Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3166548
Hoi iedereen,

Ik had een vraagje, ik geef nou als lekkertje gedroogde pens gewoon van een online dierenwinkel. Ik betaal vaak niet meer dan 5 euro per kilo.
Zou het nou goedkoper zijn om pens zelf te drogen? Hoeveel kg verse pens heb je nodig voor 1kg droge pens?
En de kwaliteit? Zit er veel verschil in? Heeft iemand toevallig foto's van zelf gedroogde pens?
Lijkt me niet dat ze veel rotzooi kunnen uithalen met pens van de dierenzaak toch?

Ook als ik een droogmachine koop, welk merk? Ik hoor iedereen over bomann, ook omdat deze goedkoper is qua energie verbruik.
Maar is het nou niet beter om gelijk iets meer uit te geven en bijvoorbeeld een rommelsbacher te halen?

Ander pluspunt is natuurlijk dat ik ook andere dingen kan gaan drogen.
Door Suzanne
#3166551
Gedroogd spul uit de dierenwinkel ondergaat toch vaak een chemische behandeling; uitzending Keuringsdienst van Waarde.

Ik droog zelf het meeste tegenwoordig en ben begonnen met een Bomann...
Pens stinkt wel enorm ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3166562
Oke dus het zou wel gezonder zijn voor hun.
Er gaat hier een kg per 2/3 weken in, dus ze krijgen het wel heel veel.

Het gaat sowieso buiten gebeuren haha.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3166618
lizmeliz schreef: Oke dus het zou wel gezonder zijn voor hun.
Er gaat hier een kg per 2/3 weken in, dus ze krijgen het wel heel veel.

Het gaat sowieso buiten gebeuren haha.
Ik denk dat je het voor de goedkopigheid niet hoeft te doen, tenzij je de pens wel erg goedkoop kunt inkopen. Maar veel..en zeker het goedkope gedroogde spul komt uit China en heeft het nodige aan meuk over zich heen gekregen voordat het "de boot op ging" en die meuk wil je eigenlijk niet over je hondensnackjes hebben. Buiten is wel handig ja :biggrin2: Maar ik zou voor de zomer dan wel een buiten weten te maken die vliegvrij is.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als bruun het trekt zou ik wel meteen iets goeds kopen. Hier vinden ze de zelfgedroogde pens wel veel meer jammie dan de gekochte.
Door Mijati
#3166622
Ik droog ook zelf de snackjes, met name penstrainers. Ik kan lastig gedroogde geiten of lamspens vinden en rund valt slecht bij een van de honden. Dus ja, ik ben goedkoper uit door zelf te drogen. Daarnaast voor gekochte stukjes gedroogd spul halen ze hun neus op, liever een stukje uit de bomann.
Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3166636
Ik denk dat ik inderdaad wil gaan drogen. Nu kom ik alleen veel merken tegen.
Al een paar gevonden rond de 50 euro die dan ook een tijdschakelaar hebben en hoe warm het moet. Maar weet niet precies welke merken goed zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3166637
Ik vind een tijdklok en temperatuurinschakeling wel prettig. Waar je ook op moet letten is of de bakken er zo uitzien dat je ze makkelijk schoon kunt maken. Even gechecked, maar ik heb een Rommelsbacher, die heb ik denk ik al een tien jaar en ik vind het een prima apparaat.
Door Mijati
#3166639
ik heb een bomann (ongeveer 35 euro) goedkoop model dus. Twee standen. Functioneert uitstekend. Als deze het begeeft (hopelijk over een lange tijd) dan denk ik toch dat er een komt met een beter instelbare temperatuur. Tijdschakelaar hoeft voor mij niet.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3166650
Ik droog ook veel voor ze, koop eigenlijk nooit meer snacks/snoepjes in de winkel. Puur omdat ze dit ook veel lekkerder vinden. Ik ben begonnen met een bohman. Een kleintje. Dat stond dus veel aan. Uiteindelijk heeft manlief een excalibur mini gekocht voor me.

Dus als je het kunt missen keek ik toch wel naar een iets grotere dan de bohmann, mijn ervaring met 2 honden was dat die toch wat klein is.
Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3166697
En is uiteindelijk voor 3 honden, als ik toch lekkertjes ga maken doe ik het ook gelijk voor de hond van me ouders.
Ik ga even kijken, wil er ongeveer 150 euro aan uit geven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3166741
Voor €150,- moet je wel wat leuks kunnen kopen. Dat koste die van mij nog niet toendertijd en tegenwoordig zijn ze stukken goedkoper.
Gebruikersavatar
Door pike
#3166926
Zelfgedroogde pens lijkt absoluut niet op de gedroogde pens die je in de winkel koopt.
Om 1 kg gedroogde pens te krijgen moet je toch zeker rekenen op 4 kg vers. Dus als je pens inkoopt voor bijv. 1,00 de kilo dan kost een kilo gedroogde pens je dus € 4,00 (exclusief electra van de droogmachine en eventueel afschrijfkosten droogmachine). IK heb eigenlijk geen idee wat de gedroogde pens in de winkel kost maar gezonder is de zelf gedroogde in elk geval wel.
Zelf heb ik een eenvoudige droger, maar die draait nu al 9 jaar probleemloos (https://azerty.nl/0-6591-852087/severin ... t-wit.html).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3167012
pike schreef: Zelfgedroogde pens lijkt absoluut niet op de gedroogde pens die je in de winkel koopt.
Om 1 kg gedroogde pens te krijgen moet je toch zeker rekenen op 4 kg vers. Dus als je pens inkoopt voor bijv. 1,00 de kilo dan kost een kilo gedroogde pens je dus € 4,00 (exclusief electra van de droogmachine en eventueel afschrijfkosten droogmachine). IK heb eigenlijk geen idee wat de gedroogde pens in de winkel kost maar gezonder is de zelf gedroogde in elk geval wel.
Zelf heb ik een eenvoudige droger, maar die draait nu al 9 jaar probleemloos (https://azerty.nl/0-6591-852087/severin ... t-wit.html).
De laatste zak die ik kocht..vorig jaar ofzo, was iets van €9,- de kilo, dus dan scheelt het zeker wel.
Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3167532
Goedkoper dan 1,50 heb ik pens nog niet gevonden. En ik betaal nooit meer dan 5€ per kg voor een zak pens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3167672
lizmeliz schreef: Goedkoper dan 1,50 heb ik pens nog niet gevonden. En ik betaal nooit meer dan 5€ per kg voor een zak pens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kun je ergens met slagerij West meebestellen? die bieden 10 kilo lamspens aan voor €10,-
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door