Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marissie
#315488
Ik wil mijn honden een paar keer per week een extraatje geven savonds. Nu geef ik ze sinds kort af en toe ieders een eitje, helaas eten ze de schaal er niet van op. En soms krijgen ze wat kip kluifjes. En ik heb 1 keer een blikje sardientjes in olie gegeven, die ik eerst af heb gespoeld onder de kraan. Ze zijn gewend kvv te eten. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat ik ze nog meer als extaatje kan geven. Wil binnenkort verse vuile pens gaan halen, maar iets als vis, kan ik dat ook rauw geven en wat voor vis en welke delen?
Moet ik dan eigenlijk het gewicht van het extraatje van het kvv afhalen, aangezien ze hier al niet veel van krijgen, omdat het kleine hondjes zijn. Was wel van plan om ipv kvv de pens te geven, zo nu en dan een dagje. Vind het gewoon leuk ze af en toe iets anders te geven en ze daarvan te zien smullen, dus ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Weet trouwens niet of dit berichtje h ier goed staat, wist niet goed of het hier moest staan of onder het Barf hoofdstuk.

Groetjes Mariska.
Door Lizzy
#315557
Wat je zou kunnen proberen (sommige honden moet wel aan de smaak wennen) is rauwe/verse sardientjes. Gewoon zo geven, met kop en graat en al. De graatjes zijn heel zacht. Je kunt inderdaad ook een lapje pens geven. Of wat pens met wat groente en daarna een kippennekje toe. Een lekker kalfs of lamsribje als toetje, na hun versmaaltijd: ook altijd lekker.

In de menu-sectie kun je vast nog meer leuke/lekkere ideeen op doen!

Ik zou dit zeker van het versvlees aftrekken want anders worden ze waarschijnlijk te dik.....
Door Marissie
#315647
Dus als ik het goed begrijp, kan ik de extra dingetjes geven ipv de kvv, een soort Barf dus. En ik lees over zuivel, biogarde enzo, mag je hier ook veel van geven en hoe vaak ik de week? Ik zal eens bij de visboer vragen of ze verse sardientjes hebben of morgen op de markt. Mocht de visboer nou bijv vissenkoppen geven, kan ik die ook geven?
Ben er helaas nog niet helemaal achter waar ik in de buurt aan recreatie botten kan komen, met vlees eraan. In een ander bericht vertelde iemand bij Godeschalk, waar ik ook mijn kvv bestel, maar ik heb toch liever verse, die ik van te voren zie en waar ik niet kilo's tegelijk van hoef te kopen.
Wat is een normale prijs voor recreatie botten met vlees eraan?
Wel leuk, je wordt op deze manier wel steeds enthosiaster om zo nu en dan een dagje botten e.d. te gaan geven ipv kvv. Hoef ik ook niet zo bang te zijn dat de doggies te kort komen en hebben ze toch een keer wat anders.

Groetjes Mariska.
Door Truus
#315731
Je zou ook lamsribben of geitenribben kunnen geven. Het is ook goed voor het gebit. Eerst een ondergrondje van kvv en daarna een lamsribbetje. De waterbak zet ik dan een uurtje weg en laat ze dan even niet drinken. Dit voor het verteringsproces.
Hier een link over botten ;)

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Succes!
Laatst gewijzigd door Truus op za 07 mei 2005, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#315973
Marissie schreef: Dus als ik het goed begrijp, kan ik de extra dingetjes geven ipv de kvv, een soort Barf dus.
Barf is wanneer je de maaltijden van je hond zelf samenstelt.

Nu kun je best 5 of 6 dagen per week kvv geven en 1 of 2 dagen zelf een beetje samenstellen. Je kunt dat doen door bijv. 1 keer per week wat rauwe vis (sardien) met bijv. wat groente te voeren of bijv. 1 keer per week iets van vlees met groente en bijv. wat kippennekken. Of eendennekken.
En ik lees over zuivel, biogarde enzo, mag je hier ook veel van geven en hoe vaak ik de week?
Er zijn mensen die elke dag een eetlepel yoghurt of kwark geven. Ik geef zelf 2 keer per week wat zuivel. Eigenlijk heeft een hond geen zuivel nodig. Maar af en toe wat zuivel kan zeker geen kwaad. Je kunt tussen door ook gerust een rauw eitje, met schil, geven. Bijv. 2 per week.
Ik zal eens bij de visboer vragen of ze verse sardientjes hebben of morgen op de markt. Mocht de visboer nou bijv vissenkoppen geven, kan ik die ook geven?
Ja, die kun je ook geven.
Ben er helaas nog niet helemaal achter waar ik in de buurt aan recreatie botten kan komen, met vlees eraan. In een ander bericht vertelde iemand bij Godeschalk, waar ik ook mijn kvv bestel, maar ik heb toch liever verse, die ik van te voren zie en waar ik niet kilo's tegelijk van hoef te kopen.
Wat is een normale prijs voor recreatie botten met vlees eraan?
Botten met veel vlees zijn in de regel duur. Vaak kun je ze bij Islamtische slagers kopen. Bijv. lamsribben. Maar die kosten gerust 5 euro de kilo. Er zijn in Brabant wel goedkopere adresjes. Kijk anders even in "vraag en aanbod".
Wel leuk, je wordt op deze manier wel steeds enthosiaster om zo nu en dan een dagje botten e.d. te gaan geven ipv kvv. Hoef ik ook niet zo bang te zijn dat de doggies te kort komen en hebben ze toch een keer wat anders.

Groetjes Mariska.
Ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn met botten geven ipv kvv. Als je kale en/of harde botten hebt, dan moet je die nooit op een lege maag geven. Dus eerst altijd vlees (kvv of pens of vlees) en daarna pas het bot. Je kunt met bijv. kippen of eendennekken een vleesmaaltijd balanceren, dat is ook prima. En je kunt ook bijv. ipv kvv gewoon een stuk parelhoen of eend of konijn ofzo geven. Dus 'heel prooidier' zeg maar, maar dan wel voor jouw hond een afgepast portie. Ik geef mijn honden regelmatig allebei een 1/4 eend. Of een halve parelhoen.
Door Marissie
#316078
Ik heb vanmorgen wat afval vis bij de visboer gehaald. Ik kreeg een stukje gerookte haring filet mee. Heb dit wel gegeven, ze vonden het heerlijk, maar is dit wel goed? Verder heb ik wat rauwe haringkoppen, compleet met graat en wat ingewanden eraan gekregen. Hier zat dus niet zoveel "vlees" aan, kan ik die ook geven?
De bakjes waren zo leeg, ze vonden het erg lekker en wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Is ongeveer 9 euro voor een kilo sardientjes duur? Dat kost het ongeveer bij de visboer, maar het moet wel besteld worden.
Bedankt Lizzy voor de goede uitleg. Wat de botjes betreft, ik geef ze zo nu en dan van die kip stukjes, wat van de vleugels van de kip geknipt wordt. Hier zit vrij veel vlees aan en ze hebben er nog nooit last van gehad. Neem aan dat dit dan wel goed is.

Groetjes Mariska.
Door Marissie
#316102
Kijk daar kan ik wat mee. Ik zal de visboer op de markt eens vragen, want dat scheelt wel erg veel. Bevroren maakt niet uit, kan ze toch geen kilo per keer voeren dus ze gaan bij mij ook de vriezer weer in.
Bedankt.

Gr Mariska.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door