Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3153811
Even een korte vraag over elimineren bij een hond, die een voedselallergie heeft op o.a. kip. Misschien is het al besproken, maar ik kan het nergens vinden met de zoekfunctie.

Is het zo dat wanneer een hond allergisch op kip reageert hij ook allergisch zal reageren op kalkoen en mogelijk andere verwante diersoorten? Ik dacht dat elke diersoort een unieke eiwitbron heeft en dat er van "kruisreactie's" geen sprake is? Of zijn er eiwitbronnen die zo dusdanig veel op elkaar lijken (zoals dus kip en kalkoen) dat beide een zelfde reactie zullen uitlokken?
#3153827
*Remy* schreef: Even een korte vraag over elimineren bij een hond, die een voedselallergie heeft op o.a. kip. Misschien is het al besproken, maar ik kan het nergens vinden met de zoekfunctie.

Is het zo dat wanneer een hond allergisch op kip reageert hij ook allergisch zal reageren op kalkoen en mogelijk andere verwante diersoorten? Ik dacht dat elke diersoort een unieke eiwitbron heeft en dat er van "kruisreactie's" geen sprake is? Of zijn er eiwitbronnen die zo dusdanig veel op elkaar lijken (zoals dus kip en kalkoen) dat beide een zelfde reactie zullen uitlokken?
Nee, een hond kan allergisch zijn voor kip en niet voor kalkoen (en ander gevogelte). Zoals een mens allergisch kan zijn voor pinda's en niet voor andere peulvruchten. Een hond kan natuurlijk altijd een allergie opbouwen voor een diersoorten.
#3153844
Dank jullie wel. Weten jullie of dit fenomeen ook beschreven/vastgelegd is? Moet nu de dierenarts overtuigen die overtuigd is van "kruis reacties van eiwitten".

Nog 1 andere vraag tav het elimineren. Zou je jonge dieren kunnen geven wanneer er op de volwassen dieren gereageerd wordt? Dus kalfsvlees geven bij reactie op rund en lam bij reactie op schaap (het lijkt mij van niet, in die zin dat een hond die allergisch is voor rund ook gaat reageren op kalf, toch?)
#3153880
Kim_S schreef: Waarom moet je je dierenarts overtuigen?
Jouw hond, jij doet wat jij denkt dat goed is.

En ik denk dat jonge dieren voeren ipv oudere niks uitmaakt, het gaat om de eiwitten van verschillende diersoorten, niet om verschil in leeftijd.
Ik wou nou net zeggen! Dat gaat jouw dierenarts toch niks aan? Leg de vraag terug bij hem. Zeg dat wij hier zeggen dat het niet zo is en laat hem bewijzen dat wat hij zegt waar is (en dat gaat hij dus niet kunnen maar het is  misschien wel leerzaam voor hem om eens wat literatuur hier op na te slaan).

Kijk: http://www.nutriscan.org/. Stel dat een hond die allergisch is voor kip ook allergisch is voor kalkoen en eend, zou de Nutriscan ook niet scannen  op kip, kalkoen en eend. Dus laat je dierenarts even contact opnemen met Dr. Jean Dodds. Ze is erg toegankelijk en ze is zeer bereid om haar collega's wat uit te leggen.
#3154264
Ik denk dat kruisreactie ook op een andere manier uitgelegd kan worden.
Het kan zijn dat een hond goed reageert op lam.
Het kan zijn dat een hond goed reageert op konijn.
Maar er kan een kruisreactie ontstaan met de eiwitten lam in combinatie met konijn, zodat de hond toch een reactie krijgt.
Althans, zo heb ik het van de dermatoloog begrepen.
#3154285
La Vie schreef: Ik denk dat kruisreactie ook op een andere manier uitgelegd kan worden.
Het kan zijn dat een hond goed reageert op lam.
Het kan zijn dat een hond goed reageert op konijn.
Maar er kan een kruisreactie ontstaan met de eiwitten lam in combinatie met konijn, zodat de hond toch een reactie krijgt.
Althans, zo heb ik het van de dermatoloog begrepen.
Dit kan idd ook en zo heb ik de term kruisreactie niet begrepen. Maar is het echt zo dat een hond goed op 2 diersoorten kan reageren (niet allergisch) wanneer ze los van elkaar gegeven worden, maar dat de combinatie van beide diersoorten een reactie veroorzaakt??? Ben heel erg benieuwd of dit bevestigd kan worden door anderen die aan het elimineren zijn.Dit zou het veel lastiger gaan maken.
#3154300
*Remy* schreef: Dit kan idd ook en zo heb ik de term kruisreactie niet begrepen. Maar is het echt zo dat een hond goed op 2 diersoorten kan reageren (niet allergisch) wanneer ze los van elkaar gegeven worden, maar dat de combinatie van beide diersoorten een reactie veroorzaakt??? Ben heel erg benieuwd of dit bevestigd kan worden door anderen die aan het elimineren zijn.Dit zou het veel lastiger gaan maken.
Ik heb dat nooit gemerkt en ook nooit gehoord. En ik loop met Nelson bij Vroom.
Ik kan alles door elkaar voeren, zowel bij Hope als bij Nelson.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door