Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3121673
Laatst las ik in een artikel wat Lizzy ergens plaatste, dat je na een enting ook geheugencellen aan kan maken die niet met een titerbepaling te vinden zijn, maar nog wel bescherming bieden.

Nu kraak ik er al een tijd mijn hersens over waarom er dan entingen zijn die je toch jaarlijks moet herhalen, zoals bijvoorbeeld lepto. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Door Lizzy
#3121678
Wil je niet van die moeilijke vragen stellen?! :o  :biggrin2:

Ja, geheugencellen... Ze zijn erachter gekomen dat zoiets bestaat doordat honden die gevaccineerd zijn (of de infectie hebben doorgemaakt) een hoge titer hebben maar als deze titer weg is (ze dus geen antistoffen in het bloed meer kunnen meten) de honden (en mensen en katten, etc) toch niet ziek worden als ze in aanraking komen met het virus. En dan wel weer antistoffen aanmaken, zonder ziek te worden.

En dit gebeurd dan wel bij stabiele virussen en niet bij onstabiele virussen en ook niet bij bacterieen. En waarom..... Ja, dat weet ik dus ook niet. Ik heb iets van 9 jaar geleden heel veel over de materie gelezen. Zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg528569. Maar hoe het precies zit weet ik dus ook niet, moet weer eens opnieuw in de materie duiken!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3121722
Lizzy schreef: Wil je niet van die moeilijke vragen stellen?! :o :biggrin2:

Ja, geheugencellen... Ze zijn erachter gekomen dat zoiets bestaat doordat honden die gevaccineerd zijn (of de infectie hebben doorgemaakt) een hoge titer hebben maar als deze titer weg is (ze dus geen antistoffen in het bloed meer kunnen meten) de honden (en mensen en katten, etc) toch niet ziek worden als ze in aanraking komen met het virus. En dan wel weer antistoffen aanmaken, zonder ziek te worden.

En dit gebeurd dan wel bij stabiele virussen en niet bij onstabiele virussen en ook niet bij bacterieen. En waarom..... Ja, dat weet ik dus ook niet. Ik heb iets van 9 jaar geleden heel veel over de materie gelezen. Zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg528569. Maar hoe het precies zit weet ik dus ook niet, moet weer eens opnieuw in de materie duiken!
Dat topic ga ik eens nalezen.
Ik vind het interessant omdat ik Nelson dus 1 keer heb laten enten tegen lepto (+ boost) en er dus geadviseerd wordt dat te herhalen. En nee, dat ga ik niet doen maar is natuurlijk wel, zegt men, een risico. Behalve dus als er dus geheugencellen zijn aangemaakt.
Daarnaast heb ik dit jaar met angst en beven mijn sensibele merrie niet laten enten. Paarden worden jaarlijk geënt tegen influenza en tetanus. En ik heb 1 van de konijnen niet kunnen laten enten omdat hij een aandoening heeft waarbij enten wordt afgeraden maar ja, ook daar roept men dat niet enten eigenlijk niet kan.
En, last but not least, staat mijn eigen enting voor tetanus voor de deur. Die ik eens in de tien jaar braaf haal maar nu niet weet wat wijsheid is.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door