Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3141051
Bij mijn ras is er een keurmeester die ook fokker is. Is het nou wel eerlijk dat een fokker zijn eigen ras beoordeeld op een show? Is dat niet hetzelfde als een Nederlandse scheidsrechter die bij het WK voetbal fluit wanneer Nederland moet voetballen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3141058
In engeland zijn alle keurmeesters ook fokker. Hier in NL is het ook best gebruikelijk. Daar komt ook de regel vandaan dat een KM geen hond die op zijn naam staat mag keuren en de "not done" agreement dat je een keurmeester geen eigen fokproducten ter keuring aanbiedt.
Door Lizzy
#3141089
Ik zie niet wat daar niet eerlijk aan is? Als je je taak als keurmeester serieus neemt, is er niks aan de hand. Een zelf respecterende scheidsrechter kan makkelijk een wedstrijd van zijn eigen land fluiten. Het is de omgeving die erover zegt dat hij bevooroordeeld is. En die KM's zijn er ook, bevooroordeeld, maar daar hoeven ze geen fokker van het ras voor te zijn.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3141091
Nou zeker 15 jaar terug met mijn cairn terriër ook zo grote fokker keurde eigen hondjes, ik vind het niet kunnen , werden uiteraard altijd geplaatst  ::)
Ik ben er al jaren klaar mee, vind het geen leuk wereldje en of het nou honden zijn of katten of knaagdieren maakt niks uit.
Werd zelfs opgelet hoe de eigenaar erbij liep ( te dik te dun niet mooi genoeg gekleed) noem maar op, cadeaus onder de tafel door nee ik ben allang genezen van die wereld, heb het zat gedaan verschillende rassen ook allemaal het zelfde
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3141256
hannabelgje schreef: Bij mijn ras is er een keurmeester die ook fokker is. Is het nou wel eerlijk dat een fokker zijn eigen ras beoordeeld op een show? Is dat niet hetzelfde als een Nederlandse scheidsrechter die bij het WK voetbal fluit wanneer Nederland moet voetballen?
Pas wanneer hij zijn eigen honden moet keuren is het als een nederlandse scheidsrechter die nederland fluit.
Wanneer hij dat niet doet is het vergelijkbaar met Nederlandse scheidsrechter op wk waarop ook Nederland actief is in mijn ogen.
Door hannabelgje
#3141284
Voor mijn gevoel wordt het dan vriendjespolitiek. Als ik jouw hondje laat winnen dan laat jij de volgende keer mijn hondje winnen. Of zou het echt heel eerlijk gaan. Een fokker die ook keurmeester is kijkt toch ook wat meer naar wat gunstig is voor zijn fokresultaten lijkt mij. Maar dat is dus mijn gevoel erbij. Lijkt me onmogelijk om volledig onpartijdig te zijn.
Door orinake
#3141423
hannabelgje schreef: Voor mijn gevoel wordt het dan vriendjespolitiek. Als ik jouw hondje laat winnen dan laat jij de volgende keer mijn hondje winnen. Of zou het echt heel eerlijk gaan. Een fokker die ook keurmeester is kijkt toch ook wat meer naar wat gunstig is voor zijn fokresultaten lijkt mij. Maar dat is dus mijn gevoel erbij. Lijkt me onmogelijk om volledig onpartijdig te zijn.
Daar heb je nooit zekerheid van...

Ooit een keurmeester gehad die alle honden van een bepaalde fokker lager scoorde dan ze eigenlijk verdiende... Eerst hadden we het niet door, maar als je hem dan tegen een andere KM hoort zeggen het is ene van X dan weet je genoeg.
Voor mij was het vanaf toen simpel... Gedaan met show zolang ik honden heb van die fokker, ze worden toch niet eerlijk gekeurd...
Door yazzie
#3141466
Ik heb me ook voorgenomen nooit meer een show te lopen. Voor mij persoonlijk voegt het helemaal niks toe; ik vind het ook echt saai, geen van mijn honden vonden het leuk om te doen (rondjes lopen rond een ring) en ik vind kijken naar het uiterlijk van een hond alleen, zeker bij een werkhondenras, veel te beperkt. Gezondheid en werklust vind ik belangrijker, en ja, fijn als ze ook aan de rasstandaard voldoen maar om daar zo'n poppenkast van te maken zoals op clubmatches gebeurt...  ???

Mijn ervaringen als liefhebber van het ras (Duitse herder) door de jaren hebben ertoe geleid dat ik de shows niet meer kan waarderen. Het gaat niet om de honden, het gaat om de eigenaars/fokkers en de (bekende) uitbrengers die altijd voorop lopen. Bovendien vind ik de invloed die keurmeesters op een ras hebben, gewoon te groot. Hoekingen, aflopende ruggen... En dan heb ik het nog niet eens over de geldstromen... Het is een ons-kent-ons-wereldje en een goede hond van een 'gewone' liefhebber zal het altijd afleggen tegen de honden van de bekende fokkers met hun bekende voorbrengers (al dan niet goede bekenden van de keurmeester). Tenzij deze particulier zijn hond verkoopt aan een bekende binnen het wereld, dan wordt het weer een ander verhaal.

Ik vind al jaren dat dit soort clubmatches van ons ras moet gebeuren zonder catalogus en met één voorbrenger per ring die alle honden in stand zet en laat draven zodat elke hond een eerlijke, onbevooroordeelde keuring krijgt. Dus zonder het rondjes rennen en het bijbehorende circus... Weet niet hoe dat bij andere rassen is maar je wordt rustig omver gerend, echt, niets ontziend...  :-X

En ja, keurmeesters keuren, ze fokken, zijn vertegenwoordigd in bestuursorganen van de rasvereniging dus ze bepalen een aanzienlijk deel van welke richting een ras op moet. Het zijn meerdere petten tegelijkertijd en dat gaat vaak ten kosten van integriteit...
Door Jantina
#3141470
yazzie schreef: Ik heb me ook voorgenomen nooit meer een show te lopen. Voor mij persoonlijk voegt het helemaal niks toe; ik vind het ook echt saai, geen van mijn honden vonden het leuk om te doen (rondjes lopen rond een ring) en ik vind kijken naar het uiterlijk van een hond alleen, zeker bij een werkhondenras, veel te beperkt. Gezondheid en werklust vind ik belangrijker, en ja, fijn als ze ook aan de rasstandaard voldoen maar om daar zo'n poppenkast van te maken zoals op clubmatches gebeurt... ???

Mijn ervaringen als liefhebber van het ras (Duitse herder) door de jaren hebben ertoe geleid dat ik de shows niet meer kan waarderen. Het gaat niet om de honden, het gaat om de eigenaars/fokkers en de (bekende) uitbrengers die altijd voorop lopen. Bovendien vind ik de invloed die keurmeesters op een ras hebben, gewoon te groot. Hoekingen, aflopende ruggen... En dan heb ik het nog niet eens over de geldstromen... Het is een ons-kent-ons-wereldje en een goede hond van een 'gewone' liefhebber zal het altijd afleggen tegen de honden van de bekende fokkers met hun bekende voorbrengers (al dan niet goede bekenden van de keurmeester). Tenzij deze particulier zijn hond verkoopt aan een bekende binnen het wereld, dan wordt het weer een ander verhaal.

Ik vind al jaren dat dit soort clubmatches van ons ras moet gebeuren zonder catalogus en met één voorbrenger per ring die alle honden in stand zet en laat draven zodat elke hond een eerlijke, onbevooroordeelde keuring krijgt. Dus zonder het rondjes rennen en het bijbehorende circus... Weet niet hoe dat bij andere rassen is maar je wordt rustig omver gerend, echt, niets ontziend... :-X

En ja, keurmeesters keuren, ze fokken, zijn vertegenwoordigd in bestuursorganen van de rasvereniging dus ze bepalen een aanzienlijk deel van welke richting een ras op moet. Het zijn meerdere petten tegelijkertijd en dat gaat vaak ten kosten van integriteit...
Dat zou super zijn! Ook meteen een goede karaktertest. Hoewel je dan nog steeds met het feit zit dat een keurmeester naar eigen smaak staat te keuren. Dat er altijd gezeur zal blijven over de handler (want ook die is weer door iemand aangesteld). Enz. En iedere jurysport is nu eenmaal mensenwerk en bevooroordeeld. Of het nou kunstschaatsen, schoonspringen, dressuur of honden showen is.
Door Esther Q
#3141474
Ik ben in de loop van de jaren toch wat anders naar showen en keurmeesters gaan kijken. Yazzie, dat jouw honden het niet leuk vinden, komt denk ik vooral omdat jij het niet leuk vindt. Ik vind het ook niet leuk en een hond aan mijn lijn zakt helemaal in, tenzij hij een showwonder is, omdat het natuurlijk voor een hond niet gezellig is om naast een handler te lopen die er geen zak aan vind. Maar ik zie genoeg heel erg vrolijke honden in ringen. Bij mensen die ook heel vrolijk zijn.
Onpartijdig? Nee, niet volledig. En het is natuurlijk klote als je gaat voor een kampioenstitel en die niet haalt omdat de persoonlijke voorkeur van de km net even anders ligt dan hoe jouw hond eruit ziet. Een km zei ooit over mijn jachthond bv, ik houd van de slankere reuen en gaf hem een betere uitslag dan een km later die net meer hield van zwaardere reuen. Tja, dat houd je. Hoort er gewoon bij. Er gebeuren zeker wel eens heel lullige dingen, maar dat zijn vermoed ik (hoop ik) toch uitwassen. En hoe de handler erbij loopt, daar kon ik me druk om maken vroeger, maar inmiddels begrijp ik beter wat het doel is van showen en vind ik het zelf ook mooier om naar een mooi totaalplaatje te kijken, een verzorgde handler met een verzorgde hond. Neemt niet weg dat ik zelf nog steeds niet ga, tenzij nodig voor het een of ander, maar dan doe ik verder niet veel moeite. En ik snap helemaal dat dat dan 'afgestraft' wordt in de ring. Zolang ik maar een ongeveer kwalificatie krijg vind ik het goed.
Door TessaThomas
#3142420
yazzie schreef: Ik heb me ook voorgenomen nooit meer een show te lopen. Voor mij persoonlijk voegt het helemaal niks toe; ik vind het ook echt saai, geen van mijn honden vonden het leuk om te doen (rondjes lopen rond een ring) en ik vind kijken naar het uiterlijk van een hond alleen, zeker bij een werkhondenras, veel te beperkt. Gezondheid en werklust vind ik belangrijker, en ja, fijn als ze ook aan de rasstandaard voldoen maar om daar zo'n poppenkast van te maken zoals op clubmatches gebeurt... ???

Mijn ervaringen als liefhebber van het ras (Duitse herder) door de jaren hebben ertoe geleid dat ik de shows niet meer kan waarderen. Het gaat niet om de honden, het gaat om de eigenaars/fokkers en de (bekende) uitbrengers die altijd voorop lopen. Bovendien vind ik de invloed die keurmeesters op een ras hebben, gewoon te groot. Hoekingen, aflopende ruggen... En dan heb ik het nog niet eens over de geldstromen... Het is een ons-kent-ons-wereldje en een goede hond van een 'gewone' liefhebber zal het altijd afleggen tegen de honden van de bekende fokkers met hun bekende voorbrengers (al dan niet goede bekenden van de keurmeester). Tenzij deze particulier zijn hond verkoopt aan een bekende binnen het wereld, dan wordt het weer een ander verhaal.

Ik vind al jaren dat dit soort clubmatches van ons ras moet gebeuren zonder catalogus en met één voorbrenger per ring die alle honden in stand zet en laat draven zodat elke hond een eerlijke, onbevooroordeelde keuring krijgt. Dus zonder het rondjes rennen en het bijbehorende circus... Weet niet hoe dat bij andere rassen is maar je wordt rustig omver gerend, echt, niets ontziend... :-X

En ja, keurmeesters keuren, ze fokken, zijn vertegenwoordigd in bestuursorganen van de rasvereniging dus ze bepalen een aanzienlijk deel van welke richting een ras op moet. Het zijn meerdere petten tegelijkertijd en dat gaat vaak ten kosten van integriteit...
Dan is het alsnog niet eerlijk, omdat de werklijnen niet in het plaatje passen. Maak daar dan een aparte klasse van, of haal ze weg bij die CM. (Bij de DH dan he?). Je weet dat je altijd achteraan loopt, er zijn maar heel zelden werklijnen die verder naar voren mogen. Terwijl ze wel voldoen aan de rasstandaard, maar bij de CM waar wij geweest zijn werd er telkens amper naar de werklijnen gekeken. Maar ik vind de showwereld van de DH echt niet vergelijkbaar met andere rassen. Het is niet mijn ding, maar bij andere rassen waar ik wel eens gekeken heb was het niet eens zo verkeerd. Daar ben ik iig nooit ondersteboven gelopen of uitgescholden. Dat double handling vind ik echt vreselijk.

Hoewel je altijd wel oneerlijke dingen houdt. Zo heb ik al een keer meegemaakt dat een hond op een andere hond dook met de standkeuring, werd niks van gezegd en vervolgens heeft die hond de schotproef niet gedaan, maar werd wel voor de andere hond geplaatst waar hij op klapte. Of honden die de ring uitschieten en daar een hap uitdelen, terug getrokken worden de ring in en gewoon als 1e geplaatst worden.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op za 08 aug 2015, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kaszi
#3144965
Lizzy schreef: Ik zie niet wat daar niet eerlijk aan is? Als je je taak als keurmeester serieus neemt, is er niks aan de hand. Een zelf respecterende scheidsrechter kan makkelijk een wedstrijd van zijn eigen land fluiten. Het is de omgeving die erover zegt dat hij bevooroordeeld is. En die KM's zijn er ook, bevooroordeeld, maar daar hoeven ze geen fokker van het ras voor te zijn.
Helemaal mee eens!
Door Parelridder
#3176649
hannabelgje schreef:Bij mijn ras is er een keurmeester die ook fokker is. Is het nou wel eerlijk dat een fokker zijn eigen ras beoordeeld op een show? Is dat niet hetzelfde als een Nederlandse scheidsrechter die bij het WK voetbal fluit wanneer Nederland moet voetballen?
Mijn ervaring is dat een fokker/liefhebber van het ras beter weet/begrijpt hoe het ras er uit hoort te zien, wat belangrijke kenmerken zijn en wat punten zijn waarin we moeten verbeteren (en die dus een extra pluim verdienen als dat onderdeel uitmuntend is).
En ik verwacht dat JUIST iemand die bekend is binnen het ras, vanuit eigen fokkerij, éxtra zal waken voor eerlijke, degelijk onderbouwde keuring, omdat juist die keurmeester snel verdacht zal worden van vriendjespolitiek. Ik heb nooit verhalen gehoord over dat het bijzonder oneerlijk verliep tijdens een keuring door een fokker van het ras, dus dat lijkt niet of nauwelijks te gebeuren. Ik ken wél vele verhalen/klachten over keurmeesters die zelf van een heel ander type hond houden en dan vervolgens volop commentaar hebben op het ontbreken van bepaalde eigenschappen die bij de Flatcoated ook helemaal niet gewenst zijn, zoals bijv. "onvoldoende stop"... Of andersom, zich zichtbaar storen aan gedrag wat typisch Flatkoter is, zoals de keurmeester blij willen kussen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door