Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3122823
Vraagje: ik had aan iemand vers voeren aangeraden omdat haar hond maar niet aankwam Ze is dan bij een plaatselijke zaak (ik noem de zaak niet om geen problemen te veroorzaken) KVV gaan halen van hun eigen merk Die man had gezegd dat ze eerst een aantal weken rund moest geven (blijkbaar pens maar ik weet niet of dat enkelvoudig was of KVV met extra pens) Nu kreeg de hond na een week bloederige diarree en ook overgeven (ook met bloed als ik het goed begrepen heb) Na vanalle onderzoeken zagen ze in het bloed dat hij een Campylobacterinfectie had Hij was nog 10kg afgevallen (een al magere Tervurense herder), was vel over been, staat nu al 4 weken op antibiotica. Ze vermoeden dat de infectie van de KVV komt (hoewel ik zelf weet dat Campylobacter normaal afgedood wordt in de DV) De hond moest ook al een hoge dosis binnen gekregen hebben om zo ziek te zijn. Ze had nu van datzelfde merk nog KVV pens compleet (met groenten) liggen en vroeg of ik er wilde. Het zijn hamburgertjes van ongeveer 50g denk ik. Een ander soort dan wat zij gegeven had dus ook (ze moest eigenlijk gaan overschakelen op deze nu). Zouden jullie dit durven geven of beter het risico niet nemen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3122843
Ik ben er niet zeker van dat het besmet is ... Het is een ander soort KVV maar van hetzelfde merk. Onderzoeken is een optie maar dan kan ik het beter weggooien want dat kost me minder (niets tov de analysekost) Ik ben er eigenlijk helemaal niet zeker van of de Campylobacterinfectie wel van die KVV kwam En de betrokken hond was al erg mager en werd ook niet dikker door meer te voeren En van die KVV kreeg hij 1 kg per dag om aan te komen Ik zou bijv 1 schijfje van 50 g geven en 650 g andere KVV op een dag Misschien moet ik het voor de zekerheid gewoon weggooien, maar ik houd niet van verspilling (en Turbo heeft ook al wel eens dingen van het veld opgegeten en is eigenlijk nooit ziek geworden)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3123215
Volgens mijn vriendin was het enkel runds (we werken beiden in de voedingssector en vonden de link runds en Campylobacter ook niet normaal maar het kan altijd een kruiscontaminatie zijn natuurlijk). Ik twijfel er dus aan of het van het vlees was maar analyseren kost me gewoon meer dan weggooien ... En DA ook, dus misschien moet ik het maar gewoon wegdoen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3129076
Campylobacter is met name verbonden aan pluimvee. Als het ook in rund zit, komt dat waarschijnlijk inderdaad door kruisbesmetting dankzij slechte hygiëne. Campylobacter kan gereduceerd worden door invriezen, maar wordt vaak niet volledig gedood. En een kleine hoeveelheid kan al ziekte veroorzaken. Ik zou dus geen risico nemen en het weggooien.
#3129095
Ik zou bij redelijk vermoeden van,  de voedsel en warenautoriteit laten testen.  Ik denk dat ook de winkelier dat zou willen weten. Die zit er heus niet op te wachten andere honden ook het zelfde te laten overkomen.  En zo'n uitslag is een eerlijk resultaat, wat niet perse gevolgen hoeft te hebben,  maar waar hij wel wat mee kan (of de uitslag nou + of -  is).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door