Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3198830
Nelson krijgt 5x per week vis-olie, de 3x strenght van Solgar.
Als hij veel wild krijgt, kan ik dan beter minder olie geven?

Hij krijgt nu 3x per week tam konijnkarkas maar ik ga dit vervangen door wild, vandaar de vraag. Hij eet ook 2x per weer ree-ribben en krijgt 2x per week vette vis. Ik gaf de Solgar i.v.m zijn huidproblemen.
Door Lizzy
#3198832
Hope schreef:Nelson krijgt 5x per week vis-olie, de 3x strenght van Solgar.
Als hij veel wild krijgt, kan ik dan beter minder olie geven?

Hij krijgt nu 3x per week tam konijnkarkas maar ik ga dit vervangen door wild, vandaar de vraag. Hij eet ook 2x per weer ree-ribben en krijgt 2x per week vette vis. Ik gaf de Solgar i.v.m zijn huidproblemen.
Ik ben bang dat het een kwestie is van uitproberen. Je zou hem bijv. 2 keer per week visolie kunnen gaan geven en dan kijken wat er gebeurd. In principe kan een hond met wat minder omega 3 als hij veel wild eet. Als het wild tenminste echt wild is. Want ree wordt tegenwoordig natuurlijk ook gekweekt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3198851
Lizzy schreef:Ik ben bang dat het een kwestie is van uitproberen. Je zou hem bijv. 2 keer per week visolie kunnen gaan geven en dan kijken wat er gebeurd. In principe kan een hond met wat minder omega 3 als hij veel wild eet. Als het wild tenminste echt wild is. Want ree wordt tegenwoordig natuurlijk ook gekweekt.
Maar teveel omega geven kan niet?
Door Lizzy
#3198954
Hope schreef:Maar teveel omega geven kan niet?
Jawel, dat kan wel en dat is ook niet gezond.

Is There a Such Thing as Omega-3 Toxicity?
Research has shown that consuming excessive amounts of omega-3 fatty acids can have negative effects on a person’s health. Some of these negative effects may include immune alteration that can cause a dysfunctional response to bacterial and viral infections and a higher risk of developing colitis.

There is also information that taking too much could possibly increase the risk of bleeding, inhibit blood clotting and increase total blood cholesterol, but this is inconclusive so far. Since the issues with bleeding and blood clotting could be possible, those taking aspirin or blood-thinning medications should be very careful about the dose of omega-3 fatty acids they take each day.

Dosering voor honden:

Je ziet er natuuuurlijk weer meerdere voorbij komen, ik pluk er 3 van het Internet:

1) Translating the data suggests that a dose between 20-55 mg combined EPA and DHA per pound of body weight is safe for dogs and cats. This dose is far less than those used to treat serious conditions where the risk of side effects is less important than the benefits of treatment. Consult with your veterinarian when treating conditions requiring higher dosages.

2) The recommended dosage of omega-3 for dogs varies by weight. For every 30 pounds of body weight, give Fido 1,000 mg fish oil containing 300 mg of EPA/DHA combined. If your pooch needs more than an average dose to help combat more serious health problems, up the dosage to a maximum of 1,000 mg fish oil per 10 pounds of body weight. If you are unsure about how much your dog weighs, ask your vet for help. Bron: http://pets.thenest.com/recommended-dos ... -5964.html.

3)Healthy dogs can be given 100 to 150 mg EPA and DHA per 10 pounds of body weight daily; dogs who have health problems can be given up to 300 mg per 10 pounds of body weight. One ounce of canned fish with bones (sardines, jack mackerel, pink salmon) averages about 300 mg EPA and DHA combined.

Dus tja, lastig. Voor jou is het een beetje pielen tussen wat een gezonde dosering is en een dosering voor een hond die een therapeutische hoeveelheid nodig heeft....
Door Lizzy
#3198963
1) Translating the data suggests that a dose between 20-55 mg combined EPA and DHA per pound of body weight is safe for dogs and cats. This dose is far less than those used to treat serious conditions where the risk of side effects is less important than the benefits of treatment. Consult with your veterinarian when treating conditions requiring higher dosages.

2) The recommended dosage of omega-3 for dogs varies by weight. For every 30 pounds of body weight, give Fido 1,000 mg fish oil containing 300 mg of EPA/DHA combined. If your pooch needs more than an average dose to help combat more serious health problems, up the dosage to a maximum of 1,000 mg fish oil per 10 pounds of body weight.

3)Healthy dogs can be given 100 to 150 mg EPA and DHA per 10 pounds of body weight daily; dogs who have health problems can be given up to 300 mg per 10 pounds of body weight. One ounce of canned fish with bones (sardines, jack mackerel, pink salmon) averages about 300 mg EPA and DHA combined.

Dus tja, lastig. Voor jou is het een beetje pielen tussen wat een gezonde dosering is en een dosering voor een hond die een therapeutische hoeveelheid nodig heeft....
Dosering 1) zou dan voor Nelson betekenen dat hij tussen de 600 mg en 1650 mg EPA en DHA samen zou mogen hebben, uitgaande van een lichaamsgewicht van 30 kg.

Dosering 2) zou dan 600 mg a 900 mg EPA/DHA voor Nelson betekenen.

Dosering 3) zou dan 300 tot 450 mg EPA/DHA zijn tot maximaal 900 mg.

En dit is dan dagelijks.

Solgar triple bevat:
950 mg visolie per dag. En dat is onderverdeeld in:
EPA (eicosapentaenoic acid) 504 mg
DHA (docosahexaenoic acid) 378 mg
================================
882 mg

Dan zou je hem dus elke dag 1 zo'n Solgar mogen geven. In principe. Want hier gaan ze uit van de hoeveelheid DHA/EPA die je dan via de visolie binnen krijgt. Ik vind dat erg veel. Maar jij geeft er 5 per week dus dat is prima. Je zou dus wat minder kunnen gaan geven maar bij de eerste beste signalen dat hij meer nodig heeft, kun je zonder problemen ophogen, als je dat mij vraagt, naar 5 capsules per week.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3198985
Dank je Lizzy!

Ik ga eerst eens terug naar 4x per week, of anders 5x per week de helft of zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door