Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3120011
Het voeren van kuikens is zielig. Het eten van vrije uitloopeieren is wel ok. De haantjes die daar uit voortkomen kunnen vast wel ergens terecht waar ze wel recht op leven hebben.
En de paashaas bestaat ook echt........
Door K&D
#3120018
Ik wel ;) en de paashaas bestaat echt wel. Echt.
Nee, het leven van een haantje is soms maar kort, erg kort. Zouden ze de eieren niet gaan doorlichten of zo? Ze kunnen toch zien of er een haan of hen in zit? (of schiet mijn geheugen ernstig te kort?) Ik meende dat ze daarmee bezig waren.
Laatst gewijzigd door K&D op di 02 jun 2015, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3120024
Iemand vond het voeren van eendagskuikens erg zielig. Toen raadde ik diegene aan om geen eieren meer te eten of producten waar eieren in verwerkt zijn. Maar diegene eet alleen vrije uitloopeieren en die haantjes die daaruit voortkomen kunnen vast wel ergend terecht waar ze wel recht hebben op leven.

Euh ja vast
Door Lizzy
#3120025
hannabelgje schreef: Iemand vond het voeren van eendagskuikens erg zielig. Toen raadde ik diegene aan om geen eieren meer te eten of producten waar eieren in verwerkt zijn. Maar diegene eet alleen vrije uitloopeieren en die haantjes die daaruit voortkomen kunnen vast wel ergend terecht waar ze wel recht hebben op leven.

Euh ja vast Afbeelding
Maar daar komen toch geen haantjes uit? Dit zijn legkippen en die eieren worden onder de bips van de kip vandaan gehaald om opgegeten te worden.... Dus vandaar dat ik het niet begrijp zeg maar.
Door hannabelgje
#3120026
Om legkippen te hebben worden eieren uitgebroed, de hennen gaan eitjes leggen en de hanen worden opgegeten door mijn katten bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3120027
Zo is iedereen op zijn eigen manier wel eens naïef denk ik.
Een eendagskuiken te eten geven kan wel, maar een heel lam is zielig.
Of konijn voeren is prima, maar als hij hem zelf heeft gevangen (kan helaas in een split second gebeuren, maar is mij gelukkig nog nooit gebeurd, dat kan niet.
En paar d voer je niet, dat is zielig, maar koe kan prima.

Bovenstaande zijn niet per definitie mijn standpunten, maar ze komen wel voor. Zo heeft iedereen denk ik zijn eigen persoonlijke grens, hoe naïef die in andere ogen ook is.
Door Lizzy
#3120029
hannabelgje schreef: Om legkippen te hebben worden eieren uitgebroed, de hennen gaan eitjes leggen en de hanen worden opgegeten door mijn katten bijvoorbeeld.
Ohww zo!!!!!!! He he, nou snap ik het :biggrin2:. Beetje traag vandaag :biggrin2:

Ja, dat is natuurlijk super naïef. Dat zijn inderdaad ook de haantjes die jouw katten eten..... Ik snap niet dat mensen kunnen geloven dat het anders is..... Nou ja, dat is dan naief :biggrin2:
Door keetje
#3120031
Tegenwoordig heb je dubbeldoel haantjes. Die worden dus niet vergast na geboorte maar opgefokt en dan pas geslacht.
Door Irish
#3120034
Dit is precies de reden dat ik geen eieren meer consumeer. Ik wil niks bijdrage aan het feit dat elke seconde er levend een haantje versnipperd wordt, puur omdat dit hun '' doel '' is. Te walgelijk voor woorden. Nou zal ik in mijn up daarin niet veel bijdragen, maar elk ei is er 1, of geen in dit geval :)
Door keetje
#3120075
hannabelgje schreef: Moet je dan dubbeldoel eitjes kopen? Afbeelding
Tuurlijk niet maar dan is het dus niet zo dat de haantjes vergast worden alleen omdat ze geen hennetje zijn.
Door monster
#3120078
Ik zag gisteren hoeveel cavia's in Peru gebakken worden als lekkernij. Daar had ik dan moeite mee. Zwakke plek, zeg maar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3120222
Of er nu andere methoden zijn of niet, het is wel een feit dat van gewone eieren in de winkel, de broertjes van de leghennen wel degelijk gedood worden. Want dat is het goedkoopst.  In NL worden ze eendagskuikens, in BE worden ze zelfs vernietigd.
Zo'n legkipras-haantjes opkweken heeft geen zin, want er zit geen vlees aan.  Dat brengt niets op en niemand wil ze eten.
Er zijn inderdaad wel rassen die ook redelijk leggen en waar wel wat vlees aan zit dus waar je de haantjes van kan opkweken voor het vlees, maar deze worden in de conventionele legbedrijven niet gebruikt.  Daar wil men namelijk hennen die zoveel mogelijk leggen op zo kort mogelijke tijd met zo weinig mogelijk eten. En dat wil zeggen: geen vlees produceren.
Compleet het tegenovergestelde van een plofkip dus: enkel vlees, geen botten, vrijwel geen eieren.

Je moet het inderdaad vaak een paar keer uitleggen voordat mensen snappen dat als je een ei aan je kat voert, je meer gedode kuikens op je geweten hebt dan als je een kuiken voert. Het voelt wat contradictorisch.  Maar als je kuikens wil redden omdat je het zielig vind, kan je ze beter voeren dan die eieren te voeren die net de oorzaak van de gedode kuikens zijn.  Je kan natuurlijk ook zelf kippen houden, maar als je dan typische legkippen koopt, hebben die ook broertjes gehad...  ::)

Ik heb ook eens gehoord van iemand die geen vrije uitloopeieren wou kopen want dan zouden er bevruchte kunnen tussen zitten en dan eet je eigenlijk een potentieel kuiken op.  :-X
Nee, dan liever batterijeieren, das diervriendelijker...  :uglystupid2:
Ik weet trouwens niet eens of die wel bevrucht kunnen worden, maar zelfs dan nog worden ze meteen gekoeld, dus komt er toch niets tot ontwikkeling. Het enige dat je dan hebt is dat er een set DNA meer in zit...  ::)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 03 jun 2015, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door