Wat is je motivatie om draf op laag tempo te willen?
Oh wacht, ik lees dat je het niet weet. In dat geval, een stukje kennis uit de paardenwereld:
Ik denk dat langzaam draven belastender is voor spieren en pezen. Want langzamer gaan in een gang betekend verzameling en verzameling betekend de achterbenen verder onder het lijf zetten. Hierdoor komt er meer gewicht op de achterbenen en moeten de achterbenen meer kracht zetten. Ter illustratie twee plaatjes:
Normaal tempo draf:
Piaffe, een zeer verzamelde draf op de plaats:
Dit is best een extreem verschil in de foto's (en ook net niet helemaal vergelijkbaar qua moment in draf, maar het geeft een idee), maar je ziet op de tweede foto dat de spieren van het achterbeen heel zwaar aan het werk zijn. Hoe langzamer je draf, hoe langer het moment van de achterpoot aan de grond ook duurt, je zweefmoment wordt korter. Dus de belasting van de achterpoot duurt per stap langer en is dus belastender. Om een idee te geven, de oefening op de tweede foto kan een paard pas goed na meerdere jaren opleiding. Voor die tijd zijn ze er bij lange na niet sterk genoeg voor en is de oefening fysiek veel te zwaar. Je ziet in deze twee foto's ook heel veel verschil in lengte in het lijf, redelijk uitgestrekt (voorwaards) op de eerste en heel erg verzameld (samengedrukt, achterbenen zo dicht mogelijk bij de voorbenen, opwaards) op de tweede. Het verschil in belasting zit hem precies daarin.
Als ik mijn paardenkennis projecteer op honden, zou ik nog niet teveel langzame draf vragen, in ieder geval niet als ze moe is. Het lijkt me zeker niet verkeerd om het vragen/zoeken, want wat je zegt, het is een verbreding van de opbouw. Uiteindelijk moet die pees ook weer veel en veel verschillende belasting aankunnen. Maar ik denk dat deze kennis van paarden minstens gedeeltelijk projecteerbaar op honden is en dan is het goed je te realiseren wat het doet.
Met het oog op later: bij paarden worden tempowisselingen gebruikt om ze sterker te maken. Dit kan bij Daantje natuurlijk ook goed. Dus even een vlotter tempo lopen, dan weer zakken tot een vrij laag draftempo, om dan na een korte tijd (20-30 sec) weer te versnellen. Vooral het vertragen is een echt trainingsmoment, waarin het lichaam die verzameling gaat opzoeken.
My 2 cents, voor wat ze waard zijn.