Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Shane
#3165421
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw hier, en stel mij graag even voor.
Gezellige meid van 38 en trotse eigenaresse van een gecastreerd staffordje.

Woonachtig in zuid holland, omgeving Delft.

Nu enige maanden staat mijn kanjer op kvv , maar hij heeft er geen voldoening aan.
hij blijft honger houden.
Hij is te zwaar toen ik m kreeg weegt nu 21 kilo, maar wil hem naar de 18 kilo hebben, dan is hij mooi slank. (het is een klein formaat stafford, geen engelse).

Ik wil hem niet op brok hebben, maar wil wel dat hij een voldaan gevoel heeft, maar ik weet totaal niet hoe te beginnen en hoeveel enz.
Het is wel een schrokkerd wat betreft knaagdingen en ben als de dood dat hij erin stikt.

zouden jullie mij willen helpen met een menu samen te stellen?, hij loopt overigens 2 en half tot 3 uur per dag/

Groetjes en alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3165692
Welkom!

Je geeft nu al kvv dus je zou kunnen beginnen met wat barf toevoegen. Bijv door 1 of 2 dagen een compleet (daar zitten organen nog in) karkas van kip, eend, parelhoen, kwartel of konijn te geven. Of door vleesbot (rugstuk, vleugel,boutje van eerder genoemde dieren) te combineren met wat spiervlees (ongeveer 50/50). Qua hoeveelheid kun je evenveel geven als je nu aan kkv geeft. Ik zou wel een dier geven dat nog niet (veel) in je kvv zit. Ook kun je al wat vis toevoegen aan je menu. En geef je al groenten? Dat geeft ook gelijk wat vulling. Op de site staat een lijst met geschikte groenten.

In de tussentijd kun jij je dan gaan inlezen op de site en of het forum en je menu samenstellen. Post je eerste menu vooral zodat we je verder op weg kunnen helpen.

In Delft weet ik geen adres, maar in Ypenburg zit sowieso een barf leverancier waar je eea kunt halen.
Door Lizzy
#3165709
Shane schreef: Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw hier, en stel mij graag even voor.
Gezellige meid van 38 en trotse eigenaresse van een gecastreerd staffordje.

Woonachtig in zuid holland, omgeving Delft.

Nu enige maanden staat mijn kanjer op kvv , maar hij heeft er geen voldoening aan.
hij blijft honger houden.
Hij is te zwaar toen ik m kreeg weegt nu 21 kilo, maar wil hem naar de 18 kilo hebben, dan is hij mooi slank. (het is een klein formaat stafford, geen engelse).

Ik wil hem niet op brok hebben, maar wil wel dat hij een voldaan gevoel heeft, maar ik weet totaal niet hoe te beginnen en hoeveel enz.
Het is wel een schrokkerd wat betreft knaagdingen en ben als de dood dat hij erin stikt.

zouden jullie mij willen helpen met een menu samen te stellen?, hij loopt overigens 2 en half tot 3 uur per dag/

Groetjes en alvast bedankt.
Je vraagt om je te helpen bij het maken van een menu. En nu ga ik iets schrijven dat heel onaardig klinkt.... Maar dat ik zo niet bedoel.... De essentie van het zelf samenstellen voor je hond is dat jij zelf voldoende kennis van zaken op doet zodat jij zelf een menu kunt samenstellen voor jouw hond. En dat is essentieel. Want jij moet zelf begrijpen wat je moet voeren en waarom. Hoeveel je van alles moet voeren en waarom. Je kunt dan ook geen fouten maken. Want met zelf samenstellen neem jij zelf (en niemand anders) de verantwoordelijkheid voor wat jouw hond eet.

Speciaal daarom heb ik dit forum aangemaakt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,33.0.html

En als jij zelf een menu uitknobbelt, dan kun je het hier posten en dan kijken wij of je het goed hebt gedaan :). En als je vragen hebt over een specifiek onderdeel van het zelf samenstellen, kun je die natuurlijk altijd stellen!

Wat je in de tussentijd kunt doen is groentenmix gaan voeren aan je hond. Door de KVV heen. En dan groentenmix als in gepureerde groenten. Of gestoomde groenten. Dat laatste geeft misschien nu een voller gevoel. Lekker grote stukken gekookte broccoli, wortel, komkommer, venkel.

Hoeveel KVV voer je hem nu? 400 gram ofzo? Je kunt dat met 200 gram in mindering brengen en dan geef je 50 gram groenten, ongeveer 70 a 80 gram spiervlees in grote stukken van goede kwaliteit (en dan bij voorkeur vleessoorten die niet in de KVV zit) en 70 a 80 gram vleesbot in de vorm van kwartelkarkasjes. Je kunt dan ook een beetje wennen aan knaagdingen geven aan je hond, kwartelkarkasjes en konijnkarkasjes (zoals Pluk ook al aangeeft) zijn prima vleesbotjes voor de beginner (en toch niet zo hap slik weg als een kippennek).

Je hond kan alvast profiteren van echt eten en jij kunt je inlezen in de materie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 29 okt 2015, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shane
#3165824
Dank voor de informatie.

Groentenmixen, doe ik al regelmatig bij voeren en af en toe een kippenek.

Ik zal me goed gaan inlezen, al begrijp ik wel de nut van bot vlees orgaan en groentenmix, dat is het probleem niet.
Het gaat mij meer om de procenten en hoeveelheid, maar daar heb je ook rekentabellen voor.

Eigenlijk is het ook helemaal niet moeilijk.

Iniedergeval zal ik van de week nog even een menu maken en kijken of er wat meningen komen, maar dat zal vast wel. :)

Nogmaals dank!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door