Moderator: Lizzy
Lizzy schreef: Even apart de Franse hartworm oftewel de Angiostrongylus vasorum: die is de gevaarlijkste. En afhankelijk of je in een risicogebied woont (volgens mij breidt dit gebied zich wel uit) en of je hond risico gedrag vertoont zou ik wel/niet testen. Als je in een risicogebied woont of daar regelmatig komt en als je hond risico gedrag vertoont tijdens wandelingen in het bos (gras eten, uit plassen drinken, met stokken spelen en opeten en gaten graven), dan zou ik daar 2 tot 4 maal per jaar op testen.Harrie woont toch echt midden in Brabant hoor en heeft ook een besmetting gehad. Wij wonen vlak bij de Loonse en Drunense duinen. Ook hier zitten heel veel vossen. Bovendien hadden wij hier rond die tijd een naaktslakken plaag op onze weides waar ook regelmatig vossen komen.
Woon je niet in een risico gebied, kom je daar nooit en vertoont je hond nooit risico gedrag, zou ik zelf niet zo gauw testen. Kijk, kom jij nooit in een bos met je hond en woon je in Brabant (waar die worm tot op heden nog nooit is aangetroffen bij een hond), zou ik zelf niet testen. Ik zou wel de berichtgeving omtrent deze worm strak in de gaten houden.
Risicogebieden Angiostrongylus vasorum lijkt op dit moment te zijn: Den Haag, Zoetermeer en zeg maar gerust omgeving van beide, Veluwe en rond de Oostvaardersplassen.
Doranto schreef:Harrie woont toch echt midden in Brabant hoor en heeft ook een besmetting gehad. Wij wonen vlak bij de Loonse en Drunense duinen. Ook hier zitten heel veel vossen. Bovendien hadden wij hier rond die tijd een naaktslakken plaag op onze weides waar ook regelmatig vossen komen.Aha! Dat was mij ontgaan, goed dat je het zegt dat Harrie in Brabant woont! Mij is trouwens verteld dat hij in Belgie ook nog niet is aangetroffen dus ik vraag het me af, of hij vanuit het zuiden is opgerukt. Maar dat de Angiostrongylus vasorum echt oprukt in Nederland is wel een feit....
ps. Het lijkt mij bovendien heel logisch dat het besmettingsgevaar er hier ook is. Immers, de worm breidt zich uit vanuit het zuiden. In de Veluwe is hij aangetroffen. Slaat hij Brabant dan over?
AnoukFrodo schreef:Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik ga voor twee maal per jaar inclusief hartworm. Wat zouden de meest logische momenten zijn om te testen, voor en najaar?Ja, dat lijkt me prima.
Anne in Duitsland schreef:Ik denk dat het bijna niet meer mogelijk is om risicogebieden aan te duiden als het om de Franse hartworm gaat. Zodra je met je hond de stad verlaat en de bossen in gaat (= vossen, slakken), loop je tegenwoordig risico, heb ik het gevoel. En aangezien A. vasorus eenvoudig via ontlasting kan worden opgespoord, zou ik dat zeker ook even mee laten testen voortaan. Ik ga hoe dan ook mijn honden voortaan ontwormen met Milbemax, omdat ik alleen maar in de vrije natuur wandel. Heb net een hond met longworm gehad, die daar goed doorheen is gekomen, maar nu ik bij Linga zie wat voor stress het geeft als er een verder gevorderde besmetting is, denk ik toch: voorkomen is beter dan genezen.Wij wonen in Nootdorp, dus risico gebied, en een hond die af en toe denkt dat hij koe is. Door dit topic twijfel ik nu ook enorm...regelmatig laten testen of toch maar Milbemax gaan gebruiken
Lizzy schreef:Twee keer of vier keer ontwormen met Milbemax om Franse hartworm besmettingen te voorkomen: dan kun je net zo goed niet ontwormen. Wil het effectief zijn, moet je er elke maand Milbemax inkiepen of er maandelijks Advocate op gooien. Het is niet voor niets dat ik nu 4 weken lang elke week Milbemax moet geven. Dat is omdat deze rot worm zich zo moeilijk uit laat roeien. Echt, 2 keer per jaar ontwormen met Milbemax is totaal zinloos. Het spul werkt trouwens maar 5 dagen. Dus in theorie kan je hond de 6de dag opnieuw besmet raken en heeft het 6 maanden tijd om zich tot een goede besmetting te ontwikkelen.Damn! Dat wordt een duur geintje...
Wil je echt een goede zekerheid, moet je inderdaad 3 dagen achter elkaar (mag ook best een dag tussen zitten - zie hoe Parelridder dat doet in het topic van Linga) mest insturen.
pluk schreef:Damn! Dat wordt een duur geintje...Daarom ga ik ook zélf proberen de Baermann test uit te voeren. Die schijnt niet zo moeilijk te zijn. Dan kan ik het zo vaak doen als ik zelf wil. Het moeilijkste is het herkennen van de worm denk ik, maar dat kan ik leren.