Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3197640
me and my boys schreef:?
Wist niet wat ik hoorde en zag....

Maar wat zijn het dan? Leuke kruisinkjes of doorgebreid op een dwerggroeigen?
Door Lizzy
#3197655
Het is nieuw, het is leuk, het heeft geen stamboom dus ze zijn gezond. Ik zeg doen.

Stelletje mafklappers hebbie toch op deze wereld :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3197663
Ooo wist ik niet, maar blijkbaar al lang hot in de usa volgens deze site, en oja gezonder dan de grote exemplaren vanwege had enzohttp://www.minilabrador.de
Maar ik weet niet of dit dwerggroei zijn? Of gewoon geselcteerd om altijd kleinere honden op elkaar te zetten?
Door Retrievers
#3197671
Dat is zeker een kruising, die kop en lichaam zien er niet uit als labradors.
Kijk ik geloof nog in zilveren labradors , ik bedoel vroeger werden bruine in een nest ook vermoord omdat het geen goede kleur was en is pas sinds kort erkent als kleur.
Eventueel als ze toch gekruist zijn met weimaraners ook niet erg maar kom hier dan eerlijk voor uit!

Sommige rassen moet je niet willen kruisen. Ik bedoel labradoodle OK (lelijke honden by the way, sorry als ik iemand tegen het hoofd stoot :biggrin2: ) maar dit :puke:

En natuurlijk zijn deze labrador weer veeeeels te dik :nono2:


Ik lees net dat ze een spaniël als dekreu gebruiken? (Onder unsere hunde)
Hoe ver.. :censored2: je een rashond :'(

Het is een nadeel als je een goede uiterlijk en karakter hebt als hond.
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig wil kruisen met een lab/golden :???: :(

Ik vindt een lab en een golden perfect in mijn ogen, niks meer aan veranderen.
Als ze een kleinere hond willen, bestaat er al een ras, namelijk de mooie en gezonde nova Scotia duck tolling retriever!
Door Retrievers
#3197672
Lizzy schreef:Het is nieuw, het is leuk, het heeft geen stamboom dus ze zijn gezond. Ik zeg doen.

Stelletje mafklappers hebbie toch op deze wereld :-X
Volgens mij heb je met kruisingen alleen maar meer problemen, je gooit namelijk de problemen van 2 rassen in 1 hond? Of zie ik dit verkeerd? :???:
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3197673
Retrievers schreef:Volgens mij heb je met kruisingen alleen maar meer problemen, je gooit namelijk de problemen van 2 rassen in 1 hond? Of zie ik dit verkeerd? :???:
Nee, simpel gezegd, door de genetische diversiteit die dan ontstaat kun je ze juist weer laten verminderen. Je maakt de genenpoel groter waardoor afwijkingen minder snel opduiken.

Ik word hier ook niet vrolijk van. Een volgende hype? En bij een labradoodle kan ik me nog iets voorstellen al slaat men daar ook een slaatje uit en hebben ze geen stamboom.
Door Lizzy
#3197676
Retrievers schreef:Volgens mij heb je met kruisingen alleen maar meer problemen, je gooit namelijk de problemen van 2 rassen in 1 hond? Of zie ik dit verkeerd? :???:
In mijn ogen is dat niet het geval. De meeste gezondheidsproblemen binnen de rashond hebben links of rechtsom te maken met inteelt. Genenverlies. En de meeste rashonden hebben een enorme smalle fokbasis. Als je helemaal terug gaat naar de founders van je ras, dan zijn dat bij sommige rassen 100 honden. En bij andere rassen 3. En dan hebben we ook bij ieder ras genetische bottlenecks (waar er dus heel veel genen verloren zijn gegaan). En genenverlies gaat altijd gepaard met het verlies van gezondheid.

In mijn ogen valt er aan de gezondheid van de Labrador en de Golden Retriever nog wel het e.e.a. te verbeteren. En ik denk dat als je naar het inteelt coefficient van dit ras gaat kijken tot aan de founders van je ras: je je misschien niet zo een hoedje schrikt als bij sommige rassen (waarbij dat percentage 58% is - neem de Saarlooswolfhond) maar ik denk toch wel dat je schrikt. De meeste rashonden zijn gewoon het resultaat (genetisch gezien) van dochter x vader kruisingen. Of broer x zus. Of neef x nicht (ook al zijn ze dat niet en lijkt soms alsof honden in 4 generaties geen overeenkomsten hebben, soms hebben ze toch een dermate hoog inteelt coefficient als je maar terug gaat tot aan de founders van je ras dat je toch kunt spreken van een neef x nicht kruising of erger).

Het doet je genenpoel dus ontzettend veel goed om nieuw bloed in te kruisen. En bij sommige rassen is dat mogelijk (waar jarenlang keurig echt lijnteelt is gedaan en niet van hot naar her is gesprongen) en waar je dus nog naar echt "schone" lijnen kunt gaan. Ik ken ze niet hoor, trouwens. En bij de Dalmaat lijkt het allemaal niet zo erg, maar is het net zo erg als bij iedere andere rashond. Weinig founders en gigantische bottlenecks in de 2de wereldoorlog en rond 1970. Tel daar het (tot op de dag van vandaag) matador breeding bij op (iedereen rent naar dezelfde kampioensreu) en tel daar bij op dat ze "om rassen te redden van genetische problemen" bij bijna alle rassen ergens in het verleden wel een keer een groot percentage genen heeft weggeknikkerd en je snapt waarom de dagen van de rashond eigenlijk wel zijn geteld.

En al die RV's en Raad van Beheertjes over de hele wereld die maar vast blijven houden aan iets dat geen stand meer kan houden : ik denk dat de rashond niet meer te redden valt. Is een beetje in het wildeweg kruisen de oplossing? Nou ja gut. Ik denk van niet. Mensen willen gewoon een ras. Dat voldoet aan. En lijkt op. Maar ook een die gezond is. En ik denk dat je dat alleen maar bereikt als je met knappe koppen met je RV om de tafel gaat zitten, berekeningen maakt van hoe je ras ervoor staat en indien nodig andere rassen inkruist. Niet zo maar. Maar gestructureerd. Met beleid. En dat je met elkaar als RV (en de knappe kop) goed in de gaten houd "OK, het inteelt percentage stijgt teveel, we moeten nu xx nieuwe kruisingen doen". En de fokkers gewoon verplichten niet meer boven de XX inteelt te fokken. En in Europa met elkaar (alle Europese RV's) bijhouden hoeveel % het inteelt percentage stijgt. Te hoog en geen nieuw bloed (echt nieuw bloed) meer aanwezig? Verplicht uitkruisen. Dat is de enige manier waarop de rashond nog te redden valt. En inteelt is natuurlijk niet het enige probleem. Als je ras inmiddels gewoon ziek is gefokt, weet ik heel eerlijk gezegd niet of dat met uitkruisen nog te redden valt... Maar misschien wordt het tijd dat zulke rassen gewoon verdwijnen.

Ik denk niet dat ik het mee ga maken. Maar we zullen zien.

Zijn kruisingen gezonder? Nou, wel als je twee onherleidbare honden op elkaar zet. Ook als je 2 gezonde exemplaren (met gezonde voorouders) bij elkaar zet. Niet als je twee verrotte rassen met elkaar kruist. Hoewel dat misschien altijd nog beter is dan een verrot ras exemplaar met een verrot ras exemplaar van hetzelfde ras kruist.... Je hebt dan in ieder geval nieuwe genen. Maar als beide honden ook verrot zijn qua bijvoorbeeld bouw: dan schiet je met een kruising natuurlijk geen knikker op.

Maar het feit dat wij mensen accepteren dat vanwege bepaalde eigenschappen en uiterlijke kenmerken we maar gewoon een dotje zieke honden fokken: we zouden onze ogen uit de kop moeten schamen.

Maar fokken met honden met dwerggroei om kleinere honden te creeeren: dat is pas echt ziek. Want dwerggroei is een afwijking. Niks meer. Niks minder. Ik geloof echter niet dat daar hier sprake van is. Men selecteert op kleinere honden en kruist misschien kleinere honden in. Met dat eerste is heel veel mis (want daarmee gooi je genen binnen je ras weg, door de grotere uit te sluiten). Met het tweede is eigenlijk niks mis. Als je tenminste gezonde exemplaren bij elkaar zoekt. En de nodige gezondheidsonderzoeken doet.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3197679
Lizzy schreef:
In mijn ogen is dat niet het geval. De meeste gezondheidsproblemen binnen de rashond hebben links of rechtsom te maken met inteelt. Genenverlies. En de meeste rashonden hebben een enorme smalle fokbasis. Als je helemaal terug gaat naar de founders van je ras, dan zijn dat bij sommige rassen 100 honden. En bij andere rassen 3. En dan hebben we ook bij ieder ras genetische bottlenecks (waar er dus heel veel genen verloren zijn gegaan). En genenverlies gaat altijd gepaard met het verlies van gezondheid.

In mijn ogen valt er aan de gezondheid van de Labrador en de Golden Retriever nog wel het e.e.a. te verbeteren. En ik denk dat als je naar het inteelt coefficient van dit ras gaat kijken tot aan de founders van je ras: je je misschien niet zo een hoedje schrikt als bij sommige rassen (waarbij dat percentage 58% is - neem de Saarlooswolfhond) maar ik denk toch wel dat je schrikt. De meeste rashonden zijn gewoon het resultaat (genetisch gezien) van dochter x vader kruisingen. Of broer x zus. Of neef x nicht.

Het doet je genenpoel dus ontzettend veel goed om nieuw bloed in te kruisen. En bij sommige rassen is dat mogelijk (waar jarenlang keurig echt lijnteelt is gedaan en niet van hot naar her is gesprongen) en waar je dus nog naar echt "schone" lijnen kunt gaan. Ik ken ze niet hoor, trouwens. En bij de Dalmaat lijkt het allemaal niet zo erg, maar is het net zo erg als bij iedere andere rashond. Weinig founders en gigantische bottlenecks in de 2de wereldoorlog en rond 1970. Tel daar het (tot op de dag van vandaag) matador breeding bij op (iedereen rent naar dezelfde kampioensreu) en tel daar bij op dat ze "om rassen te redden van genetische problemen" bij bijna alle rassen ergens in het verleden wel een keer een groot percentage genen heeft weggeknikkerd en je snapt waarom de dagen van de rashond eigenlijk wel zijn geteld.

En al die RV's en Raad van Beheertjes over de hele wereld die maar vast blijven houden aan iets dat geen stand meer kan houden : ik denk dat de rashond niet meer te redden valt. Is een beetje in het wildeweg kruisen de oplossing? Nou ja gut. Ik denk van niet. Mensen willen gewoon een ras. Dat voldoet aan. En lijkt op. Maar ook een die gezond is. En ik denk dat je dat alleen maar bereikt als je met knappe koppen met je RV om de tafel gaat zitten, berekeningen maakt van hoe je ras ervoor staat en indien nodig andere rassen inkruist. Niet zo maar. Maar gestructureerd. Met beleid. En dat je met elkaar als RV (en de knappe kop) goed in de gaten houd "OK, het inteelt percentage stijgt teveel, we moeten nu xx nieuwe kruisingen doen". En de fokkers gewoon verplichten niet meer boven de XX inteelt te fokken. En in Europa met elkaar (alle Europese RV's) bijhouden hoeveel % het inteelt percentage stijgt. Te hoog en geen nieuw bloed (echt nieuw bloed) meer aanwezig? Verplicht uitkruisen. Dat is de enige manier waarop de rashond nog te redden valt. En inteelt is natuurlijk niet het enige probleem. Als je ras inmiddels gewoon ziek is gefokt, weet ik heel eerlijk gezegd niet of dat met uitkruisen nog te redden valt... Maar misschien wordt het tijd dat zulke rassen gewoon verdwijnen.

Ik denk niet dat ik het mee ga maken. Maar we zullen zien.

Zijn kruisingen gezonder? Nou, wel als je twee onherleidbare honden op elkaar zet. Ook als je 2 gezonde exemplaren (met gezonde voorouders) bij elkaar zet. Niet als je twee verrotte rassen met elkaar kruist. Hoewel dat misschien altijd nog beter is dan een verrot ras exemplaar met een verrot ras exemplaar van hetzelfde ras kruist.... Je hebt dan in ieder geval nieuwe genen. Maar als beide honden ook verrot zijn qua bijvoorbeeld bouw: dan schiet je met een kruising natuurlijk geen knikker op.

Maar het feit dat wij mensen accepteren dat vanwege bepaalde eigenschappen en uiterlijke kenmerken we maar gewoon een dotje zieke honden fokken: we zouden onze ogen uit de kop moeten schamen.

Maar fokken met honden met dwerggroei om kleinere honden te creeeren: dat is pas echt ziek. Want dwerggroei is een afwijking. Niks meer. Niks minder. Ik geloof echter niet dat daar hier sprake van is. Men selecteert op kleinere honden en kruist misschien kleinere honden in. Met dat eerste is heel veel mis (want daarmee gooi je genen binnen je ras weg, door de grotere uit te sluiten). Met het tweede is eigenlijk niks mis. Als je tenminste gezonde exemplaren bij elkaar zoekt. En de nodige gezondheidsonderzoeken doet.
Wanneer ga jij je eens kandidaat stellen voor minister-president ?
Door sella
#3197681
de hondjes die ik tegenkom, zien eruit als dwerggroei. Net als de herders met dwerggroei. Niet als kruisingen met. Ik heb ook gevraagd hoe en wat. Gewoon kleinere lab. Echte labradors alleen klein.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door