Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door RedWicca
#3174747
Hi,, ik ben Monique en ik heb een witte herder genaamd Binq, nu net 3 jaar en een wit poesje, 4jaar, genaamd Kaya, die doof is. Ik ben nieuw op dit forum sinds ik me aangemeld heb. Maar ik lees en leer al van dit forum sinds zo'n 3 jaar. Omdat mijn hond een beetje een maandagmorgenproduct is (lees: broodfokker) en heel erg gevoelig, ben ik nu sinds een paar maanden overgegaan op vers vlees. Eerst Smuldier, maar hij kan niet tegen kip? Dus vind ik het niet voldoende. Heb nu wat andere kvv gekocht bij mij uit de omgeving: konijn compleet, kalkoen compleet, eend compleet en kalkoen met haring en makreel. Dit omdat de test van Oervoer uitwees dat hij tegen heel veel dingen (vooral de betaalbare) niet kan. Maar ik wil eigenlijk naar BARF toe. Valt voor mij iets beter te betalen, weten eat er precies in zit en ik merk dat hij een veel grotere kauwbehoefte heeft. Probleem: hij is te schrokkerig en ik ben bang voor verstikking. We hebben bv. een regel met bullepees= zolang je het kan vasthouden. Maar een eendennekje kauwt hij 4x en slikt het dan door. Dus gewoon lekker knabbelen is er niet bij. Hoe leer ik hem netjes botten eten zonder dat ik constant moet opletten.
Ik hoop dat ik misschien wat oplossingen krijg. Iedereen alvast bedankt en fijn om nu ook lid te zijn. :-)
Door TomsBorders
#3175182
je kan ook grotere karkassen geven natuurlijk maar volgens mij moeten ze dit topic even verplaatsen zodat het niet weg valt.
er zijn meerdere mensen die ervaring met schrokken hebben.
Door Lizzy
#3175288
Als je bang bent om vleesbot te geven, zou je het voorlopig kunnen malen of goed kunnen pletten met een vleeshamer. Mijn ervaring is dat honden alleen maar meer gaan schrokken als je het vleesbot vast houdt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3175347
Hou, welkom hier!

Die test van oervoer, die nam ik met een korreltje zout. Of een grote schep, nog beter. Er is maar 1 goede test en dat is de Nutriscan. De rest beloofd veel maar is helaas niet betrouwbaar.

Als ik jou was, zette ik de hond op een goed, gevarieerd barfmenu. Neem geen diersoorten die in de brok zaten die hij eerder kreeg. Over het algemeen is dat kip.

Vleesbot kan je in grotere stukken geven die niet door te slikken zijn. Sla ze plat met een hamer, geef hem een groot stuk en dan het belangrijkste: laat hem met rust!
Vasthouden van eten maakt dat een hond hebberig wordt. Eten is van mij baas, van mij, mij, mij! Eten = rust. Het is een misverstand dat je eten van de hond moet kunnen afpakken, en eten vasthouden maakt het alleen erger.

Ik snap je angst hoor. Ik had dat ook toen ik mijn eerste vleesbotten gaf, ik stond doodsangsten uit. Maar de labrador die alleen maar schrokte, die geen kluifjes meer kreeg omdat hij ze gewoon doorslikt is door het geven van grote stukken en het creëren van rust een hele nette eter geworden.
Gebruikersavatar
Door RedWicca
#3175727
Alvast allemaal bedankt voor de goede vibes. Ik houd trouwens nooit iets vast voor hem, behalve 's zomers zijn karnemelk-vlees-ijsjes ::) , want dat vindt hij gezellig. Met grote dingen als een bullepees van 70 cm. knabbelt hij ook gewoon lekker, net zoals een verse runderknook (en ik weet dat dat te hard is...), maar op een gegeven moment komt het zover dat hij op de laatste 7 cm. zit en dan gebruikt hij het nog een paar minuten als kauwgom en probeert dan het hele geval in een keer door te slikken. Wat dus niet goed gaat. Mijn vorige 2 honden hadden nooit ergens moeite mee.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3176296
Een eendennek is voor een witte herder ook prima *paar keer kraken en doorslik* materiaal. Hier zijn eendennekken op voordat wij onze handen hebben kunnen wassen na het neerzetten van de bak.

Van karkas dat dermate groot is dat het niet in 1 keer op kan, worden het nette eters. Laat hem maar lekker even zwoegen op iets groots. Liefst geef je dan eerst zijn portie spier en/of orgaan, dan is de ergste honger er al af. Maar dan nog zul je zien dat makkelijke dingen snel naar binnen blijven gaan. Dat doen honden nou eenmaal. Ik moet daarom ook altijd een beetje lachen om de term knabbelen.
Gebruikersavatar
Door RedWicca
#3181559
Hoi allemaal en een heel fijn kerstfeest!
Ik heb de stoute schoenen maar aangepast... De vorige KVV beviel eigenlijk maar zozo..... Groenten etc. toegevoegd wat niet echt te achterhalen valt,.. en zalmolie. Ik voeg dat soort dingen altijd liever zelf toe, omdat ik dan weet wat er in zit. Hij kan niet tegen tomaat en hij lust geen spinazie. Dus,.. Ik heb nu een stuk of wat verschillende KVV's van Kiezebrink (gebruiken als vleesbot), wat Meat4dogs (voor de makkelijk), hertenvlees, konijnenkoppen (weer bot), een hele kwartel, een runderstrot en koop spiervlees en orgaan en groente per week bij aanbod ;-) Tja, niet veel vriezerruimte....
Morgen op 1e Kerstdag ga ik hem zijn eerste echte Barfhap geven. Hij krijgt morgen: 330 gr. Kiezebrink kwartelmix, 120 gr. runderbieflap, 100 gr. broccoli, bloemkool en wortel met wat thijm en een ei (mag dat ei wel bij de orgaan wat er in de kwartel zit?) én....... als de cherry on the cake: een hele kwartel zonder veren, maar verder met alles erop en eraan :-). Ik vind het heel erg spannend! Ik hoop zo dat hij het ongelooflijk lekker vindt en dat het goed gaat.
Wat denken jullie: zit ik in de goede richting?
Merry XMas
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door