Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hakuna Matata
#3192993
Bij voorbaat excuus voor dit grote bericht maar ik hoop dat het ons toch de nodige info zal brengen.

Mijn hond, Rhodesian Ridgeback Hakuna, heeft gezondheidsklachten vanaf puppenleeftijd die in de loop van zijn leven steeds ernstigere vorm aan heeft genomen.
Na 2 jaar dokteren waarbij we zelfs soms door DA niet serieus zijn genomen omdat ze er niet uit kwamen, bleek bij onderzoek door Prof. Dr Hazewinkel en Dr Dijkshoorn te Zeist dat Hakuna ( waarschijnlijk al op jonge leeftijd ) een Streptococceninfectie heeft doorgemaakt waardoor hij n auto imuunziekte heeft ontwikkeld welke oa Acute Reuma veroorzaakt heeft.
Vage klachten werden uiteindelijk extreem en zelfs levensgevaarlijk.
Lange AB kuur en Dexoral kuur waren het logische gevolg maar gelukkig heeft Hakuna dit mogen overleven.
Helaas steekt de auto imuun nu op andere wijze wederom de kop op.
Hyperpigmentatie van t tandvlees en maagdarmprobleem wat lijkt op intolerantie voor alles behalve lam.
Nu heeft mijn hollistische DA een onderzoek laten doen door Medisynx ( wat erg omstreden blijkt te zijn als je er op googled )
Zij beveelt BARF maar met n bizar beperkte voedingslijst waarvan de toegestane diersoorten ook niet worden verdragen door Hakuna.
Zelfs is er geen mogelijkheid om organen te geven omdat hij die niet zou verdragen.
BARF lijkt mij dan bijna zo goed als onmogelijk toch??
Verder houdt Koen absoluut niet van kluiven, ook niet als er vlees aan zit.
Hij draait zijn kop om en loopt er gewoon voor weg.
Vaak valt het mij op dat hij zelfgedroogde producten wel smakelijk aanneemt terwijl het daarvoor aangeboden product in rauwe vorm niet gegeten werd.
Heeft iemand met verstand van zaken enig advies wat ik het beste kan doen???
Ik geef mijn allerliefste kwetsbare schat graag het beste van het beste.
Maar mijn gevoel zegt dat BARF gezien zijn (gezondheids)situatie toch echt geen optie is.
Op dit moment ben ik voorlopig overgegaan op voer waar hij het minst last lijkt te hebben en in ieder geval volledige voeding krijgt: Wolfsblut Rancelamb afgewisseld met Acana Lamb.
Dit zijn natuurlijk wel brokken.
Hakuna heeft in het verleden altijd een voedingspatroon van KVV afgewisseld met perioden van graanvrije brok.
Op dit moment ondergaat hij wederom een dexoralkuur
Hakuna is nu precies 2,5 jaar oud.
Ik hoop dat er iemand is die mij een objectief en gefundeerd advies kan geven.
KVV / BARF uit mijn hoofd zetten en gewoon deze brok voeren of....
Bij voorbaat dank voor reacties...
Door Parelridder
#3193003
Jemigdepemig, wat een geschiedenis... Ik kan je redenering en vragen goed begrijpen maar heb geen enkele kennis/ervaring hiermee, evenmin zinvol advies. 'k Wilde je wel graag alle sterkte en succes wensen, hoop dat je een manier vindt om zijn gezondheid te verbeteren!! :-*

T.a.v. het weg laten van orgaanvlees: hart, lever en nier zijn noodzaak om een menu compleet te maken, als er geen pre-mix in zit. Laat je die weg, dan zou je dus moeten supplementeren. En of en pre-mix wél verdragen wordt is de vraag.. Bovendien meen ik in je woordkeuze te proeven dat jij zelf je twijfels hebt bij het niet verdragen van orgaanvlees.
Een manier om je hond te wennen aan zelf samengestelde voeding kan zijn door het eerste gedroogd te geven en langzaam maar zeker steeds korter gedroogd, dus rauwer.
Het voeren van niet verdragen diersoorten lijkt me een slecht advies. Ik kan me er niets bij voorstellen dat dát dieet goed gaat doen.
Ik kan me je keuze voor voeding waarop de minste reactie lijkt te komen goed voorstellen. En als dat nu brok is, het zij zo. Lijkt me van belang voor je maatje én voor jou.
Ik zou een andere dierenarts zoeken, die meer reeel kijkt naar waarop je hond reageert en wat daarbinnen dan mogelijk (en het beste) is. Ik zou willen dat ik er eentje kon noemen, maar heb hiermee zelf geen ervaring, dus zou ook niet weten wie hier helemaal in thuis is en open staat voor iedere soort voeding, wat maar het beste is voor jouw hond. Ik zou zelf - dus zonder ervaring er mee - contact opnemen met Tannetje Koning. Overleggen (eerste even telefonisch, als het ver uit jouw buurt is) met haar wat er speelt, waar je nu tegenaan loopt en in hoeverre zij hiermee zeker op gebied van voeding je kan helpen. Maar hopelijk hebben anderen n.a.v. ervaringen meer adviezen.
Door Lizzy
#3193026
Hakuna Matata schreef:Bij voorbaat excuus voor dit grote bericht maar ik hoop dat het ons toch de nodige info zal brengen.

Mijn hond, Rhodesian Ridgeback Hakuna, heeft gezondheidsklachten vanaf puppenleeftijd die in de loop van zijn leven steeds ernstigere vorm aan heeft genomen.
Na 2 jaar dokteren waarbij we zelfs soms door DA niet serieus zijn genomen omdat ze er niet uit kwamen, bleek bij onderzoek door Prof. Dr Hazewinkel en Dr Dijkshoorn te Zeist dat Hakuna ( waarschijnlijk al op jonge leeftijd ) een Streptococceninfectie heeft doorgemaakt waardoor hij n auto imuunziekte heeft ontwikkeld welke oa Acute Reuma veroorzaakt heeft.
Vage klachten werden uiteindelijk extreem en zelfs levensgevaarlijk.
Lange AB kuur en Dexoral kuur waren het logische gevolg maar gelukkig heeft Hakuna dit mogen overleven.
Helaas steekt de auto imuun nu op andere wijze wederom de kop op.
Hyperpigmentatie van t tandvlees en maagdarmprobleem wat lijkt op intolerantie voor alles behalve lam.
Nu heeft mijn hollistische DA een onderzoek laten doen door Medisynx ( wat erg omstreden blijkt te zijn als je er op googled )
Zij beveelt BARF maar met n bizar beperkte voedingslijst waarvan de toegestane diersoorten ook niet worden verdragen door Hakuna.
Zelfs is er geen mogelijkheid om organen te geven omdat hij die niet zou verdragen.
Maar als die Medisynx test mevrouw en die holistisch DA samen vinden dat jouw hond zou moeten barfen, dan kunnen zij toch ook wel een goed menu aan jou overhandigen waar in staat : die mag hebben, zoveel van elk en zo komt hij niks tekort? Ik zou terug gaan en hen om een menu vragen!
BARF lijkt mij dan bijna zo goed als onmogelijk toch??
Ja, ik heb er eerlijk gezegd ook geen beeld bij.
Verder houdt Koen absoluut niet van kluiven, ook niet als er vlees aan zit.
Hij draait zijn kop om en loopt er gewoon voor weg.
En dat maakt het leven ook niet makkelijker..... Als je echt gaat BARF'en zal hij vleesbot moeten eten, tenzij je een goede vleesmolen koopt om te gaan malen.
Vaak valt het mij op dat hij zelfgedroogde producten wel smakelijk aanneemt terwijl het daarvoor aangeboden product in rauwe vorm niet gegeten werd.
Heeft iemand met verstand van zaken enig advies wat ik het beste kan doen???
Ik geef mijn allerliefste kwetsbare schat graag het beste van het beste.
Maar mijn gevoel zegt dat BARF gezien zijn (gezondheids)situatie toch echt geen optie is.
Op dit moment ben ik voorlopig overgegaan op voer waar hij het minst last lijkt te hebben en in ieder geval volledige voeding krijgt: Wolfsblut Rancelamb afgewisseld met Acana Lamb.
Dit zijn natuurlijk wel brokken.
Hakuna heeft in het verleden altijd een voedingspatroon van KVV afgewisseld met perioden van graanvrije brok.
Op dit moment ondergaat hij wederom een dexoralkuur
Hakuna is nu precies 2,5 jaar oud.
Ik hoop dat er iemand is die mij een objectief en gefundeerd advies kan geven.
KVV / BARF uit mijn hoofd zetten en gewoon deze brok voeren of....
Bij voorbaat dank voor reacties...
Nogmaals, je bent in behandeling bij een holistisch DA en ik vind het zijn of haar verantwoordelijkheid om jou te vertellen wat je moet voeren.... En als jij BARF geen optie vindt, nou ja, dan gaat dat niks worden natuurlijk.....

Dus samenvattend: terug naar die holistisch DA.
Door Hakuna Matata
#3193072
Dank voor beide reacties.
Ik blijf het lastig vinden en zolang ik er te weinig van weet laat ik m voorlopig nog maar op de brok die hij in ieder geval redelijk goed verdraagt... Bedankt!!
Door Siberienne
#3193172
Allereerst: ik ben geen expert op het gebied van hondenvoeding. Ik voer een combi van KVV en brok, kwam op dit forum vanwege gezondheidsproblemen met 1 van mijn honden. Ik wil wel wat van mijn persoonlijke ervaring met je delen, wie weet helpt het...

Het is ook lastig. Mijn vorige twee honden waren eigenlijk nooit ziek, Chenak werd 14 op Royal Canin brokken en ik zat 2x per jaar bij de dierenarts: 1x voor entingen en 1x voor de gezondheidsverklaring voor onze reis naar Noorwegen. Toen overleed Janouk, ook nooit ziek, bijna 11 aan een hele vreemde darmtumor. Ondertussen hadden we er twee honden bij, ik voerde nog steeds Royal Canin maar de ene (Shadow) kreeg jeuk en doffe vacht, de andere bleef mager (Spot). IK ben me meer in voer gaan verdiepen, kwam erachter dat er er slechte en goede brokken bestaan, dat er misschien wel een verband was tussen de darmtumor van Janouk en de RC brokken.. En dat er ook nog zoiets als KVV is en en BARF.

Ik ben toen over gegaan op KVV, uiteindelijk op de combi KVV en brok omdat dat Spot te mager bleef op alleen de KVV en Shadow vaak last had van ochtendbraken. Shadow doet het nu op een granaatvrije brok en KVV samen prima, ik voer nu weer Wolfsblut na wat omzwervingen naar andere merken. Met Spot gaat het niet zo goed. Hij heeft darmproblemen: ontsteking aan zijn dikke darm. We zijn nu uit aan het zoeken of het een voedsel intolerantie is of niet. Daarom staat hij nu op een eliminatie dieet met hypoallergene brokken van ... jawel Royal Canin. Het gaat erg tegen mijn gevoel in maar we moeten nu even wat. Afhankelijk van hoe het af gaat lopen gaan we straks weer andere diersoorten proberen en ook weer KVV. Ik was er van overtuigd geraakt dat gevarieerd voeren een goed idee was juist om de darmen niet te gevoelig te maken. Nu is het lastig dat hij zoveel verschillende dingen gegeten heeft dat het lastig te achterhalen is waar hij nu net last van heeft.
Ik ben me een beetje gaan verdiepen in auto-immuun darmziekte en het is een complex probleem. Mijn gedachten heb ik neergezet in dit topic; http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 8&t=131486
Ik ken darmproblemen trouwens niet van post-streptokokken infecties bij mensen. Wel acuut reuma (dat is trouwens een hartklepontsteking) en post-streptokokken auto-immuun nierontsteking (om precies te zijn "glomerulonefritis"). Zoals je misschien kan raden werk ik in de medische sector: ik houd mij bezig met diagnostiek van infectieziekten bij mensen. Ik vind het altijd interessant om nieuwe dingen te horen, dus ik ga morgen even in de boeken kijken ;) Maar nogmaals: ik ben GEEN dierenarts!

Ik wil zelf wel weer terug naar Wolfsblut qua brokken omdat ik hun toevoeging van FOS en inuline interessant vindt als prebiotica. Maar dat kun je ook anders ondervangen. In overleg met mijn dierenarts ben ik vandaag bij Spot gestart met Canikur Pro als pre- en probioticum om zijn darmflora te ondersteunen.
Ik zou zelf wel weer graag terug willen op termijn naar KVV (BARF vind ik nu nog te ingewikkeld) maar het lijkt me heel ingewikkeld als je maar 1 diersoort kan voeren om dat goed in balans te krijgen. IK zou zeker geen diersoorten gaan voeren waar hij niet tegen kan. Waarom zou jij graag naar KVV of BARF willen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door