Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sanyo
#319525
Mijn hond heeft een complexe auto-immuunziekte. De chronische problemen zijn een verminderde nierfunctie en verminderde bloedaanmaak in het beenmerg(vastgesteld na een beenmergbiopt). Ze had te weinig rode-en wittebloedcellen en een tekort aan bloedplaatjes. Ze krijgt nu om de dag prednisolon. Hiermee zitten de bloedplaatjes op de normale waarde, rode bloedcellen licht te weinig. Witte bloedcellen bleven erg laag.

Ze krijgt nu sinds een maand of 3 vers voer.(Carnibest, verschillende varianten, in het weekend zelf samengesteld,vis, zuivel, groentemix, pens, kippennekken, lamsrib).
Haar conditie is sindsdien met sprongen vooruit gegaan. Haar vacht is nog steeds aan het verbeteren, ze krijgt weer ondervacht, die ze totaal niet meer had, begint iets te glanzen en voelt zachter.
De darmproblemen heeft het niet kunnen oplossen, ze heeft waarschijnlijk toch ook wat auto-immune ontstekingsverschijselen in de darmwand. Ze reageert nu goed op de Metrazol. Als we stoppen zijn binnen een week de klachten weer terug. We gaan nu proefondervindelijk uitproberen wat de laagst effectieve doseing is. Het zou niet alleen antibacterieel werken, maar ook ontstekingsremmend op bepaalde cellen in de darmwand.

Nu is er voor het eerts sinds ze op vers staat weer bloed gecontroleerd. Heel bijzonder is dat nu voor het eerst sinds een paar jaar haar witte bloedcellen keurig op niveau zijn. Super!
De ceratinine waarde was helaas nu wat gestegen. Die was op de nierdieet brokken stabiel.
Mijn dierenarts raad me nu aan om wat minder eiwit te gaan geven en daarvoor in de plaats gekookte rijst.
Zou dit een positief effect kunnen hebben op de creatinine waarden? Of zijn dit juist slechter verteerbare eiwitten. Ik zat zelf te denken om wat meer vet toe te voegen, als ze dat verdraagd. Maar welk?
#319564
;) Hoi MB,

Ik hoop dat ik hier even in mag breken maar mijn hondje heeft ook nierinsulficientie, en zn waarde was ook te hoog.
nou weet ik niet meer welke waarde maar het mag zijn geloof ik 295 en het was 325 nu.
De DA gaf mij inderdaad het zelfde advies, geen eiwit meer want dat was ook te hoog.
De DA gaf eerst het advies om dan 2 maanden over te stappen naar dieetbrokjes om te kijken of het aan het voer lag.
Maar dat zag ik niet zo zitten, ik wil ze graag carnibest blijven geven omdat dat veel beter is dan brokjes.
Ik moest hem bv wel macaroni oid er bij geven, maar mijn vraag is ook mag een beetje meer rijst ook ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#319614
Inderdaad hetzelfde advies dus.
De waarde is gestegen toen ik van nierdieetbrokken ben overgestapt op Carnibest. Maar tot nu toe zeker geen reden om terug tergaan op de brokken, aangezien ze die zo'n 2 jaar heeft gehad. De nierwaarden wel stabiel, maar uithoudingsvermogen, vitaliteit en vacht gingen drastisch achteruit.
Heb je het al geprobeerd en daarna weer opnieuw bloed na laten kijken? Ben heel erg benieuwd of het zin om een gedeelte vlees te vervangen door koolhydraten.
Door Lizzy
#319730
Ik ben geen dierenarts, maar bij mijn weten is dit een ouderwets advies.

Overigens weet ik niet hoeveel hoger deze creatinine waarde was? Je moet anders ook maar even hier lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 20#msg3920. Volgens mij is de creatinine waarde iets hoger bij rauwe/verse voeding.

Dit zijn volgens mij de Nederlandse waardes van creatinine:

CREA
60-135
umol/l
Creatinine
Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasbuisverstopping, Addsison
Te laag: overmatig drinken.

Kijk anders ook even in deze: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg108403. En zie dan vooral dit van Linda "Samen met creatinine geeft het een beeld over hoe de nieren ervoor staan. Rauwvlees-honden hebben vaker een hogere waarde van onder andere uream en creatinine".

En deze is misschien ook een goede om te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg192994. In deze staat ook deze (belangrijke!) quote van Tannetje (dierenarts).
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#319812
De creatinine was op de nierdieetbrokken 74, nu op vers 95. Ik heb van mijn dierenarts begrepen dat het gewicht van de hond bepaald hoe hoog de waarde maximaal mag zijn.(er staat me iets bij van 50 + (1,2 x kg hond). Mijn hond weeg 18 kilo, creatinine zou dus maximaal 72 mogen zijn.
Ureum waarde was overigens 1.3 nu 4.7 (mag zijn 1.7-4.2). Mijn da zegt dan je aan de cratinine waarde het meest over de nierfunctie afleest, dat ureum niet zo idioot veel zegt.
Lizzy, bedankt voor de links.Wel heel interessant om te lezen dat bloedwaarden bij brokkenhonden zowiezo anders zijn als op vers.
Mijn da vond het overigens geen verkeerd idee om Carnibest te voeren, en nu ze ziet hoe mijn hond is opgeknapt, praat ze niet meer over brokken. Ze zegt dat ze zelfs bepaalde mensen uit haar praktijk het wil aanraden om Carnibest te voeren.
Ik zat erg te twijfelen over die rijst, maar ik denk nu dat ik het maar niet ga doen.
Ik wil gewoon zo doorgaan en dan over een maandje nog maar eens meten. Als het dan nog hetzelfde is als nu(niet verder verhoogd), ga ik gewoon zo door. Ze voelt zich in iedergeval stukken beter nu, dan toen ze nog brokken at, en ze vindt het lekker!!!
#319936
:D Rakker is ook een heel stuk opgeknapt sinds ik een jaar carnibest voer, ben er trouwens mee begonnen juist omdat hij ziek werd.
Toen hij nog op brokjes zat kon hij amper een blokje om, en nu hij loopt er heel wat af en is veel beter te pas.
ZN vachtje ziet er veel beter uit dus dan duid dat toch op een beter gestel lijkt mij ?
Ik ga zeer zeker niet terug naar de brokjes, wil wel de extra eiwitten weglaten om te kijken of de waarde weer wat beter worden.
Verder zal ik de DA vragen de waarde die er nu uit zijn komen even op te schrijven voor mij.
Wist ze wel maar om medische reden kan ik niets onthouden ::)
Laatst gewijzigd door ''Lenie... op za 14 mei 2005, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#320052
:D zou het graag doen als ik er aan dacht, maar ja blijf er wel om lachen hoor.
Heb de links helaas niet kunnen lezen, mijn engels laat me in de steek.
Is er misschien een nederlandse verzie van op t'net ? ben er heel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#320879
Ik zou dus geen koolhydraten geven maar vet. Tenzij je hond te dik is en ze moet er wel tegen kunnen. Ik bedoel dat zeker geen diarree van moet krijgen.

Vet is een natuurlijk brandstof voor de hond, koolhydraten niet. Bovendien bevatten rijst en granen ook eiwitten, plantaardige eiwitten, die we nu juist niet willen geven.
#320985
Bedoel je misschien vet in de vorm van wat vetter vlees ::) of is visolie om de dag ook goed of is het kwa vet beter om het elke dag te gaan doen ? hoewel rakker wel 2 a 3 kilo te dik is ''maar daar werk ik al aan.
Geef hem smorgens 1 ons carnibest ''hij geeft aan dat het wel voldoende is.
En savonds geef ik dan wat minder, eens kijken of dat misschien wat uithaalt.
Heb zo hier en daar gelezen dat je een nierpatientje meerdere voedingen moet geven, dus 1 x daags zn eten geven dat kan bij hem niet.
De andere 2 geef ik dan ook gewoon 2 x daags wat ik trouwens altijd al heb gedaan hoor.

Misschien een hele gekke vraag ''kan een nierpatientje ook dikker worden juist omdat hij nierpatient is ???
Laatst gewijzigd door ''Lenie... op di 17 mei 2005, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#321359
Visolie is voor een nierpatient erg goed, zou ik elke dag geven. En ik bedoel dan inderdaad wat vetter vlees. Het is de bedoeling dat een deel van het vlees wordt vervangen door vet. Zo verlaag je het eiwitgehalte.

Nierpatienten worden niet dik. Ze verliezen eiwitten door de nieren en eten vaak slecht omdat ze door het ureum in hun bloed zich niet lekker voelen en vaak ook ontstekingen van slijmvliezen krijgen.
Dus dik door de nieren, nooit van gehoord.
#321426
:) Dank je wel voor de begripvolle uitleg, eten doet rakker op't ogenblik indedaad niet zo goed.
Behalve wanneer ik hem vraag of ik hem zal helpen, dan zeg ik tegen hem ''kom maar vrouwtje doen ? en dan eet hij wel zn carnibest.
T'gaat dan niet zo van joepy eindelijk eten, maar hij eet dan wel.
Ik zit me eigenlijk af te vragen of ik hem uiteindelijk zelf moet laten eten.
Alleen als ik het aan hem overlaat en hij eet niet, dan moet hij uiteindelijk steeds braken.
Dus ja het is wel moeilijk om nou te bedenken wat nou te doen, wel voeren of niet voeren als hij dat zelf wil :-\
#322918
Lizzy schreef: Ik ben geen dierenarts, maar bij mijn weten is dit een ouderwets advies.

Overigens weet ik niet hoeveel hoger deze creatinine waarde was? Je moet anders ook maar even hier lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 20#msg3920. Volgens mij is de creatinine waarde iets hoger bij rauwe/verse voeding.

Dit zijn volgens mij de Nederlandse waardes van creatinine:

CREA
60-135
umol/l
Creatinine
Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasbuisverstopping, Addsison
Te laag: overmatig drinken.

Kijk anders ook even in deze: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg108403. En zie dan vooral dit van Linda "Samen met creatinine geeft het een beeld over hoe de nieren ervoor staan. Rauwvlees-honden hebben vaker een hogere waarde van onder andere uream en creatinine".

En deze is misschien ook een goede om te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg192994. In deze staat ook deze (belangrijke!) quote van Tannetje (dierenarts).

Heb nog eventjes de nierwaarden van Rakker opgevraagd bij de DA van zijn laatste bloedonderzoek op 13-05-2005.
Er zit een jaar tussen ;)



Ureum bepaling spotchem ; was 5 1/2 is nu 8
Kreatine spotchem ; was 101 is nu 117
calcium bepaling spotchem ; 3,25 of 325 ? t'was te hoog
Fosfaat bepaling is nu ; 117

??? Wat kan ik hier nou eventueel uit opmaken ??
Laatst gewijzigd door ''Lenie... op za 21 mei 2005, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door