Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door samantha!
#3147876
Mijn honden worden gebruikt voor de praktijkjacht en daarnaast doen ze mee aan wedstrijden.
Hele prooidieren heb ik nooit gegeven maar nu mijn oudje met pensioen is en dus nooit meer wild hoeft te apportern dacht ik vandaag ineens: waarom niet?
Mijn hele vriezer ligt vol met eenden, fazanten, ganzen, hazen en konijnen en voor de training gebruik ik het meestal maar 1 keer.
Vandaag had ik dus met de honden wat getrained en daarbij een eend en een konijn gebruikt.
Daarna mijn oudje opgehaald en hem de eend gegeven.
Daar snapte hij natuurlijk niets van, hij deed een keurig modelapport haha.
Toen heb ik de eend opengesneden en met mijn mes wat vlees eruit gehaald en aan hem gegeven.
Dat ging er wel in natuurlijk!
Hierna heb ik hem gezegd dat hij moest gaan liggen en de inmiddels opengesneden eend gegeven met een "vrij" commando erbij.
Toen was de knop om :biggrin2: hij begon te eten en heeft heerlijk een kwartier liggen genieten.
Nu wil ik hem dit vaker gaan geven, hij geniet er enorm van en zo hebben de dieren nog een laatste doel.
Vandaag wilde ik even kijken wat hij deed maar hij at de eend dus compleet op, ook de kop met snavel en de voeten en alle veren.
Moet ik in het vervolg iets eraf halen voor ik het hem geef?
Het konijn gaf ik daarna en hij had de smaak te pakken, hij beet de kop eraf en heeft die nog heerlijk opgesmuld.
Daarna heb ik het afgepakt want hij had inmiddels wel genoeg gegeten.
Mijn hond eet zijn hele leven al kvv maar heeft dit soort dingen nooit gehad maar hij deed het heel mooi, kraakte alles netjes en maakte alle hapjes eerst goed klein.
Moet ik ergens rekening mee gaan houden als ik dit vaker ga doen?
Ik ben niet van plan hem volledig op deze manier te gaan voeren maar mijn hond is groot en heeft het geluk geen enkele aanleg te hebben tot dik worden dus ik wil gewoon naast zijn kvv zo nu en dan iets geven na de training/jacht.
Oh en nog 1 vraag: hoe zit het met de kogeltjes? die zitten er natuurlijk nog in als ik het geef.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3147915
Eend en konijn zou ik wel aandurven, maar fazant, haas en gans kan toch wel flink hard zijn.

Verder knip je bij gevogelte best de vleugels in voor je het voert.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3147951
De kogeltjes komen er via de natuurlijke weg weer uit. Ik heb nog weleens barf vers bij de jager vandaan waar kogeltjes in blijken te zitten, Flow eet ze soms wel soms niet op en poept ze altijd weer uit.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3147978
Inderdaad. En als je in de tussentijd een rontgenfoto laat maken kun je ze mooi zien  ;D.

Ik zou wel even in de gaten houden of de veren en het haar hem niet teveel zijn. Ik heb laatst een eend ontleed en het was meer veer dan eend. Mocht hem dat niet lekker vallen, kun je de een (een groot deel van) zijn jasje uittrekken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3153812
Kogeltjes vind ik regelmatig terug in de bak. Ik weet natuurlijk niet of ze ze allemaal eruit selecteren maar zo niet dan worden ze wel uitgepoept. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Verder is het een kwestie van uitproberen. Veren worden hier later uitgekotst Op zich niet zo'n groot probleem, het is in weze een natuurlijke reactie, maar dat moet natuurlijk midden in de nacht gebeuren >:(. Dus een vogel met veren die pluk ik eerst zo goed als kaal. Haren echter worden gewoon mee uitgepoept en zijn dan geweldige inpakkers. Ook de stugge haren van een ree (ik heb wel eens kop met vacht gevoerd) vormen bij mijn honden geen probleem.
Een volwassen gans of haas heeft overigens wel aardig hard bot. Mijn oudje kan dat niet meer aan, qua knippen niet en qua verteren ook niet. Eend weet ik niet, dat lusten ze hier namelijk niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door