmatig echt elke dopluis/schildluis insmeren met pure olie. En dit eventueel herhalen met een week. Na een maand de struik afgespoeld onder een lauwe douche en de plaag was zo goed als weg. de overgebleven dopluisjes/schildluisjes gewoon met de vingers en nagels weg geveegd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3212116
Oh dear,dat gaat echt niet lukken,stuk voor stuk aanstippen!!! Het gaat hier echt om honderen!!! Ze staan na hun meer dan 20 minuten bad weer op de vensterbank en heb er een paar met mijn nagel weggehaald,dat ging niet echt makkelijk,inwending zag het er vrij "stoffig/wollig" uit.... :-\ ???
Door Tanna
#3212162
Als de boompjes zo gevoelig zijn voor deze luizen zijn ze al een beetje verzwakt. Mijn idee was ook om ze met de hand weg te halen, maar dat gaat blijkbaar niet, wat jammer.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3212208
Ecostyle werkt bij mijn weten hetzelfde als ik al heb gedaan,legt een laagje van olie om de luis heen,waardoor het niet meer kan ademen :-\

Ik weet ook dat gif niet werkt omdat ze een harde schild hebben,vandaar de olie en het verzuipen,maar ik hoop echt dat iemand die ze ook heeft gehad en ze met ..........??? heeft behandeld,mij die doorgeeft en ik nog een poging kan doen.

Verzwakt,ja dat zou kunnen,Coco mijn papegaai heeft bij alle 4 de bast behoorlijk beschadigd,heb ze ook voor hem daar staan,niet dat hij toestemming heeft dat hij er aan mag zitten,maar voor het geval dat hij er aan zit ;) zijn idg niet giftig.s

Edit:mmmmm zit me net te bedenken dat 2 van de 4 het ook door DHL hebben kunnen oplopen,doordat ze 3 weken kwijt zijn geweest :-\ Had ze een paar weken voor de kerst besteld,maar omdat ze na 1 week nog niet waren bezorgd,heeft de teler mij nog 2 stuks opgestuurd. Die wel gekregen en 3 weken later had DHL mijn eerste boompjes terug gevonden en ook afgeleverd,die mocht ik als troost van de teler houden. Zagen er behoorlijk gehavend uit!Flink wat mest geven was hun advies. Leek goed te gaan,tot de eerste wollen pluisjes,dacht dus wolluis! Maar dat zou ook de volwassen dopluis hebben kunnen zijn....zucht!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door