Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3133970
Ik maak nu nog foto's met mijn mobiel van samsung. En leen nu  ook een compactcamera van mijn vader van fujifilm finepix j120. 
Ik zou graag wat scherpere foto's willen maken, en heel erg veel oefenen/verschillende foto's maken van mijn honden.

Op het strand, in het bos, op grasvelden en in het water. Het enige wat niet goed gaat is dat de foto's 3 van de 4 keer zo onduidelijk zijn, maar de hond er goed op staat.
Ik hoor dat een spiegelreflexcamera goed is. Nu vroeg ik me af wat jullie allemaal gebruiken, en of ik eventueel voorbeelden zou mogen zien  :biggrin2:  :-*
#3134001
Voor kwaliteitsverschil moet je in mijn ogen best ver inzoomen tussen spiegelreflexcamera en 'gewone' camera vind ik.
Bedenk ook dat spiegelreflexcamera vooral nut heeft wanneer je je ook verdiept in hoe je hem in moet stellen (iso, diafragma)

Ik ben 'te lui' om dat te leren en heb zelf een finepix xp70 (kan onder water en veel keuze uit voorgeprogrammeerde standen) en een finepix s1500 (erg mooi voor macrofoto's, grotere lens maar al wat ouder).
#3134006
Een Pentax K-5, die alweer bijna 4 jaar oud is.
Dit is mijn Flickr account:
https://www.flickr.com/photos/krn63/

Gewoon goed bedenken wat je wilt met je camera.
Kijk op MP voor een leuke 2e hands met een standaard lensje erbij.
Inderdaad veel oefenen en misschien een workshop volgen.
Mocht je het gebruik van een spiegelreflex leuk vinden, kun je altijd uitbreiden (of een andere camera kopen).
#3134051
Ik heb een Nikon D90. Speigelreflex dus en ik denk dat je dat ook wel nodig hebt om echt ragscherpe foto's te kunnen maken, tenminste in actie.
Tegenwoordig heb je ook systeemcamera's, camera's formaat compactcamera maar met de opties en (bijna) scherpte van de spiegelreflex. Ik heb sindskort een samsung nx 300m naast mn spiegelreflex. Kan je er helaas nog niet veel over vertellen want ik heb 'm nog niet echt heel serieus gebruikt.
Over mn Nikon ben ik overgens meer dan tevreden ;)

Ik denk dat je goed moet bedenken wat je wilt qua meenemen van camera. Een spiegelreflex is over het algemeen aardig wat gewicht en niet even in een jaszak te stoppen. dat is voor mij de reden geweest om er een systeemcamera naast te kopen en ook omdat ik met mijn spiegelreflex niet meer "zo even een fotootje" kan maken ::) Die camera is voor het serieuse werk en daar kan mijn hersenkronkel zegt mij dat ik daar niet even een "snapshotje" mee maken kan :P :biggrin2:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
#3134063
De body van een camera zegt niet zoveel, als je een spiegelreflex wilt.  De lens is vaak wel zo belangrijk. Met een standaard kitlens (die er dus meteen bij zit) kun je vaak niet zo veel als je echt actiefoto's van dichtbij wilt maken. Maar het heeft idd ook alles met de instellingen te maken. Als je je daar niet in wilt verdiepen kun je er beter een andere camera kiezen want een spiegelreflex op standaard instellingen maakt geen denderende foto's.

Deze foto is gemaakt met een Canon 600D + Tamron 17-55mm.. niet bepaald een lens die super geschikt is maargoed  :biggrin2:
Onbewerkt trouwens, maar zo krijg je wel een eerlijk idee:

Afbeelding

Op mijn Flickr account kun je zien wat je ook met zo'n camera kan, maar die foto's zijn allemaal bewerkt.

https://www.flickr.com/gp/27972194@N03/3L2WUs
#3134069
Hylos schreef: De body van een camera zegt niet zoveel, als je een spiegelreflex wilt.  De lens is vaak wel zo belangrijk. Met een standaard kitlens (die er dus meteen bij zit) kun je vaak niet zo veel als je echt actiefoto's van dichtbij wilt maken. Maar het heeft idd ook alles met de instellingen te maken. Als je je daar niet in wilt verdiepen kun je er beter een andere camera kiezen want een spiegelreflex op standaard instellingen maakt geen denderende foto's.


Hoe lichtsterkter de lens hoe beter inderdaad (En duurder, veeeeel duurder ::) )maar ook met een kitlens is prima te fotograferen!
Mijn hondenactiefoto's zijn gemaakt met een sigma 70-300m de lens kost nu zo'n 150 euro.

En persoonlijk vind ik dat je met een spiegelreflex in de automatische stand je camera (en jezelf) te kort doet maar..... er komen dan toch best mooie foto's uit!
#3134073
Het kan prima met een kitlens, maar ik zou dat erg zonde vinden.. een spiegelreflex kopen, hopen op veel betere foto's en dan bij de kitlens blijven. Je kunt zoveel uit die camera's halen.
De lens die jij hebt van Sigma heb ik ook maar dan van Tamron. Inderdaad handiger bij actiefoto's maar als je de instellingen niet goed weet te zetten is alles alsnog bewogen en schiet je er nog niks mee op.  :biggrin2:
#3134118
De lens is inderdaad nog belangrijker dan de body, maar als je een superlens hebt en hem gebruikt op een oud, gedateerde spiegelreflex is dat als een diamant in een plastic ringetje ;)
En de beste camera is die je bij je hebt op dat moment, hoewel ik echt niet kan fotograferen met m'n smartphone. Dat ligt aan mij, niet aan mijn telefoon.

Mijn meest favoriete lens is de Sigma 85 mm f1/.4. Heel lichtsterk en zelfs wijdopen (op f/1.4) heel scherp (als de fotograaf meewerkt natuurlijk ;)

Een kitlens is best leuk om mee te beginnen, ik gebruik hem echt nog wel eens, maar eigenlijk alleen maar op 18 mm. Dit is dan nog een klein beetje groothoek, op een crop camera dan, en daar hou ik erg van.
Ook maakt het uit welk merk je hebt, mijn Pentax kitlens is echt niet slecht van kwaliteit maar ik heb over die van Canon en Nikon wel eens anders gehoord.
Hylos schreef: Gave foto's trouwens op jullie Flickr accounts, Angelique en KarEnH  :D
Dank je wel.
#3134119
Bij Canon vind ik persoonlijk dat de kitlens chronisch voorzien is van 1 foute klinker. ::) :biggrin2:

Ik heb ook geen exorbitant dure lenzen. De meest gebruikte hier is de Canon 18-200. Dan heb ik nog een tamron "kitlensvervanger" lens is goed, maar tikkie trage stelmoter, dus voor echt actiefoto's een nogo.
#3134281
Hylos schreef: Het kan prima met een kitlens, maar ik zou dat erg zonde vinden.. een spiegelreflex kopen, hopen op veel betere foto's en dan bij de kitlens blijven. Je kunt zoveel uit die camera's halen.
De lens die jij hebt van Sigma heb ik ook maar dan van Tamron. Inderdaad handiger bij actiefoto's maar als je de instellingen niet goed weet te zetten is alles alsnog bewogen en schiet je er nog niks mee op.  :biggrin2:
Ik denk dat je, om mee te beginnen, met een kitlens best uit de voeten kan...Er dan voor hondenactiefotografie even vanuit gaande dat de kitlens een beetje zoombereik heeft. En als je dat gaat bevallen dan wil je vanzelf meer...en meer..en nog meer :biggrin2:

Ik wou graag een camera die mijn honden op snelheid bij kon houden. Met de compactcamera van olympus die ik toen had ging dat niet echt goed. Er kwam toen een Nikon spiegelreflex en van het een kwam het ander. Mijn passie bleek overgens niet bij de hondenfotografie te liggen, ik ben helemaal verslingerd aan de macrofotografie ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
#3134332
dinky89 schreef: Voor kwaliteitsverschil moet je in mijn ogen best ver inzoomen tussen spiegelreflexcamera en 'gewone' camera vind ik.
Bedenk ook dat spiegelreflexcamera vooral nut heeft wanneer je je ook verdiept in hoe je hem in moet stellen (iso, diafragma)

Ik ben 'te lui' om dat te leren en heb zelf een finepix xp70 (kan onder water en veel keuze uit voorgeprogrammeerde standen) en een finepix s1500 (erg mooi voor macrofoto's, grotere lens maar al wat ouder).


Onder water lijken me ook leuke foto's, maar kan de honden daar niet toe dwingen denk ik. 
Alhoewel deze foto erg leuk is  :biggrin2:

Afbeelding

Mijn honden kunnen zwemmen in mijn zwembad en ik kan op de bodem liggen. dan zijn ze vanzelf nieuwsgierig om met hun hoofd naar beneden te komen.
Ik las ook dat ie goed tegen stof kan. En hij is dus te gebruiken op het strand en in het water daar, waar ik erg graag fotos van zou willen maken,
iets wat ik met mijn telefoon en compactcamera niet durf en veilig op het zand blijf staan  :biggrin2: .

oh idee, actiefoto's in en op het water :dribble:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door