Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3159145
Hoi,

Manu is altijd al gevoelig op de huid geweest en hij heeft wel vaker een plek op zijn rug gehad waar rommel uit bleef komen en wat slecht heelde maar dat waren dan kleine plekjes. Nu heeft hij voor de tweede keer in korte tijd een grote bult met viezigheid op zijn rug  :-\

Het begint met een bult met een soort van plek erop. Geen korst nog maar het is niet droog. Nu is duidelijk zichtbaar dat het om 2 ronde "pitten" gaat waar nu nog donker bloederig vocht uit komt.

Een paar weken terug heeft hij dat ook gehad. De bult komt erg snel op en tegen de tijd dat ik het toen ontdekte ('s morgen geen bult, 's middags uit mijn werk tijdens de wandeling viel de bult me op) kwam er bij lichte aanraking heel veel rommel uit. Ook toen waren er 2 ronde 'pitten' die uiteindelijk een grote wond zijn geworden. Hij heeft hier nog een litteken van zo'n 2,5 bij 1 cm van.

Zaterdag viel me dus opeens op dat hij weer zo'n bult had, we kregen net veel visite dus geen handig moment. Heb de bult wel gelijk ingesmeerd met een zalf van wolvet met een hoog gehalte aan Calendula tinctuur, aan het einde van de avond zat de plek er nog maar leek de bult weg/minder.
De zalf is me aangeraden bij de eerste bult bij een Gezond & Wel winkel ipv honingzalf. Die wond werd toen heel snel rustig na het smeren van de zalf en was verbazingwekkend snel genezen. 

Gisteren de plek goed schoongemaakt met uitgekookt water en opnieuw ingesmeerd. Vandaag lijkt alleen wel weer dikker te worden en er blijft donker bloederig vocht uitkomen. Niet veel maar het is een vieze plek en het stinkt ook.

Ik heb het idee dat het een ontstoken talgklier is wat een abces is geworden. Op internet lees ik dat een abces altijd moet rijpen en leeggehaald moet worden. Kan het zijn dat ik door het smeren van de zalf de rijping van het abces heb tegengehouden? Dat de zooi er eerst uit moet en dat de zalf dan een ondersteuning kan geven bij de genezing?

Er zijn 2 openingen dus het kan eruit. De vorige keer ging dit bijna vanzelf maar bleef het rommelen en was het smeren van de zalf de laatste stap voor een bezoek aan de da. Na het smeren zag ik de volgende dag gelijk dat de wond er veel beter en rustiger uitzag.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil het nog even afwachten en als het niet beter word dan naar de da.

Wat kan ik doen om dit soort plekken te voorkomen  :'(
Laatst gewijzigd door El_Kato op vr 20 mei 2016, 13:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3159174
Als er een abces zit, zou je kunnen kiezen om een homeopathisch middel in te zetten. Hepar Sulfuris en dan in een lage potentie. D4 en hooguit D12. Om ze te voorkomen zou Silicea in homeopathische verdunning volgens mij een goede kunnen zijn. Ik denk dan aan een D30 potentie.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3159442
ff offtopic, maar is er wel eens iets waar jij geen antwoord op weet Lizzy?
Echt geweldig hoe jij steeds de mensen (en honden) weer helpt!
Respect!  :-*
(moest het ff kwijt  ;))
Door Lizzy
#3159547
Doranto schreef: ff offtopic, maar is er wel eens iets waar jij geen antwoord op weet Lizzy?
Echt geweldig hoe jij steeds de mensen (en honden) weer helpt!
Respect!  :-*
(moest het ff kwijt  ;))
Ahhh, wat lief, dank je :-*

Toevallig heb ik ook hier ervaring mee... Onze Whoofer had deze dingen van tijd tot tijd. En reguliere aanpak werkte eigenlijk niet goed.
Door El_Kato
#3159585
Ja top, erg blij mee  :)

Gisteren de plek goed schoongemaakt en ik dacht dat er 2 openingen waren maar dat was dus niet zo… de rotzooi kwam via een heel klein gaatje aan de rand van de plek eruit en dat wat ik dacht dat ook een opening was was een zwarte stip/pit. De plek zag toen nog roze.

Heb zoveel mogelijk van de rotzooi eruit gedrukt zonder al te veel druk uit te oefenen. Een paar uur later zag ik dat de plek paars/rood was, een soort van grote bloedblaar. Bij lichte druk kwam de rotzooi er gelijk weer uit en toen de meeste rotzooi eruit was heb ik met een goed ontsmette schaar een gaatje in de losse huid gemaakt. Het was echt vergelijkbaar met een blaar maar dan met bloed/pus erin dus dat durfde ik wel aan. Door het grotere gat kon er nog meer rotzooi uit. Heb het daarna goed schoongemaakt met uitgekookt water en de rest van de avond om de zoveel tijd even gecontroleerd of het nog schoon was. Tegen het naar bed gaan aan heb ik het nog een keer goed schoon gemaakt en dichtgesmeerd met de calendula zalf.

De Hepar heb ik in een C30 gegeven, die had ik toevallig!

Vanmorgen was de plek niet weg… helaas geen tovenarij  ::) maar hij is niet meer dik. Het ziet er niet fraai uit het is een plek van iets van 3 bij 2 cm. op het gaatje na wat ik erin gemaakt heb ligt de huid er nog overheen. Dit voelt nu hard aan en ik heb niet de indruk dat er rotzooi onder zit. Rond het gaatje wat ik erin geknipt heb is het nog wat vochtig maar het loopt er niet uit ook niet bij lichte druk. Net heb ik het weer goed schoongemaakt en het weer ingesmeerd met de calendula zalf, helaas begint het op een stukje huid er net naast ook te rommelen  :-\

Ik heb weer een korreltje Hepar gegeven.

Vandaag laat ik het verder rusten. Ondanks dat het er niet fraai uitziet heb ik wel goede hoop dat het aan het genezen is  :)

Vraagje nog, de Silicea wat doet die om dit soort plekken te voorkomen? Heb erop gegoogled maar kom er niet echt uit. En hoe kan ik die het beste geven?
Door Lizzy
#3159649
Om een abces te laten rijpen mag je geen hoge potenties geven. Je moet dan echt een lage potentie geven, D4 of D6. D of C30 is alleen geschikt om een abces te laten indrogen.
Door tt-tjes
#3159886
Lizzy schreef: Silicea verminderd de talg productie. En helpt bij genezen van ontstekingen. Vooral als het ontstekingen zijn die steeds terug keren.
Oh, dat wist ik niet. Chendo heeft vaak van die kleine talgbultjes, die dan een soort hard propje op zijn huid vormen en die ik er dan af kan krabben. Ze jeuken hem ook. Zijn echter geen abcessen.
Die zou ik dan ook silicea kunnen geven? Waar haal je dat en in welke potentie?
Door Lizzy
#3159899
tt-tjes schreef: Oh, dat wist ik niet. Chendo heeft vaak van die kleine talgbultjes, die dan een soort hard propje op zijn huid vormen en die ik er dan af kan krabben. Ze jeuken hem ook. Zijn echter geen abcessen.
Die zou ik dan ook silicea kunnen geven? Waar haal je dat en in welke potentie?
Ik weet niet of Silicea in dit geval ook wat kan doen. Het werkt wel goed bij steenpuisten, het voorkomen van fistels na abcessen, slechte genezingen van ontstekingen/abcessen maar ook bij gerstekorrels. En volgens mij zijn dat laatste ook kleine verstoppingkjes van talgkliertjes... Ik zou D12 proberen. En volgens mij kun je dat het eenvoudigst bij de apotheek bestellen of (nog makkelijker) via Internet kopen.
Door El_Kato
#3160058
De C30 was in dit geval niet zo heel erg denk ik aangezien het open was en moest indrogen maar ik ga zeker op zoek naar een D potentie. Ik hoop dat hij het nooit meer krijgt maar voor het geval dat.

Net heb ik het weer schoongemaakt. Een klein stukje bleef een beetje rommelen maar dat is nu ook dicht en droog. Aan de rest van de plek kan je zien dat het aan het genezen is, de huid erom heen is roze en je ziet al dat de "korst" aan het terugtrekken is. Komt nog niet los dat zou ook wel heel snel zijn. Het stukje huid naast de plek wat ook begon te rommelen is nog niet rustig maar dat zet verder gelukkig niet door.

Ik heb er nu niets meer opgesmeerd en ook niets meer gegeven. Het zit dicht en ziet er goed uit en ik ben bang dat de korst bv wat gaat verweken als ik de zalf er weer op smeer. Ik laat het liever dicht en dat het lichaam het verder oppakt.

Zal het schelen als we hem vaker wassen? Na die eerste plek hebben we een tijdje alleen zijn rug gewassen met een doekje met wat water maar dat is er uiteindelijk weer tussendoor geglipt. Hij heeft altijd wel dat het snel vettig voelt en ik had het idee dat dat niet meewerkt. Maar goed dat komt waarschijnlijk door een verhoogde talgproductie, denk ik? Heeft wassen dan een meerwaarde?

geef je de Silicea ook in een D potentie? En dan wekelijks een korrel? Of een soort van kuurtje?
Door tt-tjes
#3161621
Lizzy schreef: Ik weet niet of Silicea in dit geval ook wat kan doen. Het werkt wel goed bij steenpuisten, het voorkomen van fistels na abcessen, slechte genezingen van ontstekingen/abcessen maar ook bij gerstekorrels. En volgens mij zijn dat laatste ook kleine verstoppingkjes van talgkliertjes... Ik zou D12 proberen. En volgens mij kun je dat het eenvoudigst bij de apotheek bestellen of (nog makkelijker) via Internet kopen.
thnx.
Door El_Kato
#3170740
Inmiddels een paar weken verder…  de genezing verliep goed maar langzaam. Vanmorgen is het laatste korstje eraf gevallen en nu is het een lelijk litteken met nog steeds een soort van pit in het midden. Het litteken is minder groot als dat de wond was dat viel me tijdens de genezing al op dat de rand wel roze was maar niet echt een litteken. In de tussen tijd is de korst er een aantal keer afgekomen (spelen, rollen etc) er bleef steeds een stukje zitten wat nog echt open was, wel schoon gelukkig. Heb er nog een paar keer calendula zalf opgesmeert.

Las in een ander topic net iets over kokosolie denk dat ik het daar af en toe mee ga insmeren om de huid soepel te houden. Gelukkig is het nog niet zo koud kan me voorstellen dat het een gevoelige plek is  :(.

Hoop echt dat hij dit niet meer krijgt…  :-\
Door El_Kato
#3206878
Rond de kerstdagen heeft Manu weer een hele heftige onsteking gehad net naast de eerdere plekken. Het nare was dat het vocht onderhuids al het net gevormde littekenweefsel weer opvulde dus het werd een grote nare wond. Ik heb toen voor het eerst groene leem geprobeerd, wat een superspul! Heb hem dagelijks een soort van masker gegeven op de wond en je zag de rotzooi eruit trekken. Helaas blijft hij een hele onrustige huid op zijn rug houden. Veel soort van bultjes en mee-eters. De DA heeft eerder al aangegeven dat het door een blokkade in zijn rug komt dat dat zich via zijn huid uit en dat er weinig aan te doen is.

Qua grote, vieze bulten is het een paar maanden rustig geweest maar helaas heeft hij nu weer een nieuwe. Zit hoger als de eerdere plekken op een schouderblad. Het vocht van de ontsteking zakt daardoor naar beneden richting zijn elleboog. Vannacht is de plek (klein plekje maar een groot stuk weefsel wat er verdikt uitziet) uit zich zelf open gegaan. We hebben Manu gewassen en er zoveel mogelijk rommel uitgedrukt maar nu zag ik net dat hij bij zijn elleboog een zak vocht lijkt te hebben. Ik vermoed dat dit uit de ontsteking naar beneden is gezakt. Kan dit kwaad of neemt het lichaam dit vocht uit zich zelf weer op?

Ik geef hem sinds gisteren een aantal keer per dag de Hepar en de Silicea in de d potenties. Werkt groene leem ook door de huid heen? Het is nl maar een klein plekje in verhouding tot het verdikte gebied…

Word er een beetje moedeloos van …

Dinsdag ga ik sowieso bellen met de DA om een afspraak te maken of we toch niet iets aan die huid kunnen doen
Laatst gewijzigd door El_Kato op zo 27 mar 2016, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door