Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door tohakodi
#3113432
Onze 3 hondjes krijgen vers vlees. Uit de diepvries,van verschillende producenten zoals Carnibest,Alaska,Farmfood en Tamro. Wij geven ongeveer 25 gr per kg.
lichaamsgewicht per dag. Sinds enkele maanden hebben wij éénvierde deel van de dagelijkse hoeveelheid vervangen door Farmfood(geperste brokjes). Dit laatste hebben we gedaan om tekorten te voorkomen. Onze honden grazen in toenemende mate tijdens de uitlaatrondjes. Buddy,onze Jack Russell van 13 jaar oud,deed dat nooit,maar steeds vaker doet hij mee met de andere twee. Paardenmest,maar ook menselijke ontlasting,kadavertjes van muizen,eenden en zo,het lijkt steeds erger te worden. Hebben ze gewoon honger? Of is er iets anders aan de hand? De honden zien er wel erg gezond uit en zijn zeker niet te mager
Gebruikersavatar
Door Hope
#3113450
Eigenlijk heb je aan vers vlees genoeg en zou ik de brokjes niet geven. Als je aan vijf diersoorten komt voer je afwisselend genoeg en lopen je honden geen tekorten op.
Geen idee of 25 gram per kilo lichaamsgewicht voldoende is. Hoeveel procent van hun gewicht krijgen ze dan per dag?

Hoe vaak per dag voer je? Geef je ook een groentenmix bij, of krijgen ze nog tafelrestjes?
Door Mijati
#3113462
In principe is een complete kvv voldoende om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.
Je kan eventueel wat groente bij geven of in plaats van een kvv-maaltijd een maaltijd bestaande uit botvlees, spiervlees en orgaan of als extra'tje een kippennekje

Voor een hond is 2%-3% van het lichaamsgewicht genoeg.
Laatst gewijzigd door Mijati op za 16 mei 2015, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3113512
Ik dacht dat twee tot drie procent voor grote honden was en kleine hondjes eerder op de vijf procent zouden zitten. Maar ik heb alleen katten, daarvoor zou het te weinig zijn.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3113513
[quote="koekje"]
Ik dacht dat twee tot drie procent voor grote honden was en kleine hondjes eerder op de vijf procent zouden zitten. Maar ik heb alleen katten, daarvoor zou het te weinig zijn.
[/quote]

Nee hoor dat is niet waar, normaal gesproken is tussen de 2 en 3 procent van het lichaamsgewicht voldoende.
Als ik dat mijn dwergteckeltje zou voeren betekent dat 300 gram per dag, als ik dat zou doen kan ik haar rollen zo dik!
Ik barf nu en mij was verteld dat ik dan wel op 4 procent kon gaan zitten, heb dat een paar weken gedaan en ze werd al te dik, nu weer terug naar 3 procent.
En dat bij veel beweging, loop iedere dag minstens twee uur los met haar in bos.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 17 mei 2015, 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3113515
[quote="pluk"]
Hier een terriër van 7 kg die 2,3% krijgt.
[/quote]

Jij barft toch ook? Ze hebben het hier over KVV dan lijkt me 2 tot 3 procent voldoende toch?
Of niet omdat KVV door de darmen vliegt.
Door Lizzy
#3113525
[quote="tohakodi"]
Onze 3 hondjes krijgen vers vlees. Uit de diepvries,van verschillende producenten zoals Carnibest,Alaska,Farmfood en Tamro. Wij geven ongeveer 25 gr per kg.
lichaamsgewicht per dag. Sinds enkele maanden hebben wij éénvierde deel van de dagelijkse hoeveelheid vervangen door Farmfood(geperste brokjes). Dit laatste hebben we gedaan om tekorten te voorkomen. Onze honden grazen in toenemende mate tijdens de uitlaatrondjes. Buddy,onze Jack Russell van 13 jaar oud,deed dat nooit,maar steeds vaker doet hij mee met de andere twee. Paardenmest,maar ook menselijke ontlasting,kadavertjes van muizen,eenden en zo,het lijkt steeds erger te worden. Hebben ze gewoon honger? Of is er iets anders aan de hand? De honden zien er wel erg gezond uit en zijn zeker niet te mager
[/quote]

Wat maakt nou dat je denkt dat hier:

Samenstelling: Ontsloten mais, hemoglobinepoeder, ontsloten tarwe, ontsloten rijst, vleesmeel, rundvet, weipoeder, biergist, plantaardige vezels, koudgeperste zonnebloemolie, mineralen, lecithine, koudgeperste lijnzaadolie, inuline, vitaminen en sporenelementen.

meer in zit dan in verse voeding, zoals deze:

Bevat: Vers rundvlees, vers kippenvlees, verse fijngemalen groenten, rijst, koudgeperste plantaardige olie, vitaminen en mineralen.

=============

Dat honden die vers eten gras gaan eten: dat zie en hoor ik vaker. Ik denk dat dit komt omdat vlees verzurend op het lichaam werkt en grassen, knollen, zaden, planten, lijken, poep, etc. alkaliserend werkt. En dat verzin ik niet eens zelf, daar schrijft Professor Dokter Donath al over in zijn boekje "wat moet mijn hond eten?" uit 1937.

Dus wat jouw honden doen is heel normaal. Niks mis mee. Gewoon laten gaan, brokken doneren en weer op vers zetten. Wat je wel kunt doen is zelf alkaliserende voedingsstoffen aanbieden aan je honden. En tarwegras valt daar onder (zelf kweken is leuk hoor!) en de meeste groenten vallen daar onder, fruit valt daar NIET onder. Of nogmaals, je laat het gewoon gaan. Een doodnormale reactie van de carnivoor op zijn juiste voeding.

En het klinkt misschien ongeloofwaardig maar honden die vers eten krijgen enzymen binnen waardoor zij met gras meer kunnen dan een hond die enzymen-arm (dood gekookt) voedsel eten. Hun vertering werkt namelijk gewoon beter dan honden die dood voer krijgen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3113629
[quote="Lazy Garfield"]
Jij barft toch ook? Ze hebben het hier over KVV dan lijkt me 2 tot 3 procent voldoende toch?
Of niet omdat KVV door de darmen vliegt.
[/quote]

Ja, hier ook 100% barf.
Vaak wordt er van barf juist wat meer gegeven dan van kvv. Dit is vaak omdat kvv wat vetter is dan barf. Bij overstap van kvv naar barf ben ik echter hetzelfde % blijven geven.

Maar percentages zijn geen vast gegeven, je moet kijken naar waar je hond het goed op doet
Door tohakodi
#3113643
Hartelijk dank voor de reacties,de betrokkenheid is duidelijk.
We zijn weer wat geruster en gaan voorlopig door op deze weg.
Maar reacties blijven welkom natuurlijk.
Door Lil
#3113644
Hier gaan ze juist gras (vr)eten als ze brok krijgen. Maar in het voorjaar (nu dus) is het gras gewoon erg lekker en dan vinden ze het gewoon lekker om te eten. In mijn tuin mogen ze hun gang gaan. Met wandelen niet, de boeren spuiten heel heel veel gif op de akkers en dat beland natuurlijk ook op de groenstroken er langs af. Dus daar mogen ze geen gras eten. Wat heel goed helpt in het seizoen is om meer groente te geven. Dus meer groentemix en wat extra's in de vorm van gekookte groente (beetje extra koken van wat ik zelf eet).
Heb je geen veilig gras buiten of in de eigen tuin, dan is kattengras een heel goede optie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door