Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door CarolienPaco
#3111006
Hoi allemaal,

Ik ben aan het stoeien geweest met een eerste BARF-menu voor mijn hond.
Hij weegt 32 kilo en is nu perfect op gewicht, erg gespierd en loopt erg veel. Toch ben ik uitgegaan van een behoefte van 2-2,2%, omdat hij dat ook ongeveer eet aan KVV (nu 660 gram per dag aan KVV) Het menu heeft als verhoudingen 40% vleesbot, 33% spiervlees, 10% orgaan en 10% pens. Ook wil ik 1-2x per week een eitje bijgeven, en 5x per week een theelepel zalmolie en schapenvetblokjes met knoflook. Wat vinden jullie van dit menu?

Het menu voor vier weken:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3111022
Je menu valt helaas zo niet te lezen. Dus kan je daar nu niet bij helpen.
Mijn ervaring is dat je bij de overstap van KVV naar BARF beter wat hoger kwa verhouding kan gaan zitten. Vaak is kvv veel vetter dan BARF.
Zelf ben ik nu 3 maanden geleden volledig over gegaan en mijn hond viel flink af na de overstap. Ben er dus nu tijdelijk weer 's ochtends kvv gaan geven. Over 2 weken start ik weer met mijn nieuwe menutje en ben ik 1% hoger gaan zitten. Dus dan eens even kijken hoe hij het er dan op gaat doen.
Door Lizzy
#3111047
[quote="CarolienPaco"]
Hoi allemaal,

Ik ben aan het stoeien geweest met een eerste BARF-menu voor mijn hond.
Hij weegt 32 kilo en is nu perfect op gewicht, erg gespierd en loopt erg veel. Toch ben ik uitgegaan van een behoefte van 2-2,2%, omdat hij dat ook ongeveer eet aan KVV (nu 660 gram per dag aan KVV) Het menu heeft als verhoudingen 40% vleesbot, 33% spiervlees, 10% orgaan en 10% pens. Ook wil ik 1-2x per week een eitje bijgeven, en 5x per week een theelepel zalmolie en schapenvetblokjes met knoflook. Wat vinden jullie van dit menu?

Het menu voor vier weken:
Afbeelding
[/quote]

Geen idee, ik kan de lettertjes niet lezen :biggrin2:

Schapenvetblokjes zou ik direct van het menu afhalen. Dit is verhit geweest (dit vet) en super ongezond!
De percentages zijn prima, al mis ik wel groenten.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3111125
Leve de zoomfunctie, ik kan 'm wel lezen  ;)

Ik zie kalkoennek, ganskarkas en kalf met bot (???) staan, dit zijn hardere botten en zeker niet geschikt voor een beginner. In mindere mate geldt dit ook voor lamsrib. Met kip, konijn, eend en makreel heb je al voldoende variatie in vleesbot, dus je hoeft niets anders zoeken maar kwartel of parelhoen zou een goede keus zijn.

Verder verdeel je het orgaan op een manier waar ik m'n vraagtekens bij heb, 1 week geef je bijvoorveeld alleen maar nier en pens. Ik zou je willen aanraden om je menu voor 1 week compleet te krijgen voor wat betreft de verhoudingen. De diersoorten kun je er week wel varieren natuurlijk.

En als je dat nog niet hebt gedaan dan zou ik nog even naar de samenstelling van de kvv kijken vwb verhoudingen en diersoorten.
Door CarolienPaco
#3111182
Goeie tips, dank!

Ik ga kalkoen, kalf en gans dan vervangen door zachter bot. Ik wil KVV gaan voeren met 3-5 dieren, tammenga compleet en meat4dogs compleet. Tammenga heeft 70/15/15 als verhouding en meat4dogs 60/20/20. Ik heb het orgaan per week verdeeld, omdat ik dat makkelijker vind met portioneren. Maar zolang ik alle belangrijke organen voer binnen afzienbare tijd is dat wel ok toch?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3111707
[quote="CarolienPaco"]
Ik heb het orgaan per week verdeeld, omdat ik dat makkelijker vind met portioneren. Maar zolang ik alle belangrijke organen voer binnen afzienbare tijd is dat wel ok toch?
[/quote]

Ik heb altijd begrepen dat je weekmenu compleet moet zijn.
Dus bij jou 470 gram pens en van hart, nier, lever elk 150-160 gram. Als je nu je spiervlees 4 dagen geeft en je orgaan op de andere 3 dagen dan hoef je ook minder kleine porties te maken en voer je toch elke week compleet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3112120
Nee hoor, per 2 of 3 weken echt compleet is voldoende.  Je hoeft zeker niet elke week alles te voeren.

Maar ik zou toch ook niet aanraden om orgaan zoals lever of nier met veel in een keer te voeren.  Dat is een ook overdoseren, te veel in 1 keer.
Tekorten ga je echter niet krijgen als je het een week niet voert, zolang het daarna maar terugkomt.

Groenten kan je ook beter zoveel mogelijk verdelen omdat het ander zijn doel een beetje voorbijstreeft. Maar op zich zal het je hond geen kwaad doen als je het weektotaal aan groenten in 1 keer wil voeren... 
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3116071
[quote="pluk"]
Ik heb altijd begrepen dat je weekmenu compleet moet zijn.
Dus bij jou 470 gram pens en van hart, nier, lever elk 150-160 gram. Als je nu je spiervlees 4 dagen geeft en je orgaan op de andere 3 dagen dan hoef je ook minder kleine porties te maken en voer je toch elke week compleet.
[/quote]

Ben het met je eens Pluk, voer ook liever per week compleet.
Is toch ook veel gemakkelijker?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3116114
Iedereen kiest dat gewoon zelf, zoals het uitkomt.
Als je dat het handigste vind, prima. Maar als het moeilijk uitkomt voor jou, is het dus geen probleem als je compleet voert over 2 of 3 weken.
Ik voer ook wel eens een week geen nier.  Dat komt wel eens zo uit. Maakt dus niets uit.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door