Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3108000
Nou, daar gaat-ie dan! Ik heb me werkelijk suf zitten rekenen omdat ik 't voor mezelf 'gemakkelijk' wilde houden.
Ik heb Joy nu 2,5 jaar en ze heeft bij mij vanaf dag 1 KVV gehad, met 1 of 2 dagen barf ivm beperkte vriesruimte etc.
Omdat het nu mogelijk is, wil ik volledig over op barf. Ze krijgt nu tussen de 400-500 gram KVV per dag, ik heb een menu berekend op 500 gram barf.
50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaan en 15% groentes. Ze weegt ongeveer 16 kilo, dit is dus zo'n 3,2% maar we zijn dan ook erg fanatiek en ik kan nog altijd minderen mocht 't toch teveel blijken. Ik ben allergisch voor dikke honden namelijk :biggrin2:

Ma:
250 gram eendennekken
150 gram orgaanmix
75 gram groentenmix

Di:
250 gram kipkarkas of kippenbouten
75 gram groentenmix
200 gram kalkoenvlees
Extra: eitje

Woe:
250 gram konijnkarkas
150 gram pens
75 gram groentenmix

Do:
Visdag of KVV

Vrij:
250 gram parelhoenkarkas
200 gram rundvlees
75 gram groentenmix
Extra: eitje

Za:
250 gram lamsribben/lamsnek
75 gram pens en 75 gram orgaanmix
75 gram groentenmix

Zo:
250 gram eendenkarkas/rugstuk
200 gram paardenvlees
75 gram groentenmix

De 'orgaandagen' komen op 475 gram per dag uit, de 'spiervleesdagen' op 525 gram.
Om de week wil ik een visdag doen, om de week die dag KVV, omdat ze dan bij mijn moeder is en ik 't voor haar gemakkelijk wil houden (voorlopig dan hè  ;) ).
Groentenmix maak ik zelf en orgaanmix wil ik voorlopig even kant en klaar kopen (25 % konijnenniertjes, 25 % eendenlevertjes, 25 % kippenmaagjes, 25 % runderhart).
Verder krijgt ze regelmatig wat kokosolie erbij en zoals jullie kunnen zien, 2x per week een rauw ei.

Wat ik me zelf nog afvraag:
Joy is een enorme schrokker, ze doet echt alsof ze nooit iets te eten krijgt ???. Zijn er vleesbotten in mijn menu die dan niet zo handig zijn?
Nekken slikt ze gewoon in, maar dat vind ik niet zo'n punt, ik zit alleen niet zo te wachten op slik-kots-herkauw taferelen haha.
Ze krijgt nu regelmatig kippenbouten (das ook vaak slik-kots overigens) daar voer ik dan geen spiervlees naast, is dat wel noodzakelijk?
Als ik een zalmkop voer is dit een volledige maaltijd, maar hoe zit het met zalmlijven, haring, makreel etc? Daar moet dan weer spiervlees bij?
Ik voer haar nu 2x per dag omdat ze op 1x enorm zeurderig werd, is het te doen om iedere dag 1x spier/orgaan/groenten te geven en 1x vleesbot bijvoorbeeld?
En is er dan ook nog een voorkeur voor wat je 's ochtends en wat 's avonds geeft? En indien 1x per dag, op welk moment is het handigste? We zijn vooral in de namiddag erg actief, overdag is ze wat uurtjes alleen omdat ik dan werk dus dan ligt ze voornamelijk te slapen.

Graag jullie 'commentaar' en tips en dergelijke.  :)
#3108068
lamsribben en zeker lamsnek zijn geen beginnersbot.
Met een visdag moet je oppassen, want van alleen vis kunnen ze aan de dunne gaan.
Een vissenkop en graten kan je beschouwen als vleesbot. Daarnaast dus iets van spier of orgaan geven.
#3108084
Als ze nu goed reageert op een zalmkop als een dagmaaltijd, zou ik dat vooral zo houden.  Zalmlijf is, mits mooi bevleesd ook te geven zoals zalmkop.  Als het te kaal is, misschien toch een beetje spier erbij geven, of een deel zalmlijf met een sardientje of makreeltje erbij.
Gehele vissen kan je uiteraard ook als complete maaltijd voeren. Als ze daarvan dan wel een beetje aan de dunne zou gaan, kan je daar een vleesbotje bij geven.
De ontlasting goed in het oog houden de dag erna dus, daarvan leer je wat ze er eventueel als extra bij nodig heeft.  Over je verhoudingen op die visdag moet je niet inzitten als je dat eens in de twee weken doet, dat heeft maar een heel kleine invloed.  Desnoods reken je het eens uit wat dat voor verschil geeft, maar dat zal maar een percent of zo zijn, en zo nauw komt dat niet. ;)
Als je om de 2 weken een visdag geeft, kom je aan 7% vis.  Je kan dus zeker in de loop van de andere week nog eens een heel visje als een sardien, haring of makreeltje extra voeren.  Dat kan zeker geen kwaad. ;)

Als ze heel erg schrokt, zou ik persoonlijk opletten met te kale karkassen.  Zeker als het doorgaans in retour komt, wil je liever dat het bot mooi verpakt zit.  Verder vleugels zeker goed inknippen.  Als je het geen punt vind dat ze kippennekken zo inslikt, en ze verteert ze mooi, is dat op zich geen probleem. Eendennekken zou ik wel even goed in het oog houden dat je geen onverteerde stukjes bot terug vind de dag erna, want eendenbot durft bij sommige honden al eens wat moeilijker verteren.  Hetzelfde geldt uiteraard voor kalkoen- en ganzennekken als ze die ook gewoon in zijn geheel inslikt.
Vele honden verteren ze gewoon goed hoor, dus het hoeft geen probleem te zijn, maar houdt het wel in het oog.

Van de vleesbotten die in je menu staan, zijn de meeste beginnersbotten. Alleen die lamsribben zouden heel erg jong moeten zijn of kan je beter nog wat mee wachten. Lamsnek is zowiezo erg gevorderd, dus kan je beter nog even zo laten. 
Eendenkarkas is ook iets harder dan parelhoen (kip en konijn zijn het zachtst), dus de eerste weken zou je het ook bij enkel eendennekken kunnen houden en dan de karkassen pas binnen een maand of zo gaan voeren. Als ze al de rest mooi verteert.
Alhoewel, als ze de kippenbouten nu al mooi verteert, zal eendenkarkas vast ook geen probleem zijn.
Die kippenbouten kan je (doorgaans toch) trouwens prima als spier en bot in 1 beschouwen en dus enkel groenten (en evt ei) bij geven. 

Over het verdelen van de maaltijden bij honden heb ik geen verstand.  ;)
#3108098
Bedankt voor de snelle reacties al!

Wat 't verteren betreft maak ik me niet zo druk, Joy verteert nog 'n baksteen volgens mij.
Maar de lamsribben en lamsnek, daar kan ik dan nog wel even mee wachten. Ze eet nu regelmatig kalfsbot, niet dragend, van hele jonge kalveren, maar liever even wachten dan dat ze 't niet goed verteert natuurlijk :)

Kippenbouten verteren prima, ik kan de eend nog even achterwege laten en eens kijken wat ze met een konijnenkarkas doet, als dat zachter is.
Moet ook eerlijk bekennen dat ik lang heb gewacht met volledig barf omdat ze dus zo schrokt. Spiervlees slikt ze gewoon in, evenals penslappen ed.
Ik heb wel een manier gevonden waarop ze meer tijd neemt voor haar maaltijd, ze kraakt de botjes van bv een kippenbout wel grondig, alleen daarna wil ze 'm nog wel eens in zn geheel inslikken. :o
Zorgen voor goed bevleesde karkassen dus!

Wat betreft de visdag; ze krijgt nu ook wel eens een visje en vandaag en morgen toevallig Barfmenu Vis (1kg rol, daar voer ik dus 2 dagen van) en haar ontlasting is altijd prima.
Het is natuurlijk altijd even afwachten hoe ze erop reageert, mocht ze aan de dunne gaan, kan ik idd beter af en toe een visje toevoegen.

Thanks so far! Ik wil even alles duidelijk hebben voordat ik groots ga inslaan. Joy 'vreet' werkelijk alles gelukkig, dus daar hoef ik me dan weer níet druk om te maken.  ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door